MM-sarja jatkui 31.7 Japanin kiertueen Okayaman osakilpailulla. Okayaman rata on lyhyt sekä monipuolinen ja tarjosi jälleen katsojille jännitettävää viimeiseen kierrokseen asti!
Aika-ajoissa suomalaiset pärjäsivät vaihtelevalla menestyksellä. Aleksi Uusi-Jaakkola kaahasi paalulle saaden eturiviin seurakseen sarjassa toisena olevan Martin Krönken. Toinen rivi täyttyi sinivalkoisista väreistä Pahkalan ja Hutun toimesta.
Kaksi ensimmäistä riviä mahtuivat sekunnin kymmenesosan sisään.
Muitakin tiukkoja eroja aika-ajossa nähtiin, esimerkkinä Törmälän ja Pietilän ajama sekunnin tuhannesosalleen sama aika heidän päätyessään sijoille 20. ja 21.
1. | Aleksi Uusi-Jaakkola | FIN | 1:07.409 |
2. | Martin Krönke | GER | +0.067 |
3. | Olli Pahkala | FIN | +0.068 |
4. | Greger Huttu | FIN | +0.088 |
5. | Sebastian Job | UK&I | +0.275 |
13. | Ilkka Haapala | FIN | +0.509 |
20. | Joni Törmälä | FIN | +0.718 |
21. | Martti Pietilä | FIN | +0.718 |
22. | Joonas Nukarinen | FIN | +0.818 |
34. | Riku Alatalo | FIN | +1.823 |
Okayaman rata osoitti jälleen oveluutensa vuoden 2009 Formula ykkösille, sillä aika-ajo ja lähtö sanelivat hyvin pitkälti kilpailun kulun.
Pietilä oli yksi aika-ajon epäonnistujista: "Vaikka täällä ollaan ajettu jo useampana vuotena, aika-ajossa pääsi unohtumaan että kierrokset olisi pitänyt ajaa peräjälkeen, toisin kuin muilla radoilla. Ensimmäinen, ja tällä kertaa ainoa kierros toi mukanansa 21. lähtöruudun. Tällä radalla ohittaminen on melko vaikeaa, joten kisasta tuloksena heikko 16. sija, vaikka vauhtia olisi taas ollut."
Ohittaminen todellakin on tällä radalla äärettömän vaikeaa, ja ainoastaan varikkokäynnin yhteydessä taktiikan avulla ohittaminen (Leap froggaaminen) sekä edellä ajavan virheen johdosta ohittaminen olivat ainoat menetelmät sijoituksen ansaitsemiseksi kilpailun aikana.
Uusi-Jaakkola otti surkean startin, jonka johdosta Krönke ampaisi karkumatkalle kärkeen. "Aika-ajo meni nappiin ja kierros olikin yksi kauden parhaita. Startissa hiukan liikaa kaasua ja auto alkoi sutimaan joten periaatteessa kisa meni jo siinä pilalle kun ohittaminen on mahdotonta." Aleksi toteaa kilpailun jälkeen. Uusi-Jaakkola jäi kisan aikana useaan otteeseen hitaammalla strategialla ajavien kuljettajien taakse, jonka johdosta hän joutui tyytymään viidenteen sijaan kilpailun päätteeksi.
Pahkala nousi startissa toiseksi, jonka perään jumittui nelinkertainen maailmanmestari Huttu. Pahkala: "Pitkästä aikaa pystyin ajamaan hyvän kilpailun. Perus aika-ajosuoritus ja loistava startti olivat avainasemassa tänään. Harmi kun loppuvaiheessa en päässyt tarpeeksi lähelle Martinia." Mitchell de Jong nousi startissa neljänneksi jättäen Uusi-Jaakkolan taakseen viidennelle sijalle.
Taaempana lähtöruudukossa osalle kuljettajista lähtö oli todella jännittävä. Törmälä nappasi kaksi sijoitusta heti ensimmäisen kierroksen aikana, mutta joutui kokemaan karvaan ulosajon ensimmäisen stintin aikana:"Startti ja ensimmäinen kierros ihan ok, nousin sijalle 18. Siitä eteenpäin melkein koko ensimmäinen stintti oli pelkkää perässä ajelua, mutta jostain syytä kuitenkin menetin auton hallinnan suunnilleen 10 kierrosta ennen ensimmäistä varikkokäyntiä ja osuin seinään. Alkuperäinen suunnitelma oli ajaa kisa kahdella pysähdyksellä, mutta seinään osumisen takia menetin sen verran paljon aikaa että vaihdoin yhteen pysähdykseen jotta välttäisin sijoitusten menettämisen."
