"Oon kaveri joka rakastaa kilpailemista" - Esittelyssä Toni Lähteenmäki

15.9.2021 klo 8.45 - Ossian Puhakka

 

Kuten ylläolevasta kuvasta tarkkasilmäisemmät huomaavatkin, on Toni Lähteenmäki autourheilija. Varsin menestynytkin sellainen. Jos Tonin Suomen- ja Pohjoismaiden mestaruudet lasketaan yhteen, loppuvat sormet kesken alta aikayksikön. Varpaidenkin kanssa alkaa tekemään tiukkaa. Helposti voisikin kuvitella, että sim racing olisi uransa huippuvuosia viettävälle, alati kultaa vuolevalle ammattilaiselle lähinnä höntsäilyä. Niin ei kuitenkaan ole, eikä Lähteenmäen asenteesta ole kenelläkään moitittavaa. Päin vastoin, valittiinhan akaalainen päättyneen karsintasarjan jälkeen Kuskien Kuskiksi. Se on osoitus siitä, että hän on jo nyt ansainnut kanssakilpailijoiden kunnioituksen.

 

Ikä: 29 vuotta

Kotipaikka: Akaa

Talli: Black Star Racing

 

eSM:

2020: Karsintasarjan 22., karsiutui finaalista.

2021: Karsintasarjan 18.

 

Allaoleva haastattelu on suoritettu yksityisviestein, ja ainoat muutokset koskevat kirjoitusasua. Kysymykset sekä vastaukset esitetään leikkaamattomina, mutta mahdolliset itsensä toistamiset on karsittu niissä tapauksissa, joissa se ei ole selkeästi tarkoituksellista.

 

Sulla on erittäin pitkä ajotausta, ja uran varrelle mahtuu kilpailu jos toinenkin. Moninkertainen Suomen- ja Pohjoismaiden mestari, jolle ammatinvalinta - tai ainakin suosikkiharrastus - taisi olla selvä pienestä pitäen?

- Käytännössä suoraan kun synnytyslaitokselta on päässyt, niin oon kuljetettu mukana kilpailuissa. Eli on aikalailla tutuksi tullut Suomen varikot tässä vuosien aikana. Autourheilua harrastetaan jo neljännessä polvessa; Isä ja isoisä ajoivat molemmat rataa ja jäärata-ajoa sekä vielä isoisän isä Hugo osallistui mm. kaksiin ensimmäisiin Jyväskylän suurajoihin.

 

Eli autourheilun siniverisiä, ainakin saavutusten puolesta. Mites sitten se oma ajaminen - kartti alle siinä kohtaa kun jalat vain polkimiin ylsivät, vai alkoiko kilpaileminen vasta myöhemmin?

- Ajoin juniorina aika vähän kartingia. (Lähinnä) aluemestaruuskilpailuita sekä harrastesarjoja sen vuoksi että isällä meni vielä silloin kaikki aika omaan ajamiseen. vasta kun isä vuonna 2010 lopetti, niin hommattiin mulle V1600-luokan kilpa-auto seuraavan vuoden Rata-SM sarjaa varten. Siitä eteenpäin ollaan varsinaisesti rakennettu mun ajouraa. Mutta joka tapauksessa kartingista lähdettiin liikkeelle.

 

Ja näin viestikapula saatiin eteenpäin. Sulla on ollut aika monipuolinen ura toistaiseksi; löytyy niin jäärataa kuin rata-autoiluakin, vieläpä melko vaihtelevalla kalustolla. Onko se ihan tarkoituksella että ajetaan mitä tahansa mikä maistuu, vai onko kyse enemmän hankituista mahdollisuuksista ja niiden hyödyntämisestä?

- Oon aina tykännyt ajaa kaikkea tosi monipuolisesti (myös simun puolella). Se kehittää ihan eri lailla kuin samantyyppisten autojen jatkuva samalla alustalla ajaminen. Opit sopeutumaan uuteen nopeammin, käsittelemään erilaisia autoja ja olosuhteita yms. Aina kun jotain uutta tarjotaan, niin ehdottomasti lähdetään siihen mukaan jos vain budjetti antaa myöten. Oon kaveri joka rakastaa kilpailemista, se on ihan sama onko alla 50-heppanen Suzuki peltoendurancessa tai 550-heppnane V8 Thunder-auto. Aina siitä nauttii.

 

Siltä se on vaikuttanutkin! Ja yleensä menestystäkin tuuppaa tulemaan. Jos pitäisi valita uran varrelta yksi auto yhdellä radalla, niin minkä ottaisit? Eli löytyykö sieltä sitä yhtä tiettyä rakkautta?

- Nopeesti mietittynä ei sillain pomppaa mitään tiettyä komboa, muutamia hyviä kisoja kylläkin. Esimerkiksi 2016 Ruotsin Falkenbergissä V8 Thunder NEZ-sarjan kisassa takarivistä podiumille kaatosateessa, ja toinen on eka voitto Latvian Bikerniekissä. Se on huima rata ajaa nopeella autolla.

