"Kyl siin välil jossai suoralla kerkee miettimään et nyt ajetaan oikeesti voitosta suomenmestarii vastaan" - Esittelyssä Oskari Rinne

30.9.2021 klo 8.18 - Ossian Puhakka

 

Vuosi sitten vain pieni joukko simukuskeja tiesi nimen Oskari Rinne. Hän ajoi aktiivisesti iRacingin Classic Lotus Grand Prix -sarjaa, ja nousi heti tulokaskaudellaan osakilpailuvoittajaksi. Potentiaalia oli, mutta sarja on myös pieni. Tuskin kukaan tuolloin osasi odottaa, että tämä kansallisesta skenestä tietämätön, täysin oman urapolkunsa luonut turkulainen olisi vuotta myöhemmin yksi Digital Racing eSM-finaalin kuumimpia nimiä. Siitä huolimatta juuri hän oli se, joka haastoi itsensä Tuomas Tähtelän Long Beachissä. Juuri hän on se, joka ennakkoluulottomasti ja täysin kuvia kumartelematta lähti joka starttiin voitto mielessään. Juuri hän oli se, joka vanhoilla kriitereillä olisi ollut heittämällä Vuoden Tulokas. Nyt nimen Oskari Rinne tietävät lähes kaikki, mutta mies itse on vielä pieni mysteeri. Lakin ja suurennuslasin sijaan olen kuitenkin varannut liudan kysymyksiä sekä juttutuokin, jolla toivottavasti saadaan raotettua salaisuuden verhoa...

 

 

Ikä: 23 vuotta

Kotipaikka: Turku

Talli: CoRe SimRacing

 

eSM:

2021: Karsintasarjan 2.

 

Allaoleva haastattelu on nauhoitettu keskustelu, ja ainoat muutokset koskevat kirjoitusasua. Haastateltavan puhetyyli sekä murre on pyritty pitämään alkuperäisenä. Kysymykset sekä vastaukset esitetään leikkaamattomina, mutta mahdolliset itsensä toistamiset on karsittu niissä tapauksissa, joissa se ei ole selkeästi tarkoituksellista.

 

Milloin aloitit sim racingin?

- Alunperin alotin sillon ku tuli toi Maailman Nopein Kansa (MNK), sillon joskus 2011 Live for Speedissä... Emmätiiä muistaksää?

Muistan muistan, siitä on muutama muukin maininnu...

- Sillon ku tuli Maikkarilta sitä, se oli semmonen ensikosketus. Pelasin LFS:ää pari vuotta, sit otin taukoo ja palasin iRacingiin tossa... sanotaan että 2019 alussa iRacingii alotin.

 

Sulla oli aika erilainen kuljettapolku moniin muihin verrattuna: Ajelit aika paljon noita iRacingin virallisia kisoja, etkä niinkään pyörinyt Suomen skenessä alkuun. Olikse ihan tarkotuksella et ajelit vaan kilpaa, kattelit mitä eri sarjoissa on, ja pyörit sitten siellä porukan mukana?

- Joo siis sillon ku alotin niin se oli just enemmän sitä et hei, tuolla alkaa kisa, vois mennä ajamaan. En mä mitenkään vakavasti tai mitään, ajelin vaan. Ei mulla ollu mitään tietoa mistään suomiskenestä sillon niin se oli vaan helppoo, sellasta ajeluu.

 

Homma muuttu siinä vaiheessa kun aloit tehdä itsellesi nimeä Lotus 79 -sarjassa (Classic Lotus Grand Prix), jossa on paljon suomalaisia mukana. Päädyit sieltä sitten suomalaiseen skeneen mukaan. Mites kun huomasit että löytyy Discordit ja paljon erilaisia liigoja, SM-tason kilpailuita sun muuta... olikse sulle yllätys?

- Ei se yllätys ollu sillai, kyllä mä oon tienny et kaikessa on sellasta vakavempaa... Tai ei nyt vakavempaa, mut sellasta järjestäytyneempää touhuu. Mä oon vähä sellanen et en mä jaksa ite tonkii, et ne tulee sit kohalle ku on näyttäny osaavansa ajaa tätä. En halunnu tyrkyttää itteeni mihinkään, ne tuli sit ku pääs siihe oikeestaan sisälle, mut kyl mä tiesin et semmosii olemassa on.

 

Ja sitä kautta päädyit sitten tänä vuonna ajamaan ensimmäistä kertaa eSM-karsinnoissa. Mutta ennen kuin mennään sinne; mikä sai sut alun perin aloittamaan lajin?

- Ööh, no, ihan semmonen kiinnostus moottoriurheiluun. Penskasta saakka aina kattonu formuloita sun muuta, ni kyllä se on sellanen aika luonteva. Ku oikees elämäs ei pääse ajaa ni tää on sit se seuraavaks paras vaihtoehto.

