World Cup ratkeaa lauantaina, palaako poika kotiin?

13.11.2015 klo 15.00 - Ossian Puhakka

Viimeinen kuukausi on ollut kiireistä aikaa härmän simukuskeille. SM-sarjaa on ajettu Suzukassa ja Bathurstissa, kun taas BlancPain Endurance Series ylitti puolivälin satojen tiimien taistellessa 40 paikasta ensi vuonna alkavaan GT-autojen MM-sarjaan. Lisäksi Pro-sarja on pyörähtänyt käyntiin, panoksena osallistumisoikeus ratapuolen kuninkuusluokan MM-sarjaan sekä messevät rahapalkinnot. Ja sitten pitäisi vielä puolustaa pokaaliakin.

 

Täydellisyyttä hipoen

 

 

Viime vuonna nähtiin vakuuttava esitys Suomelta. Sekä ovaalilla että ratapuolella jälki oli sanalla sanoen murskaavaa. Ylivoimasta kertoo jotain se, että savun hälvettyä ja tulosten varmistuttua Suomen ero toiseksi sijoittuneeseen DE-AT-CH -klubiin oli 424 pistettäHyökkäystä johtivat Greger Huttu radalla ja Aleksi Elomaa ovaalilla Suomen ottaessa voitot kummastakin ykkösryhmän lähdöstä. Joukkueet oli jaettu kolmeen viiden kuljettajan ryhmään sekä radalla että ovaalilla, joiden kesken ajettiin yhteensä kuusi lähtöä. Ykkösryhmässä oli jaossa korkeimmat pisteet, mutta kakkos- ja kolmosryhmienkin panostus oli ensiarvoisen tärkeää kokonaisvoiton kannalta.

Kaiken kaikkiaan tasaisuus ja leveä materiaali olivatkin avaimia Suomen voittoon, sillä kuudesta lähdöstä voittajana oli suomalainen viisi kertaa. Täydellisen sarjan ainoana tahrana oli ovaalin kakkosryhmä, missä Floridan Dalton Baldwin onnistui rikkomaan suomalaisrintaman ja tuomaan klubilleen arvokkaat 50 pistettä.

Lopulliset tulokset olivat suomalaisittain hienoa luettavaa. Yli 1000 pistettä ja suoritus, joka jää elämään suomalaisen simuilun historiassa vielä pitkään.

 

 

Kysymysmerkkejä ja potentiaalia radalla

 

 

Viime vuoden juhlat on juhlittu ja sen seuraukset lusittu. Nyt on aika tehdä kaikki tämä uudestaan. Kymmenet kuljettajat kautta maan ovat tehneet päämäärätietoista työtä sen eteen, että alkutalven pimeät illat valaisisi pokaalin hohto ja lämmittäisi shamppanja. Se tulee olemaan kuitenkin kovan urakan takana.

Autoina tänä vuonna toimivat Dallaran DW12 IndyCar radalla ja ovaalilla NASCAR XFINITY -luokan kulkupelit, eli mistään kauppakasseista ei todellakaan ole kyse. Ensimainitut ajavat Suzukan maineikkaalla GP-radalla, kun taas ovaalipuolella näyttämönä toimii Homestead Miami Speedway. 

Ratapuolella saatiin jobinpostia, kun viisinkertainen maailmanmestari Greger Huttu ei pääse osallistumaan. Myös Aleksi Uusi-Jaakkolan osalta finaali jää ajamatta, eikä Olli Pahkalankaan osallistuminen ole vielä varmaa. Nämä herrat jättävät isot saappaat ja valtavan aukon täytettäväksi, sillä Team Redline-kolmikon varaan oli laskettu paljon.

Tilalle ollaan kuitenkin saatu uusia kasvoja ja tuoreita nimiä, sekä muutama vanha tuttu. Formulaässät Riku Alatalo ja Joonas Nukarinen ovat olleet odotetusti hyvässä vauhdissa. Myös Tommi Hahka on latonut tauluun kovia aikoja, joten häneltä voidaan odottaa kovaakin suoritusta lauantain finaalissa. Joni Bäckman ei myöskään tyydy johtamaan joukkojaan takaa, vaan siirtyy suoraan eturintamaan. Vaikka mies onkin varmasti tutumpi GT-puolelta, ei formulalla vauhti ole ollenkaan hassumpaa. Siitä todisteena löytyy aikaisemmin vuotta hankittu Pro-lisenssi, joka oikeutta hänet taistelemaan paikasta ensi vuoden MM-sarjaan.

Heidän takanaan tilanne onkin sitten enemmän auki. Moni kuljettaja on yltänyt vahvoihin suorituksiin karsintakilpailussa ja turnausvaiheessa, mutta finaali on aivan oma lukunsa. Uusista kasvoista mainittakoon Teemu Valkeejärvi, joka on tehnyt tasaista jälkeä SM-sarjassa. RUF taittuu miehen käsissä toki mallikkaasti, mutta Teemu tuntuu olevan silti paremmin sinut nopeiden siipiautojen ratissa. Jälki on myös sen mukaista: Paikka ykkösryhmässä turnausvaiheessa, ja sieltä 6. sija kovassa seurassa eivät ole alkuunkaan huonoja suorituksia. 

