"Oikeestaan sitä on vaan lähteny kokeilemaan omia rajoja" - Esittelyssä Matti Sipilä

16.9.2021 klo 9.06 - Ossian Puhakka

Räjähtävän nopea, uskomattoman määrätietoinen, ja erittäin kehityskelpoinen. Siinä Matti Sipilä pähkinänkuoressa. Kempeleessä kasvanut kuljettaja ei uransa alussa pystynyt samanlaiseen läpimurtoon kuin pitkäaikainen ystävänsä. Tuntuukin välillä siltä, että Matti on ollut takaa-ajajan asemassa ison osan urastaan - aina askeleen perässä, aina pyrkimässä ottamaan kiinni. Viimeisen parin vuoden aikana tuo ero on kuitenkin kaventunut. Sipilästä on kuoriutunut todellinen huipputason kuljettaja, jonka tavoitteet eivät rajoitu kansallisiin sarjoihin. Hänen uransa on tarina ystävyydestä, omien rajojen etsimisestä, ja sinnikkäästä yrittämisestä, jonka hedelmät ovat aivan käden ulottuvilla. Enää pieni kurkoitus, ja...

Ikä: 21 vuotta

Kotipaikka: Kempele

Talli: KOVA Esports

 

eSM:

2018: Karsintasarjan 33., karsiutui finaalista.

2019: Karsintasarjan 32., karsiutui finaalista.

2020: Karsintasarjan 6., finaalissa 5.

2021: Karsintasarjan 17.

 

Allaoleva haastattelu on suoritettu yksityisviestein, ja ainoat muutokset koskevat kirjoitusasua. Kysymykset sekä vastaukset esitetään leikkaamattomina, mutta mahdolliset itsensä toistamiset on karsittu niissä tapauksissa, joissa se ei ole selkeästi tarkoituksellista.

 

Milloin aloitit sim racingin, ja oliko sitä ennen moottoriurheilu- tai ajopelitaustaa?

- En muista tarkkaan millon oon Burnssilla (Richard Burns Rally) alotellu, mut ennen kouluikää jo ekaa kertaa kokeillu. GT5 (Gran Turismo 5) aloin ajamaan varmaankin n. 2012-13 ja sit GT6-puolella 2014 netissä GTFR:n (Gran Turismo Finland Racers) liigoja.

 

Sä olet siis aloittanut Richard Burns Rallyn parissa, ei ihme että auto pysyy hanskassa! Mikä sai sut aikoinaan aloittamaan lajin, tai oikeastaan siirtymään ajopeleistä sim racingin puolelle kilpailullisemmassa mielessä?

- Oikeestaan sitä on vaan lähteny kokeilemaan omia rajoja, kun vanhoilla alustoilla on taso alkanut jäämään taakse. iRacingiin siirryin puhtaasti sen takia, kun Valtteri (Alander) mulle eSM-kisoja ehdotti. Hän meni ajamaan sitä Circuitin (Circuit eMotorsports) AC (Assetto Corsa) SM-sarjaa ja mä en niin pitkään sarjaan jaksanu lähtee mukaan, niin se eSM-kaltenteri näytti sopivammalta. Pääsipä samalla kokeilemaan että mistä sitä iRacingissä maksetaan.

 

Valtteri omassa haastattelusaan tuosta mainitsikin; Oliko niin että hän oli sinua koittanut houkutella iRacingin pariin jo pidempäänkin, mutta päätyi kuitenkin itse tekemään tuon harppauksen ensin?

- Oltiin lähinnä vaan tuumattu lyhyesti et pitää se joskus käydä testaamassa. Toi eSM sattui vaan itelee sopivaan rakoon kans, ku oli just lukion kolmas kevät menossa ja aikaa sitä myöten hiukan enemmän. Kai siinä sit Valtteri innostui ideasta kans, ku ilman mitään ennakkovaroitusta tuli maanantai-aamuna kuvaviesti missä oli kaappi (iRacingin Test Drive -pelimuoto) tulilla, Fefe (Ferrari) GTE ja Interlagos. Samana päivän sit ostin itsekin tilauksen.

 

Siitä se sitten alkoi! Te päädyitte myös ajamaan tallikavereina suurimman osan tuosta vuoden 2018 eSM-karsintasarjasta. Millainen kokemus se sulle oli, ja kuinka kova kilpailuasetelma sun ja Valtterin välille syntyi?

- Joo ihan kiva kokemushan se oli, ekaa kertaa olin ihan kunnolla keskikastissa. Säädöt tais olla aika hukassa kans, mut ei voi juuri muutakaan olettaa kun niin puhtaalta pöydältä lähdettiin. Aika sopuisasti yhteistyö kyl pelasi kuten aiemminkin, ehkä se oli ennemminkin Valtteri jota saattoi harmittaa mulle hävitessä, ei juurikaan toisinpäin. Tietenkin oltiin toistemme parhaat mittapuut siinä samalla.

