"Oikeestaan kaikista autoista, radoista ja kilpasarjoista nauttii kun niihin panostaa aikansa ja kokee onnistumisia" - Esittelyssä Kim Eriksson

29.9.2021 klo 8.52 - Ossian Puhakka

 

Jos puhtaasti tilastoja katsoo, on Kim Eriksson ollut tulostasolta omaa luokkaansa. Kolminkertainen eSM-mitalisti, jonka huonoin finaalisijoitus on 11., ja se tuli avausvuonna. Sittemmin onkin turkulainen ollut palkintokorokkeen ulkopuolella tasan kerran. Karsintasarjassa on toki meinannut kerran käydä ns. kylmät, mutta niin kävi Jan Železnýlläkin Tokiossa 1991, eikä kaikkien aikojen keihäänheittäjän maine siitä juuri ole kärsinyt. Erona näillä kahdella herrasmiehellä on se, että Eriksson päätyi kaikesta huolimatta vuonna 2018 taistelemaan kultamitalistakin Riku Alataloa sekä lopulta mestaruuden vienyttä Matti Kaidesojaa vastaan. Entäpä sitten numeroiden ulkopuolella? No, juuri sitä varten nämä haastattelut on tehty. Eiköhän lähdetä selvittämään, millainen tyyppi tämä harvinaisen määrätietoisena kilpailijana tunnettu mitalirohmu oikein on!

 

 

Ikä: 26 vuotta

Kotipaikka: Suomen Turku

Talli: Black Star Racing

 

eSM:

2016: Karsintasarjan 12., finaalissa 11.

2017: Karsintasarjan 3., finaalissa 3.

2018: Karsintasarjan 18., finaalissa 3.

2019: Karsintasarjan 11., finaalissa 6.

2020: Karsintasarjan 1., finaalissa 2.

2021: Karsintasarjan 3.

 

Allaoleva haastattelu on suoritettu yksityisviestein, ja ainoat muutokset koskevat kirjoitusasua. Kysymykset sekä vastaukset esitetään leikkaamattomina, mutta mahdolliset itsensä toistamiset on karsittu niissä tapauksissa, joissa se ei ole selkeästi tarkoituksellista.

 

 

Milloin aloitit sim racingin?

- Sanoisin että 2014, kun siirryin tietokoneelle Assetto Corsan ja RBR:n (Richjard Burns Rally) pariin. Pari kuukautta aikaisemmin olin ostanut Logitech G27 -rattisetin Gran Turismo 5:sta varten pleikkarille. Assettoa ehdin noin vuoden pelata (ja suorittaa valtion velvollisuudet siinä välissä), kunnes kaipasin parempaa online-kilpailua ja lähdin sitä hakemaan iRacingista. Mutta jo aikaisemmin (olen) toki pelannut autopelejä, ihan F1 '97 lähtien pleikka ykkösellä kun kattelin telkkarista kun Mika voittaa ja sen jälkee yritin ite tehdä samoin pelissä.

 

Tossa oikeestaan sivusitkin jo seuraavaa kysymystä; iRacingiin siirtyminen tuli siis paremman kilpailun perässä, ja sitä taisit aika nopeastikin saada. Missä vaiheessa aloit ottamaan kilpailemisen vakavammin?

- Pari kuukautta siinä meni iracing uran alusta, kun olin edennyt GT3 autoihin asti ja kaipasin apua niin ajamisen kanssa kuin auton säätöjen kanssa. Löysin Nurmen Mikon kautta Black Star Racingin ja pääsin porukkaan mukaan reenaamaan. 2015 syksyllä iracing järjesti karsinnan Blancpain GT Pro sarjaan Blancpain Endurance Seriesin muodossa, ja vaikkei siinä ollut mitään realistisia mahkuja jatkoon, niin se otettiin tavoitteeksi syksyllä ja siinä pärjääminen mahdollisimman hyvin. Se on oikeestaan aina ollut mun lähestymistapa kaikkiin kilpailuihin, haluun kehittyä ja paras tapa siihen on haastaa itsensä. Ei ole väliä vaikka sitä on gridin perällä mm-karsinnoissa, vaan siinä näkee konkreettisesti missä ite menee ja pystyy ottamaan oppia niistä nopeammista kavereista. Ja aika pitkälle tällä kaavalla on tullu edettyä omalla uralla, vaikka mitään kuvitelmia siitä että olisin jotenkin hyvä kuski ei oo koskaan ollut. Se on vaan pikkuhiljaa tapahtunut.

 

Ja sun ura on myöskin harvinaisen monipuolinen. Parhaat iRacing-menestykset on ehkäpä tulleet GT-autojen parista, ja varsinki Porschella olet tunnetusti kova menijä, mutta matkan varrelle mahtuu oikeastaan kaikenlaista neljällä autolla suoritettavaa kilpa-autoilua. Onko sekin osa Kim Erikssonin suunnitelmaa kehittyä paremmaksi kuljettajaksi, vai enemmän halu kokeilla jotain uutta?

