Ollikaisen paluu - Digital Rallicross SM-karsintasarja saapuu Sonomaan

8.5.2022 klo 11.38 - Ossian Puhakka

Pystyykö kukaan vastaamaan? Se on erittäin hyvä kysymys. Jonne Ollikainen ei kahteen ensimmäiseen karsintakilpailuun osallistunut, ja pohjoisen pojan pitkä tauko herättikin hieman kysymyksiä tämänhetkisestä vireestä. No, noihin kysymyksiin saatiin vastaus eilisissä esikarsinnoissa. Puolitoista sekunnin kymmenystä on rallicrossissa paljon. Jatkuuko sama tahti itse kilpailussa? Se selviää tänään kello 19:00, kun Digitaalisen Rallicrossin SM-karsintasarja jatkuu Kalifornian kukkuloilta!

 

Esikarsinnat

Ollikainen oli siis esikarsintojen nopein. Kellot pysähtyivät aikaan 39,570, joka on noteerauksena melkoinen. Toiseksi parhaiten viisimutkaisen, suomalaiskuskeille aina hyvin sopineen radan kiersi Tatu Siipola, joskin vain kaksi (2) sekunnin tuhannesosaa Jarno Leskistä nopeammin! Seuraavat sijat menivätkin sitten MM-sarjan entisille tai nykyisille kiertäjille. Tommi Mäkinen, Rasmus Tuominen, ja Toni Lähteenmäki pystyivät juurikin tuossa järjestyksessä siihen mitä pitikin. Vesa Siirilän hyvät otteet jatkuivat, tällä kertaa seitsemäs, ennen Teemu Ulmasta ja Kim Erikssonia. Tuomas Pöntinen kymmentenä ei myöskään juuri yllättänyt. Käsikirjoituksessa pysyttiin visusti.

Aikojen puolesta eroja on kuitenkin havaittavissa, ja kymmenen parasta voidaankin jakaa kolmeen ryhmään: Ollikainen omanaan, sitten kolmikko Siipola-Leskelä-Mäkinen, ja seuraavaksi... loput. Joku voisi vetää pesäeron myös Lähteenmäen ja Siirilän välille, onhan heidän eronsa samaa luokkaa kuin kärkikaksikonkin. Täytyy kuitenkin muistaa, että karsinta-ajat ovat vain karsinta-aikoja. Ne kertovat nopeudesta, mutta kisatilanne on täysin toinen tarina. Monesti aikaisemminkin on eturivin lähtijä saanut pettyä karvaasti.

Jonne Ollikainen ei kuitenkaan ollut ainut kuski, joka teki debyyttinsa kauden puolivälin jälkeen. Tuukka Liimatainen, nuori tamperelaiskuljettaja, nähtiin myös ensi kertaa tositoimissa. Mies ajoikin itsensä hienosti jatkoon, eikä 40,824 ole ollenkaan huono noteeraus debytantilta. Jännä nähdä, miten itse kisassa käy - paikka finaalilähtöön voi olla vielä utopiaa, mutta aikojen perusteella ympäriltä löytyy monta kovaa ja kokenutta tekijää. Hyvät sijoitukset varmasti kasvattavat itseluottamusta, puhumattakaan halusta jatkaa.

 

Rata

Sonoma Raceway avasi ovensa vuonna 1968, ja toimi ensimmäiset 20 vuotta kansallisten sarjojen näyttämönä. Yllättäen kyllä on radan muodot pysyneet melko lailla identtisinä alusta alkaen, sillä jo alkuperäinen baana oli pituudeltaan nelisen kilometriä.

Legendaarisen Riversiden jäätyä ostoskeskuksen alle halusi NASCAR-sarja korvata sen toisella länsirannikon moottoriradalla. Silloin Sears Pointin nimellä tunnettu baana oli luontainen ratkaisu. Koppiautojen dollarimylly teki ensiesiintymisensä näissä maisemissa vuonna 1989, ja on edelleen yksi Sonoman kilpailuvuoden tärkeimmistä tapahtuma. Myös IndyCar-sarja on piipahtanut paikalla muutaman kerran, viimeksi 2018. Lisäksi Sonomassa ajetaan mm. urheiluautojen kestävyyskilpailuita, moottoripyörien ratasarjaa, sekä NHRA-liiton kiihdytyskilpailuita.

 

 

Sonoman rallicross-rata on rakennettu melko tarkasti olemassaolevan NASCAR-baanan päälle. Pääsuora käyttää kiihdytysrataa, muutoksena soralla päällystetty alkuosa. Sen jälkeen taitetaan oikealle. Täysimittaisen radan kutosmutka ajetaan vastapäivään, ja se on myös sorapinnoitettu. Rata myös nousee ylöspäin, ja jatkaa edelleen nousuaan vasemmalle taittuvassa kolmosmutkassa, jonka jälkeen onkin aika jarruttaa yllättävän tiukkaan oikeaan. Tästä palataan kestopinnoitteelle, jota seuraa 90 asteen oikea. Alamäkeen kiihdytys, josta tullaankin kohti radan viimeistä mutkaa. Jokeri on hyvin yksinkertainen, seuraten ennen viimeiseen mutkaan taittoa ja ollen kokonaan asvaltoitu. Täten sitä ei välttämättä kannatakaan viimeiselle kierrokselle jättää, sillä pääsuoran soraosuuden sekä siellä sijaitsevan hyppyrin kiertämällä saa huomattavasti paremmat myös seuraavalle kierrokselle.

 

Suosikit

Jonne Ollikaisen nimeäminen ennakkosuosikiksi ei liene suurikaan yllätys. Otto Taskisen peruttua ilmoittautumisensa vaikuttaakin voitto olevan enemmänkin oletus kuin tavoite liukkaalle liiminkalaiselle. Haastajiksi voidaan nimetä ainakin Tatu Siipola sekä Jarno Leskinen, mutta MM-sarjan jätkät tulevat olemaan taas kerran vahvoilla.

Kilpailun järjestys seurannee melko tarkasti karsinta-aikoja, mutta poikkeuksiakin voi löytyä. Yksi heistä on Sakari Koskimaa. Mies paineli syksyllä FinRX:n Sonoman osakilpailun voittoon, eikä hänelle ainakaan tuolloin löytynyt uhkaajaa. Nyt on vastassa kokeneempi Siipola (silloin toinen) ja muutenkin maamme parhaimmisto, mutta pistäkääpä siitä huolimatta auto numero 28 tarkkailuun.

 

Arvonta

Älkää unohtako myöskään osallistua FiSRA:n ja Logitechin rattiarvontaan sosiaalisessa mediassamme! Jälleen kerran arvomme kaksi (2) kappaletta upouusia Logitechin rattipoljinsettejä, siis mitä mainiompia työvälineitä joko aloittelevalle harrastajalle tai miksei jo lajin pariin vihkiintyneellekin. Arvontaan voitte osallistua seuraavista linkeistä jakamalla (Retweet Twitterissä, Share Facebookissa):

Twitter

Facebook

Huom: Facebook-käyttäjien täytyy jakaa viesti julkisesti, jotta myös me näemme jakaneet ja täten pystymme nimenne hattuun lisäämään.

Onnea arvontaan!