Olemme tottuneet hyvään. Ehkä liiankin hyvään. Siitä saatiin muistutus viimeistään sunnuntai-iltana, kun digirallikansa kuumeisesti päivitti tulossivustoa seuratakseen Patrik Åkerfeltin ja Tommi Mäkisen etenemistä. Patrik tulikin kovaa, pätkäpohjat toisensa jälkeen olivat taas kerran muistutus siitä, millainen herra oikein on kyseessä. Mäkistä puolestaan pidettiin hänen kovimpana, ja ehkäpä myös ainoana haastajanaan - mitään Joonas Lönniltä pois ottamatta. Sunnuntaina Tommi Mäkinen muuttui haastajasta voittajaksi, syrjäyttäen samalla ainakin hetkeksi Åkerfeltin pois valtaistuimeltaan. Eroa maalissa oli hieman alle 23 sekuntia, mutta se, arvon lukijat, on vasta pintaraapaisu kuluneen viikonlopun tapahtumiin.
Digital Ralli Cup on sekä Finnish Sim Racing Association ry:lle että kansalliselle simuskenelle täysin uusi aluevaltaus. Autourheilun Kansallinen Keskusliitto AKK haki digirallipuolelle tekijöitä, ja huutoon vastasi lajin parissa lähes kaiken kokenut kaksikko Janne Laahanen & Onni Keronen. Kuten järjestäjien kuuluukin, ovat he olleet ensiarvoisen tärkeässä asemassa sarjan luomisessa. Tuskinpa hekään kuitenkaan osasivat odottaa moista rallibuumia. Lukema "172" on suorastaan unelmien täyttymys kaikille heille, jotka ovat viikko, kuukausi, ja vuosi toisensa jälkeen tehneet pyyteetöntä työtä lajin parissa, ilman arvosarjoja, ilman palkintoja. Siinä missä ratapuolella suorat lähetykset, Yle-näkyvyys, sekä livefinaalit ovat suorastaan odotusarvo, seurataan rallipuolella silmä kovana josko edes yksi kärkinimistä laittaisi suoratoiston tulille. Menoa seurataan kuljettajan kyydistä, ehkä verkkosivu toisessa välilehdessä auki, ehkä vain tulosruudun kautta.
Toki tekniset rajoitteet ovat myös osasyy siihen, miksi rallista on erittäin vaikea tuottaa suoraa lähetystä. Kaikki livekuva on suoraan riippuvaista siitä, haluaako kuljettaja sitä verkkoon tuupata. Katsomaan ei pääse, ainakaan vielä. Se ei myöskään ole mikään ihme, onhan Richard Burns Rallylla ehtinyt jo ajokortti-ikään, joskin samaan hengenvetoon on todettava ettei moista mahdollisuutta uudemmista, ajomallennukseltaan heikommista rallipeleistä myöskään juuri löydy. Tai jos löytyy, on sen toteutus jäänyt kauas niistä standardeista mihin meillä on totuttu.
Toinen, ehkä merkittävämpi syy on se, ettei ajoaikaa ole järkevää rajoittaa johonkin tietyyn haarukkaan, sillä onhan yksi lajin viehätyksistä juuri se, ettei reitille tarvitse lähteä juuri tietyllä kellonlyömällä. Varsinkin perheellisille se vapauttaa aikaa kummasti.
Mutta, kuten sanottu, tuo puute ei ainakaan osallistujamäärissä tuntunut. 172 sarjaan ilmoittautuneesta kuljettajasta kaikkiaan 148 ampaisi reitille vaihtelevin ajoin viikonlopun aikana. Hienointa oli nähdä se, kuinka mukana oli paljon muitakin kuin "vain" rallijääriä. Reitiltä löytyi ratapuolen mestareita kuten Tomi Katila ja Tuomas Tähtelä, selostajan kulttimainetta niittänyt Arttu "Olvari" Hämäläinen, yhdistyksen entinen puheenjohtaja Olli Pahkala, sekä liuta muitakin rallikärpäsen puraisemaksi joutuneita.
Kovimmat suosikit löytyivät kuitenkin vähemmän yllättäen rallipuolelta. Jo alussa mainittujen Patrik Åkerfeltin, Tommi Mäkisen, ja Joonas Lönnin lisäksi puolustavalta Digitaalisen Rallicrossin suomenmestarilta Tommi Hallmanilta odotettiin vähintään kärjen hätyyttelyä, olihan mies aikaisemminkin tehnyt kovaa jälkeä puiden välissä. Ratapuolella nimeä tehnyt Oskari Rinne oli toinen kovia pätkäaikoja aiemmin väläytellyt. Myös Riku Martikainen, Kim Eriksson, sekä Ville Pynnönen olivat sellaisia kavereita joilta voitiin odottaa palkintokorokevauhtia. Mustana hevosena kilpailuun lähti DiRT Rallyn maailmanmestari Joona Pankkonen.
Lajille tyypillisesti oli alkuun tarjolla yleisöpyöritystä, tällä kertaa kaksin kappalein. Vajaan kolmen kilometrin Mikolajki ajettiin eri suuntiin, eikä siellä juurikaan ratkaisuja nähty. Kohtalokkaaksi se koitui kuitenkin kolmelle kuljettajalle, pääasiassa teknisistä murheista johtuen.
Nopeiten ykkösen selvitti Tommi Mäkinen ennen Åkerfeltiä ja Hallmania. Teemu Ulmanen starttasi pirteästi ollen neljäs, ja Ville Pynnönenkin ehti vielä sekunnin sisään kärjestä. 10 nopeinta mahtuivatkin lähes 1,5 sekuntiin, joka kertoo omaa kieltään sarjan tasaisuudesta, yleisö-EK tai ei.
Kakkosella otti "Pate" omansa, jättäen Mäkistä puoli sekuntia. Ulmanen jatkoi hyvin; auto ja mies olivat ainakin stadionilla iskussa. Digicrossin SM-finalisti olikin ensimmäisessä huollossa kolmantena ennen Pynnöstä ja Hallmania.
1. | Patrik Åkerfelt | Hyundai i20 R5 | FiSU Rally Team | 3:37,663s |
2. | Tommi Mäkinen | Hyundai i20 R5 | FiSU Rally Team | +0,530 |
3. | Teemu Ulmanen | Hyundai i20 R5 | Blue Rose Team | +1,295 |
4. | Ville Pynnönen | Hyundai i20 R5 | FiSU Rally Team | +1,775 |
5. | Tommi Hallman | Hyundai i20 R5 | SET Esports | +2,261 |
6. | Riku Martikainen | Ford Fiesta Rally2 | Rage Quit Racing | +3,053 |
7. | Valtteri Alander | VW Polo GTI R5 | KOVA Esports | +3,198 |
8. | Oskari Rinne | VW Polo GTI R5 | KOVA Esports | +4,008 |
9. | Tuomas Tähtelä | VW Polo GTI R5 | KOVA Esports | +5,097 |
10. | Joonas Lönn | VW Polo GTI R5 | FiSU Rally Team | +5,116 |
Toden teolla ralli alkoi sitten kolmosella. Metsään ei herätelty kiltisti, sillä vettä tuli kuin saavista kaataen, eikä puolalaisen soraränni ole kuivallakaan sieltä helpoimmasta päästä. Kormoranin erikoiskoe ajettiin ensiksi kakkosversiona, eli 12 kilometrin mittaisena.
Kärkipaikkaa pätkäajoissa piti pitkään hallussaan Ville Pynnönen, jonka meno oli yritteliästä, vaikka mies ei tuntunutkaan olevan tyytyväinen. Teknisistä murheista huolimatta hän sai pitää kärkipaikkaa aina sunnuntai-iltaan asti, jolloin Patrik Åkerfelt lähti reitille. 14 sekunnin (!) pohjat. Tuossa kohtaa penkalla ei tiedetty pitäisikö itkeä vai nauraa, niin käsittämätön oli miehen tahti. Mutta takaa tuli Tommi Mäkinen, ja nelinkertaisen täysnimikaima ei tullut hiljaa. Maaliviiva ylitettiin lentäen, mutta riittäisikö aika? Kyllä! 2,3 sekunnin pohjat, ja kärkipaikka haltuun. Ensimmäisillä pätkillä ratkaisuja harvoin nähdään, mutta se että Joonas Lönn jäi lähes 13 sekuntia ja muut vielä enemmän kertoo siitä tasosta, millä Suomen (ja maailman) kuumimmassa kärjessä oikein operoidaan. Lönn on nimittäin säätövelhon statuksensa lisäksi myös erittäin, erittäin nopea rallikuljettaja.
Nelosella jatkoi Mäkinen samaa, tappavaa tahtiaan. Eroa Prospect Ridgen edelleen liukkailla poluilla kertyi 1,6 sekuntia Åkerfeltiin, ja 4,7 pikkuhiljaa homman juonesta takaisin kiinni pääsevään Riku Martikaiseen. Lönn jätettiin tällä kertaa neljänneksi, Pynnönen puolestaan viides. Mainitsemisen arvoinen oli myös Sami Peltolan suoritus; kuudenneksi nopein vajaat puoli sekuntia Pynnöstä hitaampana on ehdottomasti osoitus kaverin vauhdista, vaikka eroa kärkeen kertyikin yli 10 aikayksikköä.
Ennen huoltoa oli luvassa vielä paluu Kormoraniin, tällä kertaa "normaaliin" suuntaa ja täten melkein kaksi kilometriä lyhyempänä. Tahtipuikkoa heilutteli taas kerran Mäkinen, Patrikin tehtyä omien sanojensa mukaan "pari virhettä". Lönn oli tuttuun tapaan kolmas, Martikainen neljäs. Tommi Hallman lisäsi löylyä, tavoitteena tuloksen kohentelu. Se kannatti vielä tässä vaiheessa: viidenneksi nopein aika. Myös Oskari Rinne väläytteli vauhtiaan, pätkä tuli hyvin kuudenneksi eikä kokonaistuloksissakaan oltu paljoa tallikaveri Tähtelää perässä.