 

Tänä vuonna pääsit sitten ensimmäistä kertaa näyttämään taitosi toden teolla kansallisissa ympyröissä. Olit sitä ennen ajanut toki esim. Trellet.netin sarjoissa ja sieltä olikin muodostunut tietynlaisia odotuksia, jopa hypeä eSM-karsintoihin, mutta nyt olit ekaa kertaa samalla viivalla kaikkien maamme parhaiden kuljettajien kanssa. Olikse sulle kova paikka henkisesti, vai mahdollisuus päästä näyttämään?

- Vähän sekä että. Se oli aika sellain jännä sillo ku Hockenheimiin (karsintasarjan avauskilpailu) valmistautu, koska mä tiesin et kyl niiku varmasti porukka kattoo mihin mä pystyn - olin just vaihtanu tiimiä ja näin. Mutta kyl mä muistan sillo ku ekaan kisaan lähti et kyl sillo oikeesti jännitti! Oli se erilainen ympäristö ku mis normaalist tuli ajettuu, erilainen auto ja kaikki iha uutta. Ku tietää et ekan kerra nyt kaikki muukki suomalaiset oli tosissaan mukana, ku Trellet on nyt sellane puolihöntsä kuiteki, ni kyl siin jännitti kattoo oikeesti et mikä täs ny on homman nimi.

 

Sulla ei ollu helpoin mahdollinen alotus kaudelle. Hockenheimissa meni vähän niin ja näin, ja se Zolderin päälähtö meni täysin puihin, eikä sprinttikään hirveesti paremmin sujunu. Millanen fiilis sulla oli kauden kahden ekan kilpailun jälkeen, kun tiesit että vauhtia varmaan riittäis parempaankin, mutta tulosten puolesta ei vaan suju?

- No sanotaan nyt näin et Zolderin jälkeen oli ihan oikeesti paska fiilis. Se meni niin puihin, ja siihen oli kuiteki harkattu jonkun verran ni siinä täyty kyl ittekki vähä miettiä et joku täs ny menee pieleen. Sillon mä vielä yksin treenasin kaikkiin kisoihin, ja mietin et ei mun kyl pitäs olla kahta-kolmee kymppää aika-ajoissa (perässä), et kyl mun taidot pitäs sinne kärkeen riittää. Se oli vähän sellanen itsetutkiskelun paikka, et nyt tehään jotain väärin. Se oli aika vaikeet siin kohtaa.

 

Tossahan ei ole ihan hirveästi aikaa, kun ei mitään kesätaukojakaan karsintasarjassa ole. Kisat kahden viikon välein ja viimeset kaks peräkkäisinä viikkoina, niin ei siinä kauheasti kerkeä tuumailemaan. Itsetutkiskelu tuntu kuitenkin toimivan, koska Doningtonissa olit aika-ajossa kaikkein nopein, ja vaikka rangaistusten jälkeen päädyitkin starttaamaan 16. ruudusta, ajoit siitä huolimatta varmaan elämäs parhaan kisan - ainaki kansallisella tasolla. Kerro siitä vähän?

- No, mä sit tolle Karjalaisen Timolle ihan pistin viestii et kiinnostaisko vähän yhes hieroo asioita koska tuntu et nyt ei toimi. Mä tunnen Timon just noist Lotus-hommist aika hyvin. Heiltä (Raccoon Racing) löyty apua setuppihommiin ja mä pystyin sit näyttää raakaa vauhtii, ni se kyl sit autto aika paljon. Sit kans ton (JJ) Nylanderin kans käytiin setuppiahommia läpi, se oli kyl sillo just lähteny CoRe:sta mut kyl me silti juteltiin edelleen.

 

Doningtonista ei ehkäpä lähtöruuturangaistuksen takia voittoa tullut, mutta kilpailu antoi osviittaa sun kyvyistä, ja sait sieltä ennen kaikkea hyvän pistepotin kasaan. Kuinka paljon tuosta oli apua sun tekemiseen siitä eteenpäin?

- No se oli aika hyvä itseluottamuksen kannalta, kun näki et nousi sen kisan jälkeen sinne top 15:sta nurkille, ehkä korkeemmalleki. Alko homma toimii ja näyttää paremmalta, ni sit tuliki sellanen itsevarma olo taas kahteen vikaan (kilpailuun).

 

Ja itseluottamusta tarvittiinkin, kun Tuomas Tähtelä teki sitten ns. comebackin karsintasarjaan. Hänestä tuli samalla ensimmäinen puolustava mestari joka ylipäätensä on seuraavan vuoden karsintasarjaan osallistunut. Kun Tähtelä tonne lähtöruudukkoon Indianapolisissa ilmestyi, niin oliko hän sulle mittatikku vai tavoite?

- Kyl se oli tavote, mä sanon näin. Jotkut vähän siinä puhu et "ei v...., Tähtelä tulee", mut Tuomasta vastaan oli kaikis kansainvälisissä GT-touhuissa ja sellasis tullu ajettua, plