Sarjan järjestäjä

Sim racingin eSM-finaalit järjestää Finnish Sim Racing Association ry (FiSRA), joka myös laatii säännöt sekä osoittaa kilpailuissa sekä sarjassa työskentelevät henkilöt.

Yleisiä määräyksiä

Osallistumisoikeus on Suomen kansalaisella tai ulkomaan kansalaisella, joka on asunut vakituisesti Suomessa vähintään kaksi (2) vuotta, sekä osallistunut vuosittaiseen karsintasarjaan, ja sijoittunut siinä 20 parhaan joukkoon. Mikäli 20 parhaan joukosta joku ei pääse finaaleihin, on järjestyksessä karsintasarjan 21:s, 22:s, 23:s jne. kuljettaja oikeutettu osallistumaan.

Kuljettajalta edellytetään ajamiseen sopivaa laitteistoa sekä voimassaolevaa SEUL ry:n myöntämää pelaajalisenssiä.

Kuljettajan on tunnettava kaikki kilpailua koskevat säännöt ja noudatettava niitä. Kilpailijoiden on myös perehdyttävä FiSRAn tuottamaan ajoetikettiin.

Tuomaristolla on oikeus sulkea kilpailusta tai sen osasta kuljettaja, jonka he katsovat syyllistyneen sopimattomaan käyttäytymiseen tai törkeään epäurheilijamaiseen tekoon.

Tuomaristolla on oikeus poistaa kilpailutapahtumasta jokainen kuljettaja ja henkilö, joka kieltäytyy tottelemasta tuomariston määräystä.

Sim racing eSM-finaalisarjan ohjelmistona käytetään iRacing-simulaattoria.

Ajosäännöt

Finaalisarjassa käytetään FISRA:n Sim Racing eSM 2016 ajosääntöjä.

Tuomarointi

Tuomaristoon kuuluu kilpailunjohtajan määrittelemät henkilöt.

Kilpailuissa tuomaristo valvoo radalla tapahtuvaa kilvanajoa. Kilpailun aikana sekä kilpailun jälkeen kilpailunjohtaja ottaa käsittelyyn tapahtumat, jotka mahdollisesti vaativat tuomariston toimenpiteitä. Kilpailunjohtaja yhdessä tuomariston kanssa päättää mahdollisista toimenpiteistä ja tarvittaessa äänestää päätöksestä.

Livetuomarointiin liittyvistä asioista ohjeistetaan erikseen viimeistään ohjaajakokouksessa.

Yleinen etiketti

Kilpailupaikalla, keskustelupalstoilla ja palvelun mahdollistamilla kommunikaatiovälineillä kaikenlainen epäasiallinen käyttäytyminen on ehdottomasti kielletty. Tuomaristo puuttuu havaittuihin rikkeisiin.

Voicechatin ja tekstichatin käyttö

Virallisten harjoitusten aikana teksti- ja voicechatin käyttöä tulee välttää. Aika-ajon ja kilpailulähtöjen aikana käyttö on kokonaan kielletty. Teksti- ja voicechattia voi käyttää vasta kun aika-ajo tai kilpailu on päättynyt, eli milloin viimeinenkin kuljettaja on saapunut ruutulipulle.

Ilmoittautuminen

Ilmoittautumisesta tulee ilmetä kuljettajan nimi, tiimi, saapumispäivämäärä assemblyille, puhelinnumero sekä kuljettajan oma ratti/poljinyhdistelmä. Finaaleihin ilmoittaudutaan täyttämällä google forms-lomake osoitteessa:

http://goo.gl/forms/km8GshbhFblEaazw2

Ilmoita vastaamisestasi vielä sähköpostilla osoitteeseen [email protected] .

Ilmoittautuminen päättyy 24.7. kello 23:59.

Kilpailussa käytettävät numerot ovat samat kuin karsintasarjassa.

Jokainen kuljettaja on vastuussa, että ilmoittautuu oikeaan kilpailuun ja tuntee ilmoittautumista koskevat säännöt. Mikäli ilmoittautuminen myöhästyy, on tuomaristolla oikeus evätä kilpailijan osallistuminen kilpailuun.

Jokainen kuljettaja ilmoittautuu omalla nimellään. Finaaleissa ei käytetä ns. kutsumanimiä, kuten muissa eSports-peleissä käytetään.