Kuten todettua, metsäavaus oli melkoisen raaka. Viikatemiehelle kertyi ylitöitä, sillä peräti 25 kuljettajan matka päättyi pelkästään Kormoranin ensimmäiselle vedolle, heistä huominarvoisimpana Kim Eriksson. Turkulainen latasi heti ensimmäisessä shikaanissa kirjaimellisesti paaliin, ja vaikkei osuma ollutkaan erityisen kova, rikkoi se autosta jäähdytyksen. Lämmöt kattoon, ja keskeytys oli väistämätön. Valtava pettymys hyvin maanantain rallispesiaalissa ajaneelle, uuden innon lajiin löytäneelle Black Star Racing -kuljettajalle. Julkkiosaston edustajista myös Arttu Hämäläinen sai kokea rallin julmuuden, sillä hänenkin matkansa päättyi tänne. Sääli, mutta toivottavasti mies nähdään seuraavassakin osakilpailussa!
Huoltoon saapuessa tulosluettelo oli vielä odotetun kaltainen. Kärkikaksikko erottui odotettua selvemmin edukseen, sillä vaikka Mäkinen ja Åkerfelt olivat vielä toistensa tuntumassa, oli Lönn jo lähes puoli minuuttia perässä. Hurjaa menoa. Martikainen pysyi hyvin palkintokoroketaistelussa mukana, Pynnösen sekä Hallmanin ollessa tarkkailuasemissa. KOVA:n ratajannut vetivät raikkaasti myös rallipoluilla, ja tallin kokonaisvaltainen panostus sekä hyvä tahti ennakoivat hyvää tulevia kilpailuita ajattelen. Ei siinä, jos tätä tahtia homma jatkuu niin avauksestakin lienee tulossa melkoisen maukas pistepotti. Yksityiskuljettajista parhaiten eteni Riku Putkinen, 9. sija huoltoon tullessa, eikä eteenpäinkään mikään ihan mahdoton matka ollut. Teemu Ulmasen hyvä alku hieman vesittyi lätäköiden lomassa; hän itsekin myönsi liukastelleensa ja pumppailleensa. Toisaalta parempi se kuin puun ympärille päätyminen.
1. | Tommi Mäkinen | Hyundai i20 R5 | FiSU Rally Team | 21:42,202s |
2. | Patrik Åkerfelt | Hyundai i20 R5 | FiSU Rally Team | +6,340 |
3. | Joonas Lönn | VW Polo GTI R5 | FiSU Rally Team | +35,431 |
4. | Riku Martikainen | Ford Fiesta Rally2 | Rage Quit Racing | +43,284 |
5. | Ville Pynnönen | Hyundai i20 R5 | FiSU Rally Team | +52,847 |
6. | Tommi Hallman | Hyundai i20 R5 | SET Esports | +55,553 |
7. | Tuomas Tähtelä | VW Polo GTI R5 | KOVA Esports | +1:04,906 |
8. | Oskari Rinne | VW Polo GTI R5 | KOVA Esports | +1:07,794 |
9. | Riku Putkinen | Skoda Fabia R5 Evo | +1:11,002 | |
10. | Teemu Ulmanen | Hyundai i20 R5 | Blue Rose Team | +1:13,754 |
Jos oli alku vaikea, ei tiekirja tarjonnut huollon jälkeenkään juuri helpotusta. Kutosella siirryttiin Eestin lahjaan digirallille, nimittäin Undvaan. Erikoiskoe, joka on niittänyt niin mainetta kuin autojakin vuosien varrella. Itse tiehän ei ole erityisen vaikea: Nopeaa, pääosin hyväpintaista vaaleaa soraa. Haaste tulee siitä, mitä tien laidalta löytyy: Kiviä, oksia, puita, ja puskia jotka eivät juuri armoa anna. Hienoinenkin lipsahdus reitiltä johtaisi vähintäänkin aikatappioon, yleensä keskeytykseen.
Olosuhteet ensimmäisellä vedolla olivat kosteat, ja sateen jo hellitettyä jopa petolliset. Tie saattaa tuntua pitävältä nopeissa paikoissa, mutta tiukat jarrutukset valuvat helposti pitkäksi kuljettajan unohtaessa pinnan olevan vielä liukas. Tässä saattoi olla osasyy siihen, miksi hyviä väliaikoja takoneen ja rallissa kuudentena majailleen Tommi Hallmanin matka päättyi juuri tänne. Karahka ei antanut periksi, eikä myöskään ajolinjan äkillisen vaihtumisen johdosta auton eteen julmasti hyökännyt puunrunko. Tuloksena keskeytys, sekä nolla pistettä. Ei lainkaan sellainen avaus, mitä RX-mestari olisi kaudelleen halunnut. Myös Olli Pahkala, alussa hyvin tullut Sami Peltola, sekä kärkikymmenikön tuntumassa ajellut Juho Koski-Lammi saivat eestistä kotiin viemisiksi keskeytyslapun.
Karuin kohtalo oli kuitenkin Otto Hietalalla: Mies oli jo selvittänyt käytännössä koko pätkän, mutta viimeisestä supertiukasta serposta maaliin kiihdyttäessä osui pohja kiveen. Osuma ei ollut millään tavalla iso, mutta se riitti raapimaan öljypohjan hajalle. Matka jäi siihen, eikä varmasti harmittanut.