Myös Tapani Linnaluoto on kuljettaja, jota kannattaa pitää silmällä. iRacingin virallisten sarjojen mestaruudet Lotus 79 -autolla ovat oma lukunsa, mutta stadilaistunut kirkkonummelainen menee kovaa käytännössä millä tahansa autolla. Jotain kertoo sekin, että hän lähestulkoon kylmiltään ajoi itsensä kakkosryhmä kuudenneksi turnausvaiheessa. Kilpailun kolmanneksi nopein kierrosaika sinetöi vahvan suorituksen.

Ratapuolella Suomella on kasassa kokoonpano, jossa on nuorta nälkää ja kokemuksen tuomaa varmuutta. Kaikkein kovimmat nimet kuitenkin loistavat poissaolollaan, joten paineensietokykyä ja kylmähermoisuutta testataan toden teolla.

 

Ovaalilla kova luotto ja vahva joukkue

 

 

Jos on ratapuolella kysymysmerkkejä ja arvuuttelua ilmassa, niin ovaalipuolella tilanne on ollut hallussa jo monta viikkoa. Suomen joukkue on paitsi nimekäs niin myös täynnä kokemusta ja sen suomaa varmuutta.

Ovaalin MM-sarjaa ajava Teemu Iivonen loistaa kirkkaimpana tähtenä, ja hänen panoksensa tuleekin olemaan ensiarvoisen tärkeä. Ei kuitenkaan kannata unohtaa, että panosten kovetessa tiimityön merkitys korostuu entisestään. Näinpä vasemmalle kääntymisen ammattimiehet ovat harjoitelleet ja säätäneet autot huippukuntoon pitkälti ennen finaalia, ja klubikapteeni Bäckmanin vaikein tehtävä olikin valita runsaasta joukosta se tusinan miehen kokoonpano, jolla on parhaat mahdollisuudet menestykseen. 

Ykkösryhmä on tänäkin vuonna kivikova, eikä siitä heikkouksia löydy etsimälläkään. Iivonen - Jukka Savolainen - Aleksi Elomaa -kolmikko pystyy pitämään yllä huippuvauhtia kierroksesta toiseen, ja heidät tullaankin todennäköisesti näkemään kärkkikamppailussa koko kilpailun ajan. Tommi Hahka on ainoana kuljettajana mukana sekä radalla että ovaalilla, joten hänen iltapuhteensa tulee olemaan erittäin kiireinen. Jere Seppälä ja Simo Leppänen täydentävät kokeneen joukkueen, ja erityisesti Leppänen on kunnostautunut myös auton säätämisessä ja testaamisessa.

Kakkosryhmästä löytyy kuljettajia, jotka paitsi ovat kokeneita niin myös tietävät, että heidän pistesaalis on kokonaiskuvion kannalta ensiarvoisen tärkeä. Suomen kokoonpanon leveys nousee siellä arvoon arvaamattomaan. Niinpä Marko Penttiseltä, Sebastian Lindqvistiltä ja kumppaneilta odotetaankin runsaita tuliaisia. Kyseessä on kokenut ryhmä, joka on ajanut yhdessä kilpaa Trellet.netin ovaalisarjoissa jo vuosien ajan. 

Toki ovaalilla erityisesti mitä tahansa voi tapahtua, mutta ainakin ennakkoon juuri tämä osuus on Suomen valttikortti.

 

Suomen kokoonpano:

 

Rata

Ovaali

Riku Alatalo
Aleksi Elomaa
Joni Bäckman
Hannu Etupaltta
Miika Haapanen*
Tommi Hahka
Tommi Hahka
Teemu Iivonen
Jari Lohtari
Simo Leppänen
Tapani Linnaluoto
Sebastian Lindqvist
Jarno A. Matikainen
Marko Penttinen
Jari Nylander
Juha Pietiläinen
Olli Pahkala*
Jukka Savolainen
Joonas Puhakka
Petri Tiainen
Joni Törmälä*
Teemu Toikka
Teemu Valkeejärvi
 

*osallistuminen epävarmaa

 

Finaalin joukkueet:

Canada
DE-AT-CH (Saksa, Itävalta, Sveitsi)
Northwest (Yhdysvaltain luoteisosa)
Suomi
UK & I (Iso-Britannia ja Irlanti)

 

 

Finaali ajetaan lauantaina 13.11. alkaen kello 22 Suomen aikaa ovaaliosuudella, jonka jälkeen keskiyöllä käynnistyy ratafinaali. Kilpailuista tulee suora lähetys kummastakin ryhmästä, joka päivitetään tähän uutiseen kunhan linkit tulevat saataville.

Kaikki mukaan kannustamaan Suomi voittoon!