- No joo, kyl mä uskon siihen että se toki kehittää paremmaksi kuljettajaksi, mutta paljon siitä on myös halu kokea uusia juttuja. Toisin kuin monet muut niin mulla ei taida olla yhtään inhokkiautoa, mitä vihaisin ajaa. Oikeestaan kaikista autoista, radoista ja kilpasarjoista nauttii kun niihin panostaa aikansa ja kokee onnistumisia. Jos ei niille anna mahdollisuutta ni se myös tekee mulle tästä harrastuksesta tylsän.

 

Inhokkeja ei ole, mutta löytyykö joukosta selkeitä suosikkeja autojen suhteen? Ja miksi juuri se?

- Noh, niitä tulee ja menee sitä mukaa kun iracing niitä päivittelee. 2017 vuoden eSM kaudella ollut versio Porsche 911 Cupista on ollut iso suosikki, mutta sitten se muutettiin ja sen fiilis katosi. Nautin myös hetkisen aikaa Porschen RSR GTE:stä, mutta ei oo tullut sitä ajeltua hirveesti viime aikoina. Nyt varmaan pidemmän aikaa suosikki ollut selkeesti viime vuoden eSM-auto eli Porsche 718 Cayman GT4.

 

Hieman jopa yllättävä valinta, ainakin kun sitä vertaa muiden kuljettajien mielipiteeseen kyseisestä autosta. Mites sitten tämän vuoden eSM-kalusto eli Indy Pro 2000; voisiko se olla 2022 syyskuussa vastaus samaan kysymykseen?

- En jaksa uskoa, vaikka se onkin ollut paras kokemus formuloista iRacingissa tähän asti. Mutta ehkä sitä pitää tosiaan kysyä ensi vuonna uudestaan, jos valmistautuminen kisoihin onkin erityisen onnistunut tänä vuonna.

 

Oot tunnetusti kova rallifani, tuoko Jyväskylässä paikan päällä kilpaileminen lisää latausta?

- Kyllähän Jyskälässä on aina ollut hieno tunnelma ja mahtavaa päästä kisaamaan rallien yhteydessä. Vähän veikkaan että se on enemmänkin häiriö, kun tekis niin kovasti mieli käydä katsomassa ralleja!

 

Heh, ymmärrän! Sulla on kolme mitalia aiemmista eSM-finaaleista, mukaan lukien viime vuoden hopea. Haluatko hieman avata omaa, selkeästi menestyksekästä valmistautumistasi finaaleihin?

- Noh, menestyksekkyys näkyy sitten lopputuloksessa. Karsintakauden jälkeen on ollut havaittavissa että jotain uutta pitäis keksiä, niin on sitä yritetty. Mutta tuo Indy Pro 2000 on osoittautunut todella tasaiseksi kilpa-autoksi, sillä mitään selkeetä säätö- sekä ajotyyliä ei ole löytynyt. Kuten sanoin, menestyminen jää nähtäväksi sitten finaaleissa, mutta veikkaan että aika tasaväkiset karkelot on tulossa.

 

Varmasti. Jos pitäisi veikata, niin kuka vie tänä vuonna kultaa?

- Kyl sitä pitää itteä veikata, koska uskon että mulla on siihen kaikki mahdollisuudet. Vauhdin pitäis olla kohdillaan, mutta eroja on hankala saada aikaiseksi Red Bull Ringin radalla, niin tosiasiassa uskon että kultaan on aika monella mahkut tänä vuonna. Se selviää sitten vasta kisassa.

 

Näin on. Ja vaihteen vuoksi en kysykään muita veikkauksia, vaan sen sijaan siirrytään Kim Erikssoniin radan ulkopuolella: Löytyykö muita harrastuksia?

- Kuntosaliharjoittelu on ainut vakava harrastus. Voimaharjoittelulla pääpaino, tulee mahtava fiilis kun reenaa kovaa ja hyviä onnistumisen tunteita kun nostaa enemmän rautaa kuin edellisellä kerralla.

 

Etkä taida myöskään olla ainut Black Star Racingin kuljettaja, joka viettää aikaa rekkien ja painojen ääressä. Kenellä on muuten tiimin kovin penkkitulos?

- Ei oo tullut testattua! Mut vahva veikkaus että se on Pepellä (Petteri Kotovaara).

 

Voi olla varsin varteenotettava ehdokas tuohon ainakin! Ehkä joku päivä sitten saadaan nämäkin tiedot julki... Ei mitään, mennään tästä lopun pikakysymyksiin. Jari Litmanen vai Teemu Selänne?

- Teemu

(Jari 6 - 11 Teemu)

Mika Häkkinen vai Kimi Räikkönen?

- Mika

(Mika 6 - 11 Kimi)

Pepsi vai Coca-Cola?

- Kokis

(Pepsi 10 - 6 Coca-Cola)

Jees. Jos on lisättävää, niin vapaan sanan osio, ole hyvä!

- Terkut kotiväelle Turkuun.

 

Kiitos haastattelusta Kim Eriksson, ja onnea finaaliin!

- Kiitti!