Maaliinkin pääsi kuljettajia, ei siinä. Uhriluku oli oikeastaan odotettua pienempi; liekö edelliset kolme erikoiskoetta opettaneet tavoille? Oli miten oli, nopeiten tämän 10-kilometrisen taittoi Patrik Åkerfelt, kommenttina "mummoa kirkkoon". Uskoo ken tahtoo. Mäkinen jäi 1,3 sekuntia, Martikainen puolestaan 3,7. Ville Pynnönen neljäs, ja hienoja esityksiään jatkava Tuomas Tähtelä viides. Joonas Lönn tuli kutosen hieman vaisusti, vasta seitsemänneksi nopein, päästäen Martikaisen kokonaistuloksissa aivan iholle. No, oli sitä marginaalia vielä viisi tuhannesosaa, joten ei mitään hätää...
Seiskapätkä oli huomattavasti lyhyempi, mutta kyllä sielläkin haasteita riitti. Metsässä oli kapeaa, nopeaa, ja vähemmän yllättäen puita. Yhden niistä löysi kolmossijasta taistellut Martikainen. Perä alta ja metsähallituksen tuotteisiin tutustuminen oli tosiasia. Pohjat menivät Mäkisen nimiin, tosin eroa Åkerfeltiin tuli vain alle sekunnin verran. Kolmoseen sitten sitäkin enemmän, kaikkiaan seitsemän sekuntia kolmen ja puolen minuutin pätkällä. Huh! Tuomas Tähtelän suoritus ei siitä huolimatta ollut huono: Taakse jäivät niin Lönn, Pynnönen, kuin Teemu Ulmanenkin, joka tuntui löytävän ajamiseensa jälleen puhtia.
Kasilla oli loppukin kosteus hävinnyt, mutta vaikea tie tarjosi haasteita senkin edestä. Tilasiko joku kiviä? Ilmeisesti, koska niitä ja röykkyjä riitti. Carvalho de Rei on eittämättä yksi RBR:n klassikoita, eikä se tavallisesta poikkeavaan suuntaankaan ajettuna yleensä juuri armoa anna. Varsinkin lopun jyrkkä alamäki tuottaa kuljettajille harmaita hiuksia, ainakin heille joilla niitä on vielä jäljellä.
Mäkinen jatkoi tappavan kovaa vauhtia, vieden taas yhden EK:n nimiinsä. Åkerfelt meinasi pyörähtää muutamaan otteeseen ja jäi 1,8 sekuntia, Tähtelä puolestaan 6,2. Oskari Rinne oli edelleen paitsi mukana, myös hyvässä tahdissa. Neljänneksi nopein, kymmenys tallikaverista. Viidenneksi ajoi Taneli Roivas. Jaa että kuka? Hyvä kysymys, mutta eiköhän se kauden mittaan selviä, varsinkin jos suoritukset ovat tämän kaltaisia. Lönn, Pynnönen, pitkistä ralleista nauttiva Antti Erkkilä, sekä tasaisesti kiiruhtanut Riku Putkinen olivat seuraavaksi nopeimmat. Valtteri Alander oli myös edelleen mukana, vaikkei aivan tallikavereidensa tahdissa pysynytkään. 10. sija pätkältä oli kuitenkin ihan mukiinmenevä veto.
Huolto häämötti jo, mutta sitä ennen piti vielä selvittää 4,5 kilometrinen RP (Rally Poland) 2009 Shakedown. Ei aivan niin vaikea pätkä kuin aikaisemmat, mutta nopeita osuuksia sekä ojanpohjia riitti. Virheisin ei ollut täälläkään varaa.
Nopeiten mekaanikkojensa pariin pääsi Patrik Åkerfelt, vaikka serpo menikin hieman pitkäksi. Pohjat tulivat puolen kympän erolla Mäkiseen, joten tilanne pysyi käytännössä ennallaan. Lönn paransi ollen kolmas, Rinne neljäs, Erkkilä viides. Uusia nimiä kymmenen nopeimman listalla olivat kahdeksanneksi ehättänyt Teemu Tuominen sekä yhdeksänneksi ajanut, ralliskenessä vahvasti mukana oleva sekä Harjun erikoiskokeen tekijäporukassa kunnostautunut Aleksi Paakkinen.
Yhdeksän takana, neljä jäljellä. Voiton puolella oltiin, ja siitä taistelivat kaikkein kiivaimmin kaksikko Mäkinen-Åkerfelt. Eroa 7,7 sekuntia Mäkisen eduksi, joten mitään ei ollut vielä ratkennut. Ei, vaikka kaksikko olikin toistaiseksi latonut menemään jopa huomattavan tasaiseen tahtiin. Kolmantena porhalsi Joonas Lönn, eroa kärkeen yli minuutti. Miestä mietitytti varmasti, mistä hän muka voisi moisen ajan löytää, kun tahti oli kuitenkin pääasiassa todella hyvää. Neljäntenä Pynnönen, 18 sekuntia Lönnin perässä, viidentenä puolestaan aina vain parantava Tuomas Tähtelä. Jos ralli maittaa näin hyvin, saavat kyllä Mäkiset ja kumppanitkin kohta varoa - Tuomaksen ajotaidothan me tiedämme.