(Toim. huom. Pääset tutustumaan Bikerniekin baanaan myös Tonin kyydistä - video löytyy hänen YouTube-kanavaltaan!)

Juu, Bikernieki muuten löytyy modina mm. Assetto Corsaan, jos joku lukijoista haluaa käydä kokeilemassa! Aivan huikea helmi, suosittelen. No, kilpa-autoilusta voitaisiin jutella vaikka kirjan verran, sillä tarinoitavarmasti löytyy, mutta: Milloin löysit ajosimulaattorit ensimmäistä kertaa? Ja miten?

- Live For Speed -nimiseen peliin tutustuin varmaankin 2010, kun maikkari lanseerasi Maailman Nopein Kansa -kilpailun, jota ajettiin LFS:ssä. Sen parissa meni 4-5 vuotta enemmän tai vähemmän aktiivisesti, ja sitten useamman vuoden tauon jälkeen latasin iRacingin loppuvuodesta 2019. Siitä lähtien ollaan aktiivisesti ajettu simupuolellakin.

 

Tuliko Live for Speedin puolella vastaan sitten samoja nimiä kuin nykyisin iRacingissä? LFS-taustaahan löytyy monilta finalisteilta...

- Kyllä sieltä ajoilta on monia tuttuja nimiä mukana simracingissä vielä tänäkin päivänä. Black Star Racing valikoitui myös LFS-taustan takiatiimiksi, kun oltiin (Jesse) Telkkälän ja (Teemu) Sunisen kanssa tiimikavereita jo silloin, ja molemmat oli myös siirtyny vähän ennen mua iRacingin pariin.

 

Okei, tuota Suninen-kytköstä en tiennytkään! Jos oltaisiin kaupallinen media, niin tuosta saisi hyvän klikkiotsikon aikaan. Mainitsit tuosta Maailman Nopein Kansa -kilpailusta; tavoitteet simupuolella taisivat olla jo alun alkaen kilpailulliset? Tuliko asiaa kuitenkin katsottua myös harjoituksen kannalta?

- LFS-aikana se oli lähinnä pelailua kaveriporukalla, joskin kyllä myös se loppuaikana alkoi mennä enemmän ja enemmän totisemmaksi. Mutta 2019, kun hommasin kunnon laitteiston ja siirryin iRacingin pariin, niin suurin syy silloin oli se itsensä kehittäminen kuljettajana, kun oli päässyt kokeilemaan ja näkemään kuinka valtavasti kaikki on tämän lajin parissa mennyt eteenpäin.

 

Ja se on myös tuottanut tulosta - viime vuoden karvaan karsintapettymyksen jälkeen 2021 vaikuttaa jo melko aurinkoiselta. Paikka eSM-finaaliin aukesi Long Beachin trillerin jälkeen, ja iRacingin Rallicrossin MM-sarjakin (iRX) on edessä myöhemmin syksyllä. Millä mielin lähdet Jyväskylään; jännittääkö?

- Hyvillä fiiliksillä lähdetään ensimmäiseen SM-finaaliin simupuolella, taso on Suomessa aivan järkyttävän kova ja pelkkä finaalipaikka oli jo kovan työn takana. Tältä vuodelta on jo kaksi suomenmestaruutta plakkarissa radalta sekä jäältä, ja kolmanteen olisi teoreettiset mahdollisuudet mutta kyllä tämä vuosi menee vielä ihan opetellessa. Top 10 -tulos olisi enemmän kuin hyvä.

 

Mikä on toistaiseksi paras lajiin liittyvä muisto, nimenomaan sim racing -puolelta?

- Heikkisen Jonin mieliksi on pakko sanoa Moniottelu 2020 -kilpailun voitto.

 

Suurin vahvuutesi kuljettajana?

- Monipuolisuus ja rauhallisuus/paineensietokyky.

 

Entäpä heikkous, tai heikkoudet?

- Simupuolella sanoisin että raaka vauhti. Jarrutustekniikat ja pidon haisteleminen ilman perstuntumaa on ne asiat, joiden kanssa on saanu eniten simupuolella painia.

 

Vielä viimeinen kysymys ennen lopun pikaosiota: Löytyykö muita harrastuksia?

- Noup.

 

Okei, sitten pikaosio: Kolme kohtaa, valitse toinen: Jari Litmanen vai Teemu Selänne?

- Selänne

(Jari 1 - 2 Teemu)

Mika Häkkinen vai Kimi Räikkönen?

- Räikkönen

(Mika 1 - 2 Kimi)

Pepsi vai Coca-Cola?

- Pepsi

(Pepsi 2 - 1 Coca-Cola)

Jos on vielä jotain lisättävää, niin vapaan sanan osio, ole hyvä.

- Ei ainakaan äkkiseltään tuu mitään mieleen.

 

Okei! Kiitos haastattelusta Toni Lähteenmäki, ja onnea finaaliin!

- Kiitos.