"Mielellään ajaisin vähän tehokkaammalla autolla" - Esittelyssä Matias Vitikainen

23.9.2021 klo 14.00 - Ossian Puhakka

 

Monilla tie huipulle on pitkä ja kivinen. Se sisältää monia yrityksiä, erehdyksiä, ja hidasta nousua sarjasta toiseen. Useimmat löytävät jossain vaiheessa tasonsa, ja ajavat siellä sen mitä ajavat. Joillekin puolestaan avautuu yksi selkeä näytön paikka, jonka päässä ammottaa taivaassa reikä - ovi miltei mahdottomaan. Vuoden 2019 Rengas Turku 24h -kilpailussa Matias Vitikainen ajoi tuosta ovesta suoraan läpi ja jätti jälkeensä vain tulivanan, siitäkin huolimatta että kokemus iRacingin puolella oli tuolloin varsin vähäinen. Simpeleen Schumacherina tunnettu kuljettaja kiinnitettiin Inertia SimRacingiin lähestulkoon siltä istumalta, ja on sen jälkeen vakiinnuttanut asemansa yhtenä maamme johtavista sim racing -kuljettajista. Hän on myös vuoden 2021 Digital Racing eSM-finaalin vanhin osallistuja, mutta eipä nuo vuodet tunnu hirveästi Matiasta painavan...

 

 

Ikä: 38 vuotta

Kotipaikka: Simpele

Talli: Inertia SimRacing

 

eSM:

2019: Karsintasarjan 14., finaalin 20.

2020: Karsintasarjan 3., finaalin 8.

2021: Karsintasarjan 9.*, Zolderin voittaja.

*Jaettu sijoitus Christer Anderssonin kanssa

 

Allaoleva haastattelu on suoritettu kyselylomakkeen avulla, ja ainoat muutokset koskevat kirjoitusasua. Kysymykset sekä vastaukset esitetään leikkaamattomina, mutta mahdolliset itsensä toistamiset on karsittu niissä tapauksissa, joissa se ei ole selkeästi tarkoituksellista.

 

Minä vuonna aloitit sim racingin?

- 2017.

 

Mikä sai sinut aloittamaan lajin?

- Tuli hankittua PC ja todettua että Counter-Strikeen ei riitä rahkeet. Autopelit on aina kiinnostaneet.

 

Paras lajiin liittyvä muisto?

- Harrastuksen alussa monet yhteistreenit ja uuden opettelu FiSU:n kuskien kanssa.

 

Onko sinulla muita harrastuksia?

- Lapset.

 

Karsintasarjasta tuli voitto Zolderin kilpailusta, ja lisäksi NEO-sarjasta 911-luokan mestaruus. Onko menestys tuonut lisää itseluottamusta?

 

- Tietenkin onnistumiset ovat vahvistaneet luottoa että pystyn suoriutumaan hyvin, kun tilanne sitä vaatii. Toisaalta ne ovat vaatineet melko paljon harjoittelua ja sitä kautta myös ajankäytön rajallisuus on täytynyt myöntää.

 

Olet niittänyt melkoista menestystä Porschejen ratissa ja yleisestikin GT-autoilla. Onko tavoite ajaa ensi vuonna MM-sarjaan (Porsche TAG Heuer Esports Supercup)? Entä joskus tulevaisuudessa?

- Harrastan lajia jälkikasvun kasvatustyön ohessa, joten MM-tason vaatimaan panostukseen en toistaiseksi ole ryhtymässä. Jos elinvuosia on vielä jäljellä eikä sarjoihin tule yläikärajaa, niin en pidä poissuljettuna joskus yrittää kiusata nuorempia kuskeja vielä...

 

Millä tavoin valmistaudut kilpailuihin, muuten kuin treenaamalla? Löytyykö vaikkapa tiettyjä rituaaleja?

- Tietynlainen positiivinen ajattelu sekä harrastamisessa hauskanpidon muistaminen liittyy olennaisesti omaan harjoitteluun ja valmistautumiseen. Ajan niin kauan kuin se on hauskaa ja tuottaa iloa.

 

Inertia SimRacingin edustus finaalissa on vahva. Auttaako laajempi rintama myös menestymään paremmin?

- En sanoisi että laaja rintama auttaa suoraan parempaan menestykseen, mutta useammasta aktiivisesta kuskista on hyötyä harjoitellessa ja autoa säätäessä.

 

Mitä mieltä olet tämänvuotisesta eSM-autosta?

- Pidän enemmän kuin viime vuotisesta, vaikkakin mielellään ajaisin vähän tehokkaammalla autolla.

 

Entäpä Red Bull Ringistä finaaliratana?

- Tyly, tylsä, ja mielenkiintoinen. Tyly siksi, koska ratarajat rankaisevat herkästi ja vaativat aika tarkkaa opettelua. Tylsyyteen puolestaan johtaa se sadas off track (ratarajarikkomus) samassa sessiossa. Mielenkiintoa tuovat korkeuserot, hyvät maisemat, sekä se että kyseessä on uusi rata.

 

Suosikkiauto ja -rata?

- Vanhemmat DTM-autot yleisesti. Radoista ehdottomasti Monaco.

 

Sulla on varmaankin koko finaaliporukan näkyvin faniklubi, joka myös Fanilaumana tunnetaan. Kerro tästä hieman!

- Fanilauma koostuu hoitoalan rautaisista ammattilaisista. Eli työkaverit ovat innokkaita kannattamaan. Oleellista taitaa olla hyvä ja ilmeisen yliampuva meininki, ei niinkään itse asia!

 

Suurin vahvuutesi kuljettajana?

- Hotläppi (yksittäinen nopea kierros).

(Toim. huom. esimerkkinä toimikoon tämänvuotisen eSM-karsintasarjan Zolderin osakilpailu, jossa Vitikainen saavutti paalun tällä kierroksella).

 

Entäpä heikkoutesi?

- Kaikki muu.

 

Mikä on Matias Vitikaisen tulos vuoden 2021 Digital Racing eSM-finaalissa?

- Mestaruus!

 

Jos se et ole sinä, niin kuka vie tänä vuonna kultaa?

- Kyllähän se pitää itse lähteä voittoa ajamaan, joten turha veikkailla muita.

 

Kuka on sinun kirjoissasi finaalin musta hevonen? Entäpä potentiaalinen pettymys karsintasarjaan verrattuna?

- Taitaa olla kaikilla finalisteilla sen verran näyttöjä, että isoja yllättäjiä tuskin on tarjolla. Toki ensikertalaiset on nopeita joten... niin. En halua veikkailla epäonnistumisia.

 

Jari Litmanen vai Teemu Selänne?

- Teemu.

(Jari 4 - 7 Teemu)

Mika Häkkinen vai Kimi Räikkönen?

- Kimi.

(Mika 3 - 8 Kimi)

Pepsi vai Coca-Cola?

- Pepsi.

(Pepsi 7 - 3 Coca-Cola)

Onko lisättävää? Vapaan sanan osio, ole hyvä.

- Jokaiselle kuskille onnea matkaan ja nautitaan kisoista.