Tomi Katila ei hämäläiseen tapaan pidä itsestään hirveästi meteliä. Ajotyylissä on havaittavissa samanlaista harkitsevaa rauhallisuutta kuin miehen ulosannissakin. Turhan kiiruhtamisen ja hutiloinnin sijaan tavaramerkiksi onkin muodostunut rautainen varmuus sekä luotto omaan tekemiseen; ominaisuudet, jotka puolestaan nousevat arvoon arvaamattomaan paitsi tiukassa karsintasarjassa, myös kerrasta poikki -systeemillä ajettavassa finaalissa. On vaikea uskoa, että hänellä on takana vasta kaksi vuotta iRacingin parissa...
Ikä: 27 vuotta
Kotipaikka: Hämeenlinna
Talli: Black Star Racing
eSM:
2020: Karsintasarjan 7., finaalissa 9.
2021: Karsintasarjan 6.
Allaoleva haastattelu on nauhoitettu keskustelu, ja ainoat muutokset koskevat kirjoitusasua. Haastateltavan puhetyyli sekä murre on pyritty pitämään alkuperäisenä. Kysymykset sekä vastaukset esitetään leikkaamattomina, mutta mahdolliset itsensä toistamiset on karsittu niissä tapauksissa, joissa se ei ole selkeästi tarkoituksellista.
Milloin aloitit sim racingin?
- Ensimmäisen kerran alotin 2008-vuonna rFactorissa, ja tuli sitä ajettua 2012-vuoteen asti. Sitten siinä lopetin sen rFactorin ajamisen, kun alko toi iRacing niihin aikoihin viedä rFactorin pelaajia, ja ei ite sitten siinä iässä halunnu alkaa maksamaan simulaattoriajamisesta niin paljon ku mitä iRacing makso. Sitten tossa 2019 alotin sitten tän iRacingin, kun siinä vaiheessa ei niin paljon tällaselle työssäkäyvälle ihmiselle haitannu toi maksullisuus.
Mikä sai sut alottaa lajin alun perin?
- Mä varmaan oon pienestä pitäen jo kattonu Formula ykkösiä, oikeestaan sieltä se kiinnostus tulee autourheilua kohtaan. On tullu pelattua PlayStation 2:lla formulapelejä ja autopelejä... Oikeestaan jossain vaiheessa vaan siirty pelaamaan simulaattoria, en sitten oikeestaan muista mikä sai mut justiin rFactoria kokeilemaan, mutta siinäkin tuli ajettua lähinnä niitä Formula ykkösiä, varmaan sen takia etenkin kun oli niitä Formula 1 -modeja rFactorissa siihen aikaan.
Mikä sai palaamaan lajin pariin pitkän tauon jälkeen?
- Se varmaan oli kun siinä välivuosina tuli pelailtua kilpailuhenkisiä räiskintäpelejä, että tykkää pelata kilpailullisesti. Siinä tuli sitten jossain välissä pohdittua että mikä voisi olla seuraava kilpailullinen peli, niin sit siinä 2019 kesällä kun oli kesäloma menossa ja itellä vähän tylsää siinä kohtaa, niin tuli kaapista kaivettua vanhat simulaattorivehkeet ja kokeiltua vähän ajamista. Sit mä jäin koukkuun siihen simulaattoriautoiluun taas, ja etenkin siihen kilpailulliseen puoleen.
Moni vielä siinäkin vaiheessa muisti sut kovana tekijänä rFactorin parista, etenkin Trellet.netin ympyröissä. 2020 osallistuit sitten Digital Racing eSM-karsintasarjaan, ja ne oli todella kovat karsinnat. Sä ajoit ittes niissä karsinnoissa kärkikymmenikköön (7. sijalle) koko porukasta, ja olit finaalissakin yhdeksäs. Oliks toi sulle yllättävää että ensinnäkin pääsit finaaliin tulokaskuljettajana - ainakin tavallaan, pitkän tauon jälkeen - ja sit että siellä finaalissakin tuli menestyttyä?
- Silloin kun alotin 2019 uudestaan (lajin), niin aika nopeesti tuli mieleen et vois lähtee kokeilee tohon eSM-sarjaan. Tavote oli sillon päästä finaaleihin, ja sinne sillon pääsikin. Kyllä se itelle pienoinen yllätys oli että pääsin sinne. Siinähän tuli yks osakilpailuvoittokin karsintasarjassa ajettua, niin se oli itelle siinä kohtaa sellanen tosi hieno juttu. Sitte ku lähettiin sinne finaaleihi, niin itellä sellanen tavote oli olla top 10:ssä siinä kohtaa. Finaalin aikanahan tuli oltua pitkään top 5:ssäkin sen kisan aikana, et meni kyllä todella hyvin ja olin vähän yllättyny kyllä siitä omasta suorituksesta siellä, että olin kyllä todella tyytyväinen.
Tuosta suorituksesta sietääkin olla tyytyväinen! Monille, allekirjoittanut mukaan lukien, tuli yllätyksenä toi sun menestys, toki enemmän karsintasarjassa, ei ehkä sitten enää finaalissa niinkään. Sä päädyit melko nopeasti myös Black Star Racingin organisaatioon; tuliks se lähestyminen sun vai tallin puolelta?