 

Tuolloin harva tuskin arvasikaan, mihin teidän kahden yhteistyö vielä johtaakaan... No, joka tapauksessa tuo kausi ei finaalipaikkaa tuonut, mutta siitä tiesi vei Glacier Racingiin, jälleen Alanderin aisapariksi. Se ei kuitenkaan kauaa kestänyt, sillä Valtteri, kuten tiedämme, lähti kohti Vendavalia. Sulle toi vuosi 2019 taisi olla muutenkin melkoisen vaikea, ainakin kun eSM-karsintaa katsoo?

- Jooh no siinä ei ollut paljoa tehtävissä kun kävin inttiä siinä samalla. Nyrren (Nürburgring) kisan tulin ajamaan melkeinpä suoraan junasta. Oltiin just tultu reissusta, niin ei päästy normaaliin aikaan viikonloppulomille. Pääsin tosiaan Glacieriinkin vasta karsintasarjan jälkeen, joten aika lailla setuppikauppojen säädöillä niitä (karsintakilpailuita) ajoin, saatoin ehkä Valtterilta jotain vinkkiä saada. Siinä sit kesän jälkeen alkoi ihan hyvä pöhinä (Antti) Terhon kanssa.

 

Niin joo, sulla oli se! Tuo tuntuu jotenkin kaukaiselta ajalta, mutta oli todella piristävää nähdä Glacierilla nuorta verta, joilla oli selkeitä pyrkimyksiä eteenpäin. Kertoisitko hieman tuosta ajasta ja Antti Terhosta tallikaverina?

- Joo, Terhon kanssa tuli aika pitkäänkin tehtyä yhteistyötä, joka alkoi 2019-20 -kauden SCO:sta (Sports Car Open). Taidettiin aika lailla koko kausi ajaa kahdestaan setin tekoa (auton säätämistä) myöten, muutamaan kisaan tuli (Mikko) Ruskola kans apuun. Mua ja Terhoa oltiin loppukesästä jo kysytty (CoRe SimRacingiin) mut silloin jätettii nse asia vielä hautumaan, kun Glacerissa jatko oli vielä kummankin tahtotilana. Mut siinä sit JJ:n (Jari Nylander) ja Valtterin lähdettyä alkoi aktiivisuus nopeasti kuolemaan, joten päätettiin sit vaihtaa CoReen SCO:n jälkeen. CoRessakin tuli sit vielä 2020 eSM aikana tehtyä yhteistyötä, vaikka siinä vaiheessa alkoikin Terholla muistaakseni sarjan myötä jo treenimäärät vähenemään.

 

Teillä oli aika aktiivinen suomalaisporukka CoRessa, vaikka kansainvälinen tiimi onkin kyseessä. Onko siellä erityisesti scoutattu suomalaiskuskeja, ja pyrittiinkö teidät laittamaan samaan autokuntaan?

- Ei kait siellä sen kummemmin ole suomalaiskuskeja scoutattu, siellä oli ainakin siihen aikaan halu saada mukavan oloisia tyyppejä mukaan, joilla on myös vauhtia radalla. Autokunnat yleensä jaettiin vauhdin mukaan, ellei sit iRatingin menneet siten että vain tietyt kuskit pääsisivät varmasti top splittiin (korkeimpaan lähtöön).

 

No, tuosta päädyit sitten KOVAan, tosin et ihan alussa kuitenkaan. KOVA-projektin julkistus oli melkoinen paukku, joka tuskin sultakaan jäi huomioimatta - varsinkin kun Valtteri oli alkuperäisessa kokoonpanossa mukana. Oltiinko sieltä jo silloin yhteydessä, vai tuliko se vasta myöhemmin?

- Pekka otti yhteyttä melko lailla heti (2020) eSM-finaalien jälkeen. Olin ollut kuulemma harkinnassa tuohon viidenneksi kuskiksi, minkä he halusivat vielä mukaan, mut Valtteria lukuunottamatta eivät muut tiimissä tunteneet mua ollenkaan. Päädyin silloin finaalien jälkeen viettämään iltaa heidän kanssaan, ja siinä sit tutustuttiin sen verran ilmeisesti että päätyivät ottamaan yhteyttä. Olivat siis nopeuden pistäneet jo merkille aiemmin, mutta halusivat varmistuksen että kyseessä on ihan hyvä tyyppi, jonka kanssa voi tehdä tiiminä töitä.

 

Tuossa sun tallihistoriassa on selkeä noususuhdanne havaittavissa. Team AOR alun perin, jossa taisitte Valtterin kanssa pitkälti kahdestaan ajella, sitten Glacier Racing, sieltä CoReen, ja nyt KOVA. Nelisen vuotta on jo iRacingi nparissa vierähtänyt; mitkä ovat parhaat muistot niiden varrelta?

- Ainakin viime vuoden eSM-finaali oli hieno kokemus ihan puhtaasti jo siksi, että olin ensimmäistä kertaa ajamassa livetapahtumassa. Tuloskin oli ihan OK, vaikka toiveissa oli enemmänkin. Sit kans Porsche Esports Sprint Challengen Nordschleifen kilpailun voitto oli kova. Ehkä sitten vielä tämän vuoden eSM-karsintasarjasta Hockenheimin paalu, se oli mielestäni ihan hyvä statement vaikka kisat menikin mönkään. Paljon on muitakin, mut nää ehkä nyt tuli päällimmäisinä mieleen.

