"Pystyy heittää aivot narikkaan ja ajaa silleen ku luontevalta tuntuu" - Esittelyssä Dani Korpi

28.9.2021 klo 10.05 - Ossian Puhakka

 

Kuten tallikaverinsa Simpeleestä, on myös Dani Korpi noussut kansalliseen tietoisuuteen ehkäpä juuri Assetto Corsan kautta. Ja vaikka iRacingissä arvosarjat ajetaankin, niin juuri sieltä hänet ensi kertaa bongattiin myös tallinsa riveihin. Se osoittautuikin varsin hedelmälliseksi yhteistyöksi kummankin osapuolen kannalta, sillä nyt on helsinkiläinen toista kertaa eSM-finaaleissa mukana. Kertaakaan ei ole vielä pummeja karsinnasta ammuttu, ja kun viiden osakilpailun sarjassa ajaa neljänneksi, niin on selvää että vauhtireserviäkin on olemassa. Korpi ei kuitenkaan ole niitä kavereita, jotka lähtevät toitottamaan omaa torveaan. Vaikka kokemus eSM-sarjassa onkin vielä pienenpuoleinen, niin ajopelit ja -simut ovat tulleet tutuiksi jo nuoressa iässä. Gepli mainittu? No totta maar...

 

Ikä: 31 vuotta

Kotipaikka: Helsinki

Talli: Inertia SimRacing

 

eSM:

2020: Karsintasarjan 14., finaalissa 11.

2021: Karsintasarjan 4.

 

Allaoleva haastattelu on nauhoitettu keskustelu, ja ainoat muutokset koskevat kirjoitusasua. Haastateltavan puhetyyli sekä murre on pyritty pitämään alkuperäisenä. Kysymykset sekä vastaukset esitetään leikkaamattomina, mutta mahdolliset itsensä toistamiset on karsittu niissä tapauksissa, joissa se ei ole selkeästi tarkoituksellista.

 

Milloin aloitit sim racingin?

- Jaa-a, riippuu vähän miten se lasketaan. Viper Racingiä ja GPL:iä (Grand Prix Legends) tuli ajettua sillon varmaan 90-luvun puolella, 2000-luvun alussa, mut ehkä vakavammin sitten rFactoria joskus 2006 tuli aloteltua.

 

Varmaan rFactor oli se ensimmäinen mihin tuli sit ratti ja polkimet mukaan?

- Kyl mul oli itse asiassa ihan jo (alottaessa), mä sain ihan skidinä 90-luvun lopussa ratin ja polkimet joululahjaks. Se oli toi Microsoftin SideWinder tai joku semmonen millä tuli ajeltuu. Siitä lähtien mulla on ollu ratti ja polkimet ainaki jollakin tavalla olemassa.

 

Nonii, eli kokemusta löytyy - ja GPL-kokemusta myös! Mä tiedän et osa meidän lukijoista, varsinkin ne vanhat parrat syttyy aina ku "Gepli" mainitaan. Onhan se kuitenkin iRacingin esi-isä! No, alotit melko nuorena, mutta mikä toi sitten viimein sen kilpailullisen kipinän aloittaa laji vakavasti?

- Niin, se on hyvä kysymys. Kyl se varmaan juurtaa juurensa sinne Mika Häkkisen menestykseen, sillon rupes seuraa formuloita ja rupes kiinnostaa kaikki tommonen ajamiseen liittyvä, varsinki just sitte tosiaan tietokoneella se ajaminen, mutta... En mä tiiä, ehkä mä oon sitte vähän "ajautunu". En pidä itteeni kauheen kilpailuhenkisenä, mut sitte joteki sitä vaan on päätyny ajaa muita vastaan kilpaa koska se on vaan niin hauskaa. Ei mulla semmosta pakottavaa voittamisen tarvetta ole, mulle se on tärkeempää et on hauskaa se kilvanajo. 

 

Viime vuonna oli ensimmäinen kerta ku päädyit ajamaan eSM-finaalissa asti, sillon alla oli Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport. Mitä sulle on jääny tosta kokemuksesta parhaiten mieleen?

- Ehkä semmonen pieni yllätys et miten hyvin sitä lopulta pärjäs. En välttämättä pidä itteeni Suomen kärkikaartiin kuuluvana sim racerinä, mutta kyl täs tietysti ku on kaks vuotta peräkkäin päässy finaaliin nii ehkä sen jo uskaltaa sanoo et on siellä 20 parhaan joukossa aika suurella todennäkösyydellä, mutta... En mä tiiä, se oli mun mielestä ihan hauska ajaa viime vuonna siellä, hieno tapahtuma ja kiva oli huomata että kyllä siellä finaalissaki pärjäs lopulta ihan mukavasti.