- Kyllä se tuli tuolta Black Starin puolelta. Kun alotin ajamaan iRacingiä, niin oli Trelleissä se GT3-kausi mihin tuli osallistuttua aika nopeesti sen alottamisen jälkeen. Siellä tais olla yks Interlagosin kisa jossa olin ehkä 6. tai jotain, et aika siellä kärkiporukoissa ajoin siinä kisassa. Sen jälkeen, varmaan sitten striimistä, huomas nää Black Starin tyypit mut. Että... sitä kautta.
Sä mainitsit myös räiskintäpelit, voidaan ihan nimeltäkin mainita Counter Strike: Global Offensive, me kun ollaan siellä samoissa peleissä oltu. Uskotko että räiskintäpeleistä ja sim racingistä löytyy jotain asioita mistä voi ammentaa hyötyä puolilta toisin, ehkä refleksipuolelta ja harjottelupuolelta, vai onko ne ihan täysin eri asia?
- Joo no ehkä mulla CS:n lisäks oli myös sitten toi PUBG:i (PlayerUnknown's Battlegrounds). Siinä oli niitä leaderboardeja, jotka ainakin aluks toimi siinä pelissä ennenku sinne tuli kaikkii koodareita ja muita. Varsinkin sitä solo-moden leaderboardia tuli pelattua, että tuli oltua ihan siellä Euroopan kärkilistoilla (kyseisessä pelimuodossa) sillon ku se peli lähti, niinku ei ollu ihan vielä huipullaan mut kuitenki (suosionsa) alkuvaiheessa. Omasta mielestä varsinkin PUBG:issa piti aika paljon miettiä sellasta omaa pelistrategiaa ja oikeestaan sama homma myös CS:ssä, ne on hyvin sellasia taktiikkapainotteisia. Kyllä mä näkisin et sellasesta pohdinnasta mitä niissä kummassakin tarvii (on hyötyä), et kyllä sitä samaa tarvitaan simulaattoripuolella; jos haluaa kehittyä paremmaksi kuljettajaksi niin täytyy miettiä et mitä vois tehä paremmin, vaikka sitten ajolinjojen, kaasunkäytön, ja säätöjen kanssa. Kyllä sitä analyyttista mielentilaa tarvii kummassakin.
Mikä on sun paras sim racingiin liittyvä muisto?
- No, kyl se on noi eSM-finaalit viime vuonna. Se oli sellanen hieno tapahtuma, oli mukava olla siellä mukana. Kyllä se on mulle sellanen tähänastinen huippuhetki.
Mikä on Tomi Katilan suurin vahvuus kuljettajana?
- Kyl mä sanosin et sellanen tasasuus, ainaki yleensä...
Entäpä heikkoudet?
- No... ainahan sitä pitäisi jotain heikkouksiakin keksiä... hehe. Auton säätäminen on heikkous, ainaki siinä haluaisi kehittyä.
Monenneksi Tomi Katila sijoittuu tän vuoden eSM-finaalissa?
- Ainakin sellanen oma tavote olis olla top 5:ssä, että sais sen pahvishekin seinälle!
No se on hieno tavote, ja varmaan ihan realistinenkin kun karsintasarjan sijoitusta (6.) kattoo. Mites jos se et ole sinä, niin kuka voittaa tän vuoden Digital Racing eSM-finaalin?
- Kyl mä näkisin että Tuomas Tähtelä on tänäkin vuonna se isoin ennakkosuosikki. Muutenkin ne KOVA:n kuskit finaalissa on kaikki tosi hyviä ja nopeita kuljettajia, mutta jos heistä pitää yks nostaa ylitse muiden niin sanoisin sitten Tuomas.
Tässä nyt räiskintäpeleistä puhuttiinkin hieman ja sim racingiäkin ollaan nostettu tietenkin esille, mutta löytyykö muita harrastuksia?
- Itellä on tollanen alle vuoden ikänen koira, niin tietysti voi mainita että sen kanssa tulee sitten ulkoiltua ja harrastettua, että... sen voi varmaan mainita.
Onko koiralla nimeä ja speksejä? Ihan rotukoira, sekarotunen, vai millanen hauva sieltä löytyy?
- Joo, nimi on Riki ja se on shetlanninlammaskoira, uros.
Okei, ihan mielenkiintonen. Onko Riki Sorsan mukaan nimetty?
- Mhehe, ei. Siihen sain idean tuolta Hopeanuolen (sarja) puolelta, Hopeanuolen (hahmo) isä oli Riki.
Jees. Sitten pikakysymyksiä... Valitse toinen; Jari Litmanen vai Teemu Selänne?
- Teemu Selänne.
(Jari 6 - 8 Teemu)
Mika Häkkinen vai Kimi Räikkönen?
- Kimi Räikkönen.
(Mika 4 - 10 Kimi)
Pepsi vai Coca-Cola?
- Pepsi.
(Pepsi 10 - 3 Coca-Cola)
Oliko vielä muuta, Tomi Katila? Jos on jotain lisättävää mitä haluut ittestäs kertoo tai tällästä, niin tähän voi heittää ihan vapaamuotosesti!
- Noo, ei nyt tuu mitään mieleen. Ainahan sitä vois ittestään kertoo vielä lisääkin (naurahtaa), tai vois olla lisääkin kysymyksiä, mutta kyl tää mulle kelpaa tällä erää.
Kiitos Tomi, tää oli mun puolesta tässä!
- Kiitos.