1. | Tommi Mäkinen | Hyundai i20 R5 | FiSU Rally Team | 37:46,202s |
2. | Patrik Åkerfelt | Hyundai i20 R5 | FiSU Rally Team | +7,702 |
3. | Joonas Lönn | VW Polo GTI R5 | FiSU Rally Team | +1:06,366 |
4. | Ville Pynnönen | Hyundai i20 R5 | FiSU Rally Team | +1:24,934 |
5. | Tuomas Tähtelä | VW Polo GTI R5 | KOVA Esports | +1:32,998 |
6. | Oskari Rinne | VW Polo GTI R5 | KOVA Esports | +1:39,698 |
7. | Riku Putkinen | Skoda Fabia R5 Evo | +2:05,103 | |
8. | Antti Erkkilä | Skoda Fabia R5 Evo | FiSU Rally Team | +2:13,320 |
9. | Teemu Ulmanen | Hyundai i20 R5 | Blue Rose Team | +2:24,979 |
10. | Taneli Roivas | Hyundai i20 R5 | +2:42,859 |
EK10, Hualapai Nation. Viimeisellä lenkillä oli tarjolla alkuun kaksi RBR:n orkkispätkää, ensiksi siis jenkeistä tuttuja maisemia. Tie oli kuiva, keli hyvä, ja reittikin varmasti monille tuttu, joten mitään suuria eroja täällä ei saataisi.
Tahtipuikkoa heilutteli tuttu parivaljakko. Mäkinen nopein, Åkerfelt kolme kymmenystä perässä. Tähtelä jatkoi erinomaista loppuaan, nyt kolmas, siirtyen kokonaistilanteessa neljänneksi ohi "Pynski" Pynnösen. Lönn oli pätkällä neljänneksi nopein, Rinne viides, ja mahtuipa yksityiskuski Putkinenkin vielä viiden sekunnin sisään Mäkisen ajasta - kommentti "ei hyvä". Kyllä se oli ihan hyvä, ainakin jos tuloksia katsoo. Uhrejakin pätkä vaati vain yhden ainoan, joten siirrytäämpä seuraavaan.
East-West. Taas kerran orkkispätkä, tällä kertaa Australiasta. Pituutta 9,5 kilometriä, erikoisuutena tien vieressa vaanivat jyrkät pudotukset. Australian pätkiin kuuluvat ominaispiirteenä myös kovat röykyt, jotka saattavat joskus löytyä jopa aivan ajolinjalta. Oliko kyseessä yksi niistä vai jokin muu, sitä ei tarina kerro, mutta "jostain" otti Patrik Åkerfeltin Hyundai kimmokeen ja kaatui! Aikatappiota ei juurikaan tullut - ainoastaan 10 sekuntia Mäkiseen nähden - mutta hommassa alkoi olla nyt ratkaisun makua, varsinkin kun auto tuskin moisesta rysäyksestä täysin ehjänä selvisin. Power Stagea ennenhän ei tähän tiekirjaan mitään huoltoja tai muitakaan korjausmahdollisuuksia ole merkattu.
Mäkinen ei tästä välittänyt vaan otti omansa, eroa Tähtelään kertyi 10 sekuntia lisää. Rinne lasketteli menemään pari kymppää perässä, Riku Putkinen myös aivan tasatahtia KOVA-kaksikon kanssa. Åkerfelt kaadosta huolimatta viides, Lönn kuudes. Myös Henri Rampanen, tuttu nimi pitkistä ja lyhyemmistäkin ralleista vuosien varrelta, sai nimensä hilattua kymmenen nopeimman joukkoon - täällä yhdeksäs. Henri osaa kyllä tarvittaessa olla nopeakin, mutta avauskilpailu on vielä mennyt kalustoon totutellessa.
Toiseksi viimeisenä EK:na odotteli "herkkupala" nimeltä Dolmen. Vihreää tai muutakaan piristävää sai etsimällä etsiä. Maasto muistutti lähinnä marraskuista Kouvolaa, ja kun tiekin oli röykkyisen nopea, ei moneltakaan kuljettajalta kehuja irronnut. Valintana se siitä huolimatta toimi, varsinkin edellisen kahden jälkeen.
Åkerfeltilla oli kaatonsa jälkeen iskunvaimentimet sekä pallonivelet rikki. Mies sanoikin ajaneensa varovasti, "sillä muuten auto lähtee kiertoradalle." Jos Paten "varovasti" on 2,3 sekuntia Mäkistä hitaampi ja kaikkia muita nopeampi, haluaisin oikeasti nähdä mitä tapahtuu kun mies lataa maksimit. Pynnönen pisti parastaan, täällä kolmanneksi nopein aika kesti kärjessäkin pitkään. Pynskihän lähti reitille ennen suurimpia haastajiaan, eikä täten tiennyt muiden vauhdista. Lönn neljäs, Tähtelä viides. Kymmenen joukkoon ilmestyi peräti kolme uutta nimeä - KOVA:n Lassi Juurinen kahdeksas, Marko Kujala yhdeksäs, kun taas Digital Racing eSM 2022 voittaja Tomi Katila pääsi myös pikkuhiljaa rallipolkujen makuun. Kymmenenneksi nopein, vaikka säätötyö olikin jäänyt pahasti kesken, eikä sitä soratiekokemustakaan nyt ihan valtavasti vielä ole. Tulevissa ralleissa voidaan odottaa HAVU Gamingiä tätä nykyä edustavalta Katilalta enemmän.