 

Tuosta Porsche-sarjasta tulikin mieleeni: Sulla ilmeisesti on tavoitteena ajaa myös MM-karsinnoissa, ja sitä kautta ehkäpä Porsche TAG Heuer Esports Supercupissa?

- Kyllä, viime vuonna tuli vähän kokeiltua tuota karsintasarjaa, ja niiden oppien pohjalta on sit nytten totisempi yritys menossa.

 

Sulla on myös tiimikavereita joilla on MM-sarjan kokemusta; Valtteri kävi vuoden verran kattomassa, Pekka Tuomainen myös, ja Tuomas Tähtelä on toki ollut mukana jo vuosia. Millaisia vinkkejä sieltä on tullut, jos yhtään yleisemmin voit paljastaa?

- No siis ihan yleisiä vinkkejä; mitkä asiat saattaa toimia auton säädöissä, ja miten kannattaa esim. kisasetin säätämistä lähestyä, mutta muuten kyllä tein pitkälti yksin hommat tuohon ensimmäiseen karsintavaiheeseen. Nyt on sit tietenkin Pekka tekemässä hommia kans Contender-vaihetta varten, mut säätöihin ei näillä näkymin ole juurikaan muutosta tulossa.

 

Jees, onnea matkaan! Mutta, mennään tässä vaiheessa pikaisesti tulevaan eSM-finaaliin ennen kuin paneudutaan Matti Sipilään kuljettajana; Rehellinen sijoitusveikkaus Jyväskylään?

- Tää on kyllä paha kun on vaikea arvioida miten paljon "double duty" ton PESC-karsinnan kanssa vaikuttaa. Mut mikäli aika-ajot osuu ihan hyvin, niin pitäisi kyl ainakin viime vuoden tulokseen (5.) olla mahikset, miksei jopa ihan mestaruuteen asti. Sen verran spesiaali rata tälle autolle kuitenkin kyseessä.

 

Tuo on aina toki vaikeaa kun pitää moneen sarjaan keskittyä, vieläpä täysin erilaisilla autoilla. Jos et kuitenkaan mestaruuteen asti yllä, niin kuka on sun papereissa vahvin suosikki finaaliin?

- Vaikea se on Tuomasta tässä kysymyksessä ohittaa. Mutta Valtteri on aina ollut vahva OW (open wheeler; formulatyyppiset autot) kanssa joten en häntäkään tässä yhteydessä unohtaisi. Silti suurin suosikki on se, joka pitää autonsa ehjänä koko päivän!

 

Mites sitten Kaidesojan Matti; teillä oli muutama yhteenotto karsinnoissa, uskotko että tietä kohtaavat myös finaalissa?

- Hyvin mahdollista että kohdataan. Näyttäisi irtiotto olevan sen verran vaikeaa, että kisan aikana joutuu ajamaan todella useaa kuskia vastaan kilpaa. Oma odotusarvo itselleni on olal siellä kärkipäässä, niin eiköhän se kaimakin sieltä löydy kuten yleensä...

 

Sitä odotellessa! Mikä on Matti Sipilän suurin vahvuus kuljettajana?

- Periksiantamattomuus, muttei kuitenkaan epätoivoiselle tasolle.

 

Entäpä heikkoudet?

- Joskus mun ajotyyliin tyypillisenä tulee ajettua hieman liian kovaa mutkaan yms., kun yritys on liian kova. Mutta tämän saan kyllä korjattua riittävällä treenillä.

 

Löytyykö muita harrastuksia?

- Ehkä noin yleisesti tietokonepelailu, eli siis on muutakin kuin iRacing vaikka se ylivoimainen ykkönen onkin.

 

Tosta on muuten pakko kysyä; Bongasin 2018 eSM-finaalissa erään Valtteri Alanderin pelaamassa Sid Meier's Civilizationia päivää ennen kilpailua, ihan kaikessa rauhassa. Sultakin kyseinen peli käsittääkseni löytyy. Kumpi teistä on tässä parempi?

- Minä. Ja varmaan aika selvällä erolla loppujen lopuksi, kuitenkin melkein 3000 tuntia pelattuna.

 

No siitä tuskin tulee edes kovinkaan mielenkiintoinen kamppailu, heh. Otetaan loppuun kolmen kohdan pikaosio - valitse vaihtoehdoista toinen: Jari Litmanen vai Teemu Selänne?

- Selänne

 (Jari 1 - 3 Teemu)

Mika Häkkinen vai Kimi Räikkönen?

- Kimi

(Mika 1 - 3 Kimi)

Pepsi vai Coca-Cola?

- Pepsi! Vaikka kokiskin on hyvää.

 (Pepsi 3 - 1 Coca-Cola)

Okei! Se oli siinä, kiitoksia haastattelusta Matti Sipilä, ja onnea finaaliin!

Yläpeukku