Sim racingin eSM-finaalit järjestää Finnish Sim Racing Association ry (FiSRA), joka myös laatii säännöt sekä osoittaa kilpailuissa sekä sarjassa työskentelevät henkilöt.
Osallistumisoikeus on Suomen kansalaisella tai ulkomaan kansalaisella, joka on asunut vakituisesti Suomessa vähintään kaksi (2) vuotta, sekä osallistunut vuosittaiseen karsintasarjaan, ja sijoittunut siinä 20 parhaan joukkoon. Mikäli 20 parhaan joukosta joku ei pääse finaaleihin, on järjestyksessä karsintasarjan 21:s, 22:s, 23:s jne. kuljettaja oikeutettu osallistumaan.
Kuljettajalta edellytetään ajamiseen sopivaa laitteistoa sekä voimassaolevaa SEUL ry:n myöntämää pelaajalisenssiä.
Kuljettajan on tunnettava kaikki kilpailua koskevat säännöt ja noudatettava niitä. Kilpailijoiden on myös perehdyttävä FiSRAn tuottamaan ajoetikettiin.
Tuomaristolla on oikeus sulkea kilpailusta tai sen osasta kuljettaja, jonka he katsovat syyllistyneen sopimattomaan käyttäytymiseen tai törkeään epäurheilijamaiseen tekoon.
Tuomaristolla on oikeus poistaa kilpailutapahtumasta jokainen kuljettaja ja henkilö, joka kieltäytyy tottelemasta tuomariston määräystä.
Sim racing eSM-finaalisarjan ohjelmistona käytetään iRacing-simulaattoria.
Finaalisarjassa käytetään FISRA:n Sim Racing eSM 2016 ajosääntöjä.
Tuomaristoon kuuluu kilpailunjohtajan määrittelemät henkilöt.
Kilpailuissa tuomaristo valvoo radalla tapahtuvaa kilvanajoa. Kilpailun aikana sekä kilpailun jälkeen kilpailunjohtaja ottaa käsittelyyn tapahtumat, jotka mahdollisesti vaativat tuomariston toimenpiteitä. Kilpailunjohtaja yhdessä tuomariston kanssa päättää mahdollisista toimenpiteistä ja tarvittaessa äänestää päätöksestä.
Livetuomarointiin liittyvistä asioista ohjeistetaan erikseen viimeistään ohjaajakokouksessa.
Kilpailupaikalla, keskustelupalstoilla ja palvelun mahdollistamilla kommunikaatiovälineillä kaikenlainen epäasiallinen käyttäytyminen on ehdottomasti kielletty. Tuomaristo puuttuu havaittuihin rikkeisiin.
Virallisten harjoitusten aikana teksti- ja voicechatin käyttöä tulee välttää. Aika-ajon ja kilpailulähtöjen aikana käyttö on kokonaan kielletty. Teksti- ja voicechattia voi käyttää vasta kun aika-ajo tai kilpailu on päättynyt, eli milloin viimeinenkin kuljettaja on saapunut ruutulipulle.
Ilmoittautumisesta tulee ilmetä kuljettajan nimi, tiimi, saapumispäivämäärä assemblyille, puhelinnumero sekä kuljettajan oma ratti/poljinyhdistelmä. Finaaleihin ilmoittaudutaan täyttämällä google forms-lomake osoitteessa:
http://goo.gl/forms/km8GshbhFblEaazw2
Ilmoita vastaamisestasi vielä sähköpostilla osoitteeseen [email protected] .
Ilmoittautuminen päättyy 24.7. kello 23:59.
Kilpailussa käytettävät numerot ovat samat kuin karsintasarjassa.
Jokainen kuljettaja on vastuussa, että ilmoittautuu oikeaan kilpailuun ja tuntee ilmoittautumista koskevat säännöt. Mikäli ilmoittautuminen myöhästyy, on tuomaristolla oikeus evätä kilpailijan osallistuminen kilpailuun.
Jokainen kuljettaja ilmoittautuu omalla nimellään. Finaaleissa ei käytetä ns. kutsumanimiä, kuten muissa eSports-peleissä käytetään.
eSM-finaalit muodostuvat aika-ajoista, sekä kahdesta finaalista, joissa jaetaan sama määrä pisteitä. Toiseen finaaliin lähdetään ensimmäisen finaalin maaliintulojärjestyksessä, mutta kuitenkin niin että 6 ensimmäistä kuljettajaa lähtee käännetyssä lähtöjärjestyksessä, voittaja sijalta 6, toiseksi sijoittunut paikalta 5 jne.
Finaaleista eniten pisteitä kerännyt kuljettaja julistetaan voittajaksi. Tasapisteissä olevien kuljettajien paremmuusjärjestys ratkaistaan karsintasarjan lopputuloksilla.
Auto: Formula Renault 2.0.
Autojen maalaukset: Autojen maalausten pitää olla hyvien tapojen sekä Suomen lakien mukaiset. Alkoholi- ja tupakkatuotteiden mainostaminen on kielletty.
Maalauksissa saa käyttää ainoastaan logoja ja tuotemerkkejä, joihin on asianomistajien kirjallinen lupa tai muu asianmukainen käyttöoikeus. iRacing-palvelun paint-osiossa käytössä olevien logojen ja tuotemerkkien käyttö on sallittua.
Autojen maksimimäärä radalla kilpailulähdöissä on 20.
Lauantai 6.8.
10:00-11:00 | Vapaat harjoitukset + rigien valmistelu |
11:00-11:30 | Ohjaajakokous |
11:30-12:00 | Aika-ajot |
12:30-12:45 | Vapaat harjoitukset |
12:45-13:30 | Lähtö 1 (19 kierrosta) |
13:45-14:00 | Vapaat harjoitukset |
14:00-15:00 | Lähtö 2 (29 kierrosta) |
15:00-15:30 | Kuljettajahaastattelut |
15:30-16:00 | Palkintojen jako |
Ohjaajakokous pidetään ennen aika-ajon alkua. Kuljettajien on oltava paikalla ohjaajakokouksessa osallistuakseen kilpailuun.
Aika-ajo koostuu 30 minuutin avoimesta sessiosta. Sessioiden maksimi kuljettajamäärä on 20.
10 minuuttia aika-ajon alkamisen jälkeen 5 hitaimman ajan ajanutta tippuvat pois aika-ajosta. 20 minuutin jälkeen sijoilla 10-15 olevat kuljettajat tippuvat pois. Aikarajojen tullessa umpeen kuljettajat eivät saa päättää jo alkanutta aika-ajokierrosta.
Kierroksia, joissa auto on jättänyt kilparadan, tai osunut kaiteeseen tai muuhun esteeseen, ei lasketa.
1. Finaalin lähtöjärjestys perustuu aika-ajon tuloksiin. Ensimmäinen finaali on kestoltaan noin 30 minuutta. 2. Finaalin lähtöjärjestys on 1. Finaalin maaliintulojärjestys, paitsi 6 nopeimman osalta, jotka lähtevät käännetyssä lähtöjärjestyksessä, voittaja paikalta 6, toiseksi sijoittunut paikalta 5 jne.
2. Finaalin pituus on noin 40 minuuttia.
Pisteet jaetaan seuraavan taulukon mukaisesti finaalin maaliintulojärjestyksen mukaan.
Virallisissa harjoituksissa, aika-ajossa sekä kilpailulähdöissä käytetään dynaamista säämallia sekä dynaamista ratamallia. Dynaamisen radan käyttöaste alkaen vapaista harjoituksista on 30%, jota viedään eteenpäin aika-ajoihin, karsintaeriin ja finaaliin.