 

Mainitsit itsekin tosta kilpailuhenkisyyden puutteesta, ja sut on ehkä opittu tuntemaan sellasena rauhallisena, tasasena, varmana kuljettajana... Miten sä luonnehtisit itteäs kilpakuskina?

- Joo, kyl mä ehkä tolleen voisin luonnehtia... Ehkä mä yritän sitten jotenki pitää semmosen analyyttisen otteen siihen, että ei niinku taistella ihan kynsin ja hampain sijotuksesta jonka todennäkösesti tulee menettämään kuitenkin, et parempi sitten vaan päästää kaveri esimerkiks helpommin ohi ja ottaa sitten siitä tavallaan takaa se sijotus ja tälleen, ehkä mä sitä kautta oon yrittäny saada hyvä sijotuksia. Ajamisen suhteen oon aika vaistonvaranen, mutta sitten taas sen kilpailutaktiikan suhteen koitan olla aika analyyttinen.

 

Noi karsintasarjat on tunnetusti melko tiukkoja, välillä jopa kaoottisia, ja siellä selviytymistaito on hyvin tärkeetä. Uskotko että sun ominaisuuksista on ollu sulle apua?

- Niin... (naurahtaa) Ehkä se olis menny sitte vielä huonommin, jos ei olis ollu (apua)... Mut en mä tiiä, kyl musta tuntuu et siinä joutuki iteki sit aika lailla erilaisiin kolareihin, mut ei välttämättä oma syystä. (Ominaisuudet) saatto auttaa keräämään ne tarvittavat pisteet, et koitti tunnistaa tavallaan ne tilanteet ku kannattaa ajaa kilpaa rajusti, ja sit taas ne tilanteet jolloin on parempi vaan antaa kaverin mennä ja ottaa se varma sijotus siitä.

 

Oot ajanu viime aikoina melko paljon GT-autoja ja nimenomaan Porscheja; NEO-sarjassa sekä tietysti edellisen vuoden eSM-karsinnoissa ja finaalissa. Nyt alla on varsin erilaista kalustoa, pikkuformula jenkkilän puolelta jossa ei kontakteissa ole sitä vähääkään pelivaraa. Millanen muutos toi oli sulle kuskina? Oliko muutos positiivinen asia sulle, vai vaikeempi lähestyttävä verrattuna viime vuoden autoon?

- Mun mielest tää oli itelle helpompi lähestyttävä, et oli niinku positiivinen yllätys tää auto. Tää on ehkä yks ekoja kertoja iRacingissä kun on tuntu siltä, että voi ajaa sillain ku tuntuu hyvältä. Ei tarvii koko ajan miettiä että miten niihin mutkiin pitää mennä, vaan pystyy heittää aivot narikkaan ja ajaa silleen ku luontevalta tuntuu - se vaikuttas tällä autolla sujuvan ihan hyvin. Noi renkaat, aerot (aerodynamiikka; mm. ilmanohjaimista ja siivekkeistä saatu pito) ja kaikki tommoset tekee sen et siin (autossa) on sellanen hyvä balanssi koko ajan, ja se on sopinu mulle hyvin alusta lähtien.

 

Tulokset on myös kompannu tuota mitä sanoit. Olit tämän vuoden karsintasarjassa niinkin korkealla kuin 4., sekä paras Inertia SimRacingin kuljettaja loppupisteissä. Onks tää antanu sulle tietynlaisii odotuksii finaaleita kohtaan, mitä sulla ei ennen kauden alkuu ehkä ollut?

- No eipä oikeestaan, kun mä tiedän että siellä meidän tiimissä aika moni jätti ajamatta osan kilpailuista. En mä usko että mä olisin meistä korkeimmalla jos kaikki olis ajanu viis kisaa. Mulla oli tosiaan tavotteena että mä pääsen finaaliin, kaikki mitä sen jälkeen tulee on plussaa. Et ei mulla, en mä oo asettanu mitään tavotteita finaaliin. Vedetään vaan niin kovaa ku lähtee ja katotaan mihin se riittää.

 

No, sulla ei ehkä mitään tavoitteita ole, mutta meidän lukijat (moi!) varmaan haluaa tietää... monenneksi Dani Korpi veikkaa itse sijoittuvansa tän vuoden Digital Racing eSM-finaalissa?

- Mä oon tyytyväinen jos oon top 15:ssa, mutta tota... Sanotaanko nyt näin et jos siihen tulee joku mehevä lähtökolari ja mä pääsen pujahtaa sieltä, niin oon vaikka yhen sijan parempi ku viime vuonna, eli 10.

 

Kärkikymmenikkö on ihan hyvä tavote. Entä mitä luulet, kuka voittaa tänä vuonna mestaruuden?

- Mä sanosin että Matti palaa mestaruuskantaan, eli Matti Kaidesoja vie tänä vuonna.

