Viisi kisaa, yksi kuukausi. FinRX Sim Racing lupasi jo kauden alussa tiukkaa mättöä sekä aikataulun että tapahtumiensa osalta, eikä lopputulos pettänyt odotuksia. Huikeita kilpailuita, dramaattisia tilanteita, ja todellinen yllätysmestari - Tatu Siipola. Toiseksi sijoittui varmoja suorituksia esittänyt Marko Mäkelä, 7 pistettä Tatua perässä, ja kolmanneksi tasaisesti kohti kansallista kärkikaartia noussut Atte Nykänen.
Kokonaisuudessaan sarja oli erittäin onnistunut, ja sai hyvää palautetta kautta linjan. Kuskimäärä pysyi 40:n korvilla loppuun asti, eikä kovan tason sarjoille tyypillistä eripuraa ollut havaittavissa. Päin vastoin: Radalla vääntö oli totutun tiukkaa, mutta muuten ajettiin hyvän kilpailuhengen vallitessa. Hienoa nähdä, ettei periaatteet pääse unohtumaan panosten kasvaessakaan.
Atlantan päätöskilpailu oli oikeastaan tunnin mittainen katsaus lajin jokaiseen puoleen. Ensimmäisessä alkuerässä saatiin kaksinkertaiselta osakilpailuvoittajalta, mutta valitettavasti osan kilpailuista väliin jättäneeltä Sakari Koskimaalta myrskyvaroitus, kun mies painoi Siipolasta ohi heti lähdössä ja veti letkaa loppuun saakka. Näin Koskimaa saalisti paitsi arvokkaan päänahan pistetaiston kannalta, niin myös tuikitärkeän paalukiinnityksen finaaliin. Muissa alkuerissä voittoon ajoivat niin ikään mestaruustaistossa mukana ollut Marko Mäkelä, värikkäiden vaiheiden jälkeen jälleen kerran itsensä oikeasta paikasta löytänyt Jussi-Petteri Lehto, aina nopea Sami Määttä, sekä hyvin edukseen esiintynyt Jouko Pakkala.
Keräilyeristä odotettiin draamaattisia. Osa - allekirjoittanut mukaan lukien - veikkasi Henri Tuomaalan päästävän Siipolan helpolla, samassa tallissa kun ovat, mutta lähetyksessä asiantuntijana kunnostautunut rallicross-tietokirja Frasse Alm korjasi moiset harhaluulot nopeasti. Radalla nähtiinkin hurja mutta puhdas kamppailu, jonka Tatu vei lopulta hiuksenhienosti nimiinsä - vai mitäpä sanotte tästä näpäyksestä?
Etualalla Tatu Siipola, taustalla Henri Tuomaala. Ero maalissa: 0.007 sekuntia!
Muissa keräilyissä vahvimmiksi osoittautuivat Atlantaan pistekakkosena lähtenyt Atte Nykänen, nuoren kaartin Joona Ojala, varsinaista läpimurtokauttaan ajava Pekka Seppänen, sekä Santeri Heiskanen, entisen jääkiekkopuolustajan täysnimikaima. Arto Laatikaisen simudebyyttiä odotellessa...
Finaalissa asetelmat mestaruuden kannalta olivat selkeät: Marko Mäkelän tai Atte Nykäsen pitäisi voittaa, ja siitäkin huolimatta pystyisi Tatu Siipola täydellisen katastrofin välttämällä napata tittelin nimiinsä. Se oli kuitenkin alussa hyvin lähellä, sillä hyppyrin ruuhkakolarissa kerkesi Tatukin ottaa osumaa, jonka seurauksena hänen autonsa esitti melko komeat voltit. Kupla kuitenkin tippui renkailleen, ja matka jatkui - siitäkin huolimatta että ohjaus oli vinossa.
Sami Määttä oli sillä välin raivannut tiensä kärkeen, saaden piakkoin peräänsä Pekka Seppäsen. Kapinan tiimellyksissä osuivat hurjat toisiinsa, kärsijänä tällä kertaa Määttä, jonka navigaattori osoitti hetkellisesti suunnaksi rataa reunustavan verkkoaidan. Siihen päättyi Samin matka, kun taas Pekan tehtäväksi jäi pitää huoli paikastaan. Se myös onnistui, vaikka Marko Mäkelä lopussa tarjosikin haastetta yllin kyllin. Pekka Seppänen siis kruunattiin Atlantan voittajaksi, suoritus jonka arvoa nostaa entisestään hänen yhdeksäs lähtöruutu! Ei mikään huono veto miehelle, jota vielä vuoden alussa moni piti lähinnä koheltajana. Mäkelä siis toinen, ja palkintokorokkeen täydensi Atte Nykänen. Mutta, mikä tärkeintä, Tatu sai tuotua rullakon lailla etenevän menopelinsä ruutulipulle seitsemäntenä, ja näin oli kausipisteiden osalta peli selvä!
Palkinnoksi mestaruudesta sai Siipola koeajon Speedcar Xtrem Junior-luokan crosskart-kilpurilla, joka tulee varmasti olemaan nuorelle miehelle upea kokemus - nuo laitteet kun pistävät kierrosajoissa täysiverisille rallicross-vehkeillekin hanttiin!
Tatu Siipola oli vielä marraskuun alussa oli vain yksi osallistuja muiden joukossa. Numero ja nimi ilmoittautumislistassa. Nyt, kuukautta myöhemmin, on hän kautta aikain toinen FinRX Sim Racing -mestari, ja liittää nimensä Jarno Leskisen rinnalle tämän arvostetun rallicross-sarjan kunniataulukkoon. Niin, eikä se keski-ikäkään voittajien suhteen juuri pääse nousemaan, Tatulla kun on 14-vuotiaana vielä käytännössä koko ura edessä. Kiinnitys Matti Alamäen ja Frasse Almin oppeihin X-R'cerin junioriakatemiaan on vahva osoitus siitä lahjakkuudesta ja potentiaalista, mikä häneltä löytyy.
Nyt viimeistään ollaankin tietynlaisessa murrospisteessä. Kokeneet kuljettajat ovat toki edelleen mukana, mutta seuraava sukupolvi ei enää pelkästään kolkuttele ovelle, vaan murtautuu jo siitä läpikin. Ja jos ovi on teljetty, haetaan varastosta vastapainokatapultit ja lingotaan niillä vaikka parikin kaveria muurin yli. Siipolan ja Leskisen lisäksi ovat esille nousseet mm. sarjassa kolmanneksi viilettänyt Atte Nykänen, iRacingin Rallicrossin MM-sarjaa täyden kauden tahkonnut Aatu Hakalehto, sekä Siipolan nykyiset tallikaverit, Joonatan Ylilammi sekä Joona Ojala. Muitakin on, mutta tässä nyt crossin osalta ne viime aikoina eniten pinnalle nousseet nimet.
Selvää on se, etteivät aikamiehet suosiolla antaudu. Tukea ja kannustusta riittää, mutta tuskinpa kukaan antaa kloppien vapaaehtoisesti hyppiä nenille tai läpsiä ympäri korvia. Se on aihe pidemmällekin tarinalle, ja ehdottomasti asia jota kannattaa tulevana vuonna pitää tarkasti silmällä...
Kuvat: Iku Merikalla/FiSRA
Kuvat ovat kuljettajien ja yhteistyökumppaneiden käytettävissä asianmukaisen krediittauksen kanssa. (FiSRA / Iku Merikalla).
Someen laittaessa myös FiSRA:n (Kaikki: @simracingfi) ja Merikallan (Instagram: @ikuvajaiset / Twitter: @Kakkela) tilien mainitsemista.