Rakenne

eSM-finaalit muodostuvat aika-ajoista, sekä kahdesta finaalista, joissa jaetaan sama määrä pisteitä. Toiseen finaaliin lähdetään ensimmäisen finaalin maaliintulojärjestyksessä, mutta kuitenkin niin että 6 ensimmäistä kuljettajaa lähtee käännetyssä lähtöjärjestyksessä, voittaja sijalta 6, toiseksi sijoittunut paikalta 5 jne.

Finaaleista eniten pisteitä kerännyt kuljettaja julistetaan voittajaksi. Tasapisteissä olevien kuljettajien paremmuusjärjestys ratkaistaan karsintasarjan lopputuloksilla.

Auto

Auto: Formula Renault 2.0.

Autojen maalaukset: Autojen maalausten pitää olla hyvien tapojen sekä Suomen lakien mukaiset. Alkoholi- ja tupakkatuotteiden mainostaminen on kielletty.

Maalauksissa saa käyttää ainoastaan logoja ja tuotemerkkejä, joihin on asianomistajien kirjallinen lupa tai muu asianmukainen käyttöoikeus. iRacing-palvelun paint-osiossa käytössä olevien logojen ja tuotemerkkien käyttö on sallittua.

Kilpailun läpivienti

Yleistä

Autojen maksimimäärä radalla kilpailulähdöissä on 20.

Aikataulu

Lauantai 6.8.

10:00-11:00 Vapaat harjoitukset + rigien valmistelu
11:00-11:30 Ohjaajakokous
11:30-12:00 Aika-ajot
12:30-12:45 Vapaat harjoitukset
12:45-13:30 Lähtö 1 (19 kierrosta)
13:45-14:00 Vapaat harjoitukset
14:00-15:00 Lähtö 2 (29 kierrosta)
15:00-15:30 Kuljettajahaastattelut
15:30-16:00 Palkintojen jako

Ohjaajakokous

Ohjaajakokous pidetään ennen aika-ajon alkua. Kuljettajien on oltava paikalla ohjaajakokouksessa osallistuakseen kilpailuun.

Aika-ajo

Aika-ajo koostuu 30 minuutin avoimesta sessiosta. Sessioiden maksimi kuljettajamäärä on 20.

10 minuuttia aika-ajon alkamisen jälkeen 5 hitaimman ajan ajanutta tippuvat pois aika-ajosta. 20 minuutin jälkeen sijoilla 10-15 olevat kuljettajat tippuvat pois. Aikarajojen tullessa umpeen kuljettajat eivät saa päättää jo alkanutta aika-ajokierrosta.

Kierroksia, joissa auto on jättänyt kilparadan, tai osunut kaiteeseen tai muuhun esteeseen, ei lasketa.

Finaali

1. Finaalin lähtöjärjestys perustuu aika-ajon tuloksiin. Ensimmäinen finaali on kestoltaan noin 30 minuutta. 2. Finaalin lähtöjärjestys on 1. Finaalin maaliintulojärjestys, paitsi 6 nopeimman osalta, jotka lähtevät käännetyssä lähtöjärjestyksessä, voittaja paikalta 6, toiseksi sijoittunut paikalta 5 jne.

2. Finaalin pituus on noin 40 minuuttia.

Pisteytys

Pisteet jaetaan seuraavan taulukon mukaisesti finaalin maaliintulojärjestyksen mukaan.

    • 54p 1.
    • 44p 2.
    • 36p 3.
    • 30p 4.
    • 27p 5.
    • 24p 6.
    • 21p 7.
    • 18p 8.
    • 15p 9.
    • 13p 10.
    • 11p 11.
    • 9p 12.
    • 8p 13.
    • 7p 14.
    • 6p 15.
    • 5p 16.
    • 4p 17.
    • 3p 18.
    • 2p 19.
    • 1p 20.

Sää

Virallisissa harjoituksissa, aika-ajossa sekä kilpailulähdöissä käytetään dynaamista säämallia sekä dynaamista ratamallia. Dynaamisen radan käyttöaste alkaen vapaista harjoituksista on 30%, jota viedään eteenpäin aika-ajoihin, karsintaeriin ja finaaliin.