 

Ei huono veikkaus, ja tiimikaverina varmaan tiedät miten ne harjotukset on sujunu ynnä muuta. Dani, mikä on sun suurin vahvuus kuljettajana?

- Hmm, suurin vahvuus... Yleensä sitä miettii vaan heikkouksia ku treenaa koska niihin aina pitää keskittyä, mutta... Sanotaanko nyt vaikka semmonen, että pää pysyy aika hyvin kylmänä tilanteessa ku tilanteessa. Vaikka siellä kaveri hiillostaa kahen kympän päässä takana, niin ei se yleensä saa mua tekemään virheitä. Kylmähermosuus. 

 

Vähän jo tätä sivusitkin vastauksessasi, mutta mitkä on sitten ne suurimmat heikkoudet kuljettajana?

- Tällä hetkellä tuntuu että mun suurin heikkous on se, että mun ajotyyli on sellanen vähän hankala. Se vaatii erilaisia asioita setupilta mitä keskimääräseltä sim raceriltä, et se on tehny vähän vaikeeks välillä tän ajamisen. Sit en oikeen osaa muuttaa tätä ajotyyliä kovin helposti; jos pitäs sopeutua johki tietynlaiseen balanssiin esim. jarrutuksissa, niin mä en osaa oikein siihen sopeutua. Toi on ehkä se isoin heikkous.

 

Ah, ajotyylien väliset erot... Aihe, josta voitaisiin kirjoittaa vaikka kirja joskus. Ei mennä nyt kuitenkaan sinne sen syvemmin, vaikka se hyvin mielenkiintoinen aihe onkin. Sen sijaan... mikä on paras lajiin liittyvä muisto?

- Tota, mikähän se olis... Kyl täs tietysti tulee monia erilaisia tilanteita mieleen, mut kyl se varmaan oli toi viime kauden NEO Endurance (24H SERIES ESPORTS) -sarja, jossa meidän tiimin autot oli sen Porsche Cup (991) -luokan kaks parasta. Varsinki se Span viimenen kisa, jossa saatiin hyvin vähällä treenillä meidän autokunnallekin kolmas sija. Sen kisan jälkeen oli tosi hyvä fiilis kyllä.

 

No, tossa kun Span mainitsitkin, niin voisin pikaseen kysästä ratamieltymyksistä... Tämän vuoden eSM-finaali ajetaan Red Bull Ringillä, millä mielin lähdet sinne? Sopiiko se sulle etukäteen ajateltuna, vai onko se ehkä vähän hankalampi tuttavuus?

- Se on vähän hankalampi tuttavuus, valitettavasti. Viime vuoden finaalirata eli Road America on varmaan kaikista radoista paras mulle, et se sopii mulle tosin hyvin. Tää Red Bull Ring on sit ehkä sieltä toisesta päästä. Tääl on tommosii nopeahkoja tai keskinopeita mutkia, mitkä mulle on vähän vaikeita. Varsinkin tommoset pidemmät kaarteet tuo mun ajotekniikan heikkoudet aika hyvin esille... mut eiköhän me siellä silti saada jotakin aikaan. Meil on tiimillä tietysti paras setuppi, ni kyllä sieltä varmaan päästään hyville sijoille silti.

 

Kova on luotto! Mä veikkaan et muutamalta muultakin tiimiltä tulis toi sama lause tohon loppun... Mites sitten, löytyykö sim racingin ohella muita harrastuksia tai kiinnostuksen kohteita?

- Kyllä sitä tietysti aina koittaa vähän jotain muutakin tehä... Aika paljon tulee tosiaan treenailtua, et ihan kuntosalilla voimaharjoittelua, pyöräilyä, lukemista, ja... jonkun verran sit tulee vapaa-ajallakin koodailtua kaikenlaista. 

 

Monipuolisesti harjoitetaan siis kehoa ja mieltä. Nopeet kolme kysymystä vielä tähän loppuun, valitse toinen; Jari Litmanen vai Teemu Selänne?

- Teemu Selänne.

 (Jari 6 - 10 Teemu)

Mika Häkkinen vai Kimi Räikkönen?

- Mika Häkkinen.

(Mika 5 - 11 Kimi)

Pepsi vai Coca-Cola?

- Coca-Cola.

(Pepsi 10 - 5 Coca-Cola)

Jos sulla on vielä lisättävää niin vapaan sanan osio, ole hyvä!

- En mä nyt tiedä onko tässä oikeestaan mitään lisättävää enää... Toivotaan että tulee hieno finaali, ja varmasti tuleekin. Odotetaan sitä kovasti ja toivotaan että saadaan kruunattua uus suomenmestari.

 

Kiitoksia Dani Korpi haastattelusta, ja oikein paljon onnea finaaliin!

- Kiitos paljon.