Haapala joutui valitettavasti toteamaan kilpailun aikana kokemaan Okayaman oveluuden huonolla tavalla jääden kahden varikkopysähdyksen taktiikalla hitaamman taakse jumiin: "Juutuin ensimmäisellä stintillä Filhon taakse, joka oli yhdellä stopilla liikkeellä. Ei ollut mahdollisuuksia päästä ohi ja siinä meni mahdollisuudet hyville sijoille."
Kärjessä ensimmäisestä kierroksesta viimeisiin varikkopysähdykseen asti oli melko rauhallista. Krönke rakensi eroa Pahkalaan, joka puolestaan yritti hallita eroaan Huttuun. Martinin pysähdyksen jälkeen alkoikin tapahtua. Krönke jäi kierroksella ohitettavien ruuhkaan sekä joutui taistelemaan Bouteloupin kanssa kärkisijoituksesta, joka auttoi Team Redline kaksikkoa huomattavasti.
Toisena ajanut Pahkala meni varikolle seuraavana Krönken jälkeen. Huttu yritti leap froggia tehden varikkopysähdyksen huomattavasti paljon Pahkalaa myöhemmin, muttei kokeilussaan onnistunut. Greger kumminkin sai Pahkalan kiinni ja ajoi aivan takasiiven tuntumassa tuottaen kovaa painetta Ollille. "Huonon aika-ajon jälkeen lähdössä olisi ollut mahdollisuus vetää enemmän riskillä, mutta otin varman päälle ja loppukisassa ei sitten tapahtunutkaan oikein mitään. Toisella stintillä kärsin pahasti kierroksella ohitettavista ja mahdollisuudet napata toinen sija toisella varikkokäynnillä (ja sitä kautta laittaa painetta Krönkelle viimeisellä stintillä) menivät siinä. Raskaan auton taktiikkakaan ei oikein toiminut tällä radalla ainakaan tuolla säällä mikä kisassa oli. Viimeisellä stintillä olisi ollut vielä hyvin vauhtia ja ajoin heti ensimmäisellä kierroksella varikkostopin jälkeen oman kisan nopeimman kierroksen, mutta loppukisan olin jumissa Ollin ja Krönken takana."
Hutun tuottaessa Pahkalalle painetta, kaksikko ajoi Krönken kiinni, mutta Okayama todisti vielä kertaalleen ohittamisen hankaluudet eikä Redline-kaksikko päässyt yrittämään ohittamista. Kärjen osalta maaliin tultiin samassa järjestyksessä kuin kilpailijat aloittivat toisen kierroksensa.
1. | Martin Krönke | GER | 83 kierrosta |
2. | Olli Pahkala | FIN | +0.639 |
3. | Greger Huttu | FIN | +1.297 |
4. | Mitchell deJong | USA | +9.976 |
5. | Aleksi Uusi-Jaakkola | FIN | +17.116 |
12. | Ilkka Haapala | FIN | +54.964 |
16. | Martti Pietilä | FIN | +1:08.248 |
19. | Joni Törmälä | FIN | +1 kierros |
27. | Riku Alatalo | FIN | +16 kierrosta |
30. | Joonas Nukarinen | FIN | +44 kierrosta |
1. | Greger Huttu | FIN | 474p |
2. | Martin Krönke | GER | 425p |
3. | Olli Pahkala | FIN | 367p |
4. | Hugo Luis | BRA | 332p |
5. | Aleksi Uusi-Jaakkola | FIN | 243p |
19. | Martti Pietilä | FIN | 117p |
21. | Ilkka Haapala | FIN | 115p |
24. | Joonas Nukarinen | FIN | 88p |
25. | Joni Törmälä | FIN | 82p |
31. | Riku Alatalo | FIN | 56p |
MM-sarja jatkuu Indianapoliksen osakilpailulla 14.8 klo 17:00.