Ennen kilpailun ratkaisevaa, lisäpisteitäkin viidelle parhaalle tuovaa Power Stagea oli tilanne kärjen osalta melko selvä. Ainoastaan runkiminen tai todella suuri virhe voisivat viedä Mäkiseltä voiton, varsinkin kun Åkerfeltin auto ei ollut ehjää nähnytkään. Eroa 21 sekuntia ennen viimeistä. Myös viimeinen palkintokorokepaikka oli visusti Lönnin nimissä, sillä tuskin Tähteläkään aivan 25 sekunnin kaulaa ottaa kiinni. Taisteluita kuitenkin oli vielä luvassa, sillä lisäpisteet kelpasivat varmasti. Ja, niin, powerillahan vaani Undva, tällä kertaa kuluneella soralla. Ei sieltä helpoimmasta päästä, ei alkuunkaan.
Tänne päättyi kaikkiaan viiden kuljettajan matka, nimekkäimpänä kuudennella sijalla ennen ulosajoaan ollut Ville Pynnönen. Erityisen karmean Pynskin kohtalosta tekee se, että hän oli siihen mennessä startanneista kuljettajista johdossa, kunnes tie loppui kesken. Myös Antti Erkkilä, kymmentenä ennen huipennusta, löysi täältä matkansa pään.
Poweristahan tulee nopeimmalle 10 pistettä, eli 10% kilpailun voittajan saaliista. Se on sama määrä, minkä rallin 15. sijalla maaliin tullut kuski tienaa, eli ei missään nimessä mikään pilipalipotti. Nuo pisteet korjasi plakkariinsa kukas muukaan kuin Tommi Mäkinen. Lähestulkoon virheetön, sieluttoman nopea ajo sai ansaitun kruununsa. Täysi pistepotti on tottakai se paras tapa avata kausi.
Toiseksi nopeinta kyytiä viimeisellä piti murheista huolimatta Patrik Åkerfelt. Kärkipaikka jäi harmittavasti vain 1,7 sekunnin päähän; Powerin voitto olisi varmasti maistunut. Kokonaistuloksissa eroa kertyi lopulta lähes 23 sekuntia, joskin tuohon mahtuu mukaan myös kaato. Åkerfelt on juuri niin nopea kuin mainostettiin, ja kommentoikin kilpailun jälkeen ettei tiedä yhtään kuinka kovaa "pitäisi" ajaa. Nyt tietää.
Kolmanneksi nopein täällä oli Oskari Rinne, joka omien sanojensa mukaan syötti menemään maksimit. Se kannatti. Samoin teki Teemu Ulmanen; powerin neljäs. Tuomas Tähtelä keräsi viimeiset lisäpisteet, eroa kärkeen 8,1 sekuntia.
Tulokset ovat vielä toistaiseksi epäviralliset, koska tuomaristo käy uusinnat läpi mahdollisten oikomisten varalta. Ohessa kuitenkin tämänhetkinen kunniataulukko.
1. | Tommi Mäkinen | Hyundai i20 R5 | FiSU Rally Team | 58:08,027 |
2. | Patrik Åkerfelt | Hyundai i20 R5 | FiSU Rally Team | +22,766 |
3. | Joonas Lönn | VW Polo GTI R5 | FiSU Rally Team | +1:35,717 |
4. | Tuomas Tähtelä | VW Polo GTI R5 | KOVA Esports | +1:58,344 |
5. | Oskari Rinne | VW Polo GTI R5 | KOVA Esports | +2:11,272 |
6. | Riku Putkinen | Skoda Fabia R5 Evo | +2:54,878 | |
7. | Teemu Ulmanen | Hyundai i20 R5 | Blue Rose Team | +3:37,381 |
8. | Taneli Roivas | Skoda Fabia R5 Evo | +3:42,698 | |
9. | Aleksi Paakkinen | Hyundai i20 R5 | FiSU Rally Team | +4:07,215 |
10. | Valtteri Alander | VW Polo GTI R5 | KOVA Esports | +4:55,357 |
11. | Joni Bäckman | Skoda Fabia R5 Evo | Glacier Racing | +5:01,313 |
12. | Santtu Aho | Hyundai i20 R5 | +5:02,982 | |
13. | Vesa Siirilä | Hyundai i20 R5 | +5:17,862 | |
14. | Henri Haikka | Hyundai i20 R5 | NOTSPORT WRT | +5:33,441 |
15. | Samuli Ahola | VW Polo GTI R5 | Nakke Racing Team | +5:44,653 |
16. | Lassi Juurinen | VW Polo GTI R5 | KOVA Esports | +5:56,716 |
17. | Vili Leinonen | Ford Fiesta Rally2 | +6:02,534 | |
18. | Tomi Katila | Citroën C3 R5 | HAVU | +6:24,409 |
19. | Esko Kytömäki | VW Polo GTI R5 | Tango Team Motorsport | +6:55,985 |
20. | Marko Kujala | Hyundai i20 R5 | +6:58,260 | |
21. | Henri Rampanen | Citroën DS3 R5 | +7:02,605 | |
22. | Toni Mantere | Skoda Fabia R5 Evo | +7:10,732 | |
23. | Marko Vastamäki | Skoda Fabia R5 Evo | +7:19,263 | |
24. | Aleksi Talman | Hyundai i20 R5 | Coffin Dancers | +7:32,186 |
25. | Joona Pankkonen | Hyundai i20 R5 | +7:50,412 | |
26. | Oskari Säde | VW Polo GTI R5 | +7:55,090 | |
27. | Petri Helmikkala | Citroën DS3 R5 | FiSU Rally Team | +7:56,360 |
28. | Jussi Kankaanmäki | VW Polo GTI R5 | +8:05,711 | |
29. | Teemu Miettunen | Skoda Fabia R5 Evo | +8:25,273 | |
30. | Jarmo Salonen | Skoda Fabia R5 Evo | Glacier Racing | +8:27,585 |
31. | Eetu Kortelainen | Skoda Fabia R5 Evo | +8:34,596 | |
32. | Jyri Salmi | Skoda Fabia R5 Evo | Glacier Racing | +8:51,153 |
33. | Niko Takala | Citroën C3 R5 | FEA Rally Team | +8:56,510 |
34. | Elmeri Hytönen | Ford Fiesta Rally2 | +9:04,731 | |
35. | Jesse Lempiäinen | Hyundai i20 R5 | +9:05,688 | |
36. | Matti Aalto | Hyundai i20 R5 | +9:49,057 | |
37. | Otto Aro | Skoda Fabia R5 | Tumpelo Rallysport | +9:58,997 |
38. | Joni Takanen | Hyundai i20 R5 | Coanda Simsport | +10:02,132 |
39. | Tommi Kallio-Kujala | Ford Fiesta R5 | +10:51,453 | |
40. | Timo Pulkkinen | Skoda Fabia R5 Evo | +10:55,300 | |
41. | Ville Hallman | Hyundai i20 R5 | +11:07,857 | |
42. | Petri Laukkanen | Hyundai i20 R5 | Team QP | +11:27,727 |
43. | Teemu Peltola | Hyundai i20 R5 | Redgate Esports | +11:28,635 |
44. | Timo Nikkilä | Citroën C3 R5 | +12:36,010 | |
45. | Kalle Erkkilä | Citroën C3 R5 | Raccoon Racing | +12:45,066 |
46. | Jarmo Niittynen | Ford Fiesta Rally2 | Scuderia Carota Spaziale | +13:15,677 |
47. | Ville Kivimaa | Skoda Fabia R5 | BTBfin RALLYsim | +13:26,345 |
48. | Mikko Hugg | Skoda Fabia R5 Evo | VaToSUA | +14:13,499 |
49. | Jyrki Vepsä | Skoda Fabia R5 Evo | +14:20,424 | |
50. | Ville-Pekka Kankaanpää | Skoda Fabia R5 Evo | +15:40,277 | |
51. | Aki Kaukovirta | Skoda Fabia R5 Evo | PRCA | +18:36,022 |
1. | Tommi Mäkinen | Hyundai i20 R5 | FiSU Rally Team | 110 |
2. | Patrik Åkerfelt | Hyundai i20 R5 | FiSU Rally Team | 88 |
3. | Joonas Lönn | VW Polo GTI R5 | FiSU Rally Team | 65 |
4. | Tuomas Tähtelä | VW Polo GTI R5 | KOVA Esports | 52 |
5. | Oskari Rinne | VW Polo GTI R5 | KOVA Esports | 51 |
6. | Riku Putkinen | Skoda Fabia R5 Evo | 40 | |
7. | Teemu Ulmanen | Hyundai i20 R5 | Blue Rose Team | 39 |
8. | Taneli Roivas | Skoda Fabia R5 Evo | 30 | |
9. | Aleksi Paakkinen | Hyundai i20 R5 | FiSU Rally Team | 25 |
10. | Valtteri Alander | VW Polo GTI R5 | KOVA Esports | 20 |
11. | Joni Bäckman | Skoda Fabia R5 Evo | Glacier Racing | 18 |
12. | Santtu Aho | Hyundai i20 R5 | 16 | |
13. | Vesa Siirilä | Hyundai i20 R5 | 14 | |
14. | Henri Haikka | Hyundai i20 R5 | NOTSPORT WRT | 12 |
15. | Samuli Ahola | VW Polo GTI R5 | Nakke Racing Team | 10 |
16. | Lassi Juurinen | VW Polo GTI R5 | KOVA Esports | 8 |
17. | Vili Leinonen | Ford Fiesta Rally2 | 6 | |
18. | Tomi Katila | Citroën C3 R5 | HAVU | 4 |
19. | Esko Kytömäki | VW Polo GTI R5 | Tango Team Motorsport | 2 |
20. | Marko Kujala | Hyundai i20 R5 | 1 |
Loppuun on sanottava, että olipa show. Vaikka suoraa lähetystä ei ollutkaan, niin rallifanit ja kanssakilpailijat päivittämässä tulossivua myöhään sunnuntai-iltana oli omanlaisensa kokemus. Siinä oli jotain samaa, kuin teksti-tv:n tulosseurannassa, jotain samaa kuin rallin maalipäässä jännittämisessä, jotain samaa kuin radion kautta metsässä seuraamisessa. Toki ohiajavia autoja ei nähnyt, eikä livetunnelmaakaan ollut, mutta tavallaan se oli paluu menneeseen aikaan. Samalla se oli osoitus myös siitä, että vähemmälläkin pärjää.
Ennen kaikkea Digital Ralli Cupin avaus oli työvoitto kaikille heille, jotka ovat lähes kahden vuosikymmenen ajan pitäneet tämän rallisimulaattorien kuninkaan elossa. Edelleen lajin pariin ilmestyy uusia harrastajia, ja edelleen heitä säntää myös rallipoluille. Osa puolestaan on ollut mukana siitä lähtien, kun faneista innokkaimmat saivat päähänsä muokata RBR:ää. Tuli uusia autoja, uusia erikoiskokeita. Tuli kartturipäivityksiä, graafisia uudistuksia. Tuli nettipluginit kuten RSRBR, jonka mukana alkoi ilmestyä sekä kansallisia että kansainvälisiä sarjoja kavereiden kesken ajettujen pienoisrallien oheen. Saksalaisen WorkerBeen Next Generation Physics -paketti mullisti fysiikat, ja hämmästytti monet. Osa siirtyi pikkuhiljaa muihin plugineihin, joista "tsekkiplugari" eli RBRTM oli varmasti suosituin. Äänillekin haluttiin tehdä jotain, siihen avuksi tuli FMOD-tiimi, joka on vastuussa sanoinkuvaamattomasta parannuksesta. Sitten, vihdoin ja viimein, Rallysimfans (RSF), joka on ollut jo vuosikymmenen olemassa, päätti tuoda BTB-pätkät takaisin nettiralleihin. Kansa siirtyi sinne, yksi kerrallaan, tsekkiplugarin hitaaseen päivitystahtiin kyllästyneenä. Valmiiksi koostettu asennuspaketti oli luksusta jo tsekkimodin kokeneille, puhumattakaan RSRBR:n suoranaisen tiedostohelvetin läpi käyneille. Henkilöt kuten mika-n, Aleksi Paakkinen, ja monet muut auttoivat omalta osaltaan RSF:ää eteenpäin, ja Virtual Rally Championshipin (VRC), tuon epävirallisen lajin MM-sarjan siirryttyä alustalle oli peli selvä.
Kiitos kuuluu myös kaikille heille, jotka ovat pitäneet kansallisen skenemme pystyssä. Vauhtimurot-blogi aloitti nimensä mukaisesti kuuluisalta MuroBBS-palstalta, ja siirtyi sieltä myös irkkiin. Myöhemmin tuli Discord-palvelin, mutta jo sitä ennen on Vauhtimurot, heidän hienosti koostetut ohjeensa, ja kursailematon klinikkansa ollut olennainen osa rallikokemusta. Sieltä on varmasti monet käyneet hakemassa apua. Janne Laahanen on myöhempinä aikoina rakentanut yhteisön YouTube-kanavansa kautta, yhteisön joka omaa rennon ilmapiirin ja jaetun rakkauden sekä perinteiseen että digitaaliseen ralliautoiluun. Hän, kuten mainittua, on yhdessä Onni Kerosen kanssa tehnyt valtavan työn myös tämän sarjan eteen.
Iso kiitos kuuluu myös yritykselle nimeltä DELE Nordic. Siinä missä lähetysten puute karkoitti monet potentiaaliset yhteistyökumppanimme, hyppäsivät he rohkeasti ja ennakkoluulottomasti mukaan. Heidän ansiostaan meillä on tarjota kuljettajille muutakin kuin pysti ja lämmintä kättä. Toivomme, että yhteisö kiittää heitä myös takaisin, sillä kaupasta löytyy vaikka ja mitä tietotekniikka- sekä pelialan tavaraa - myös simuilijoiden tarpeisiin.
Tässä jää nyt mainitsematta monet muut vuosien varrella mukana olleet ja virtuaalisia rallipolkuja toiminnallaan ehostaneet tekijät. Ne, jotka ovat järjestäneet sarjoja, ne jotka ovat tehneet pätkiä. Ne, joiden sormenjäljet näkyvät vielä tänäkin päivänä eivät ehkä komeile korostetuilla kirjaimilla, mutta he voivat ylpeänä katsoa peiliin ja taputtaa itseään olalle, sillä heidän pyyteetön uurastus on johtanut tähän hetkeen, mitä nyt elämme. Artikkelin alta löytyy Tommi Mäkisen näyte kolmos-EK:lta. Siinä on meille jokaiselle ihailtavaa sekä opeteltavaa.
AKK Digital Ralli Cup. 2022. Kukapa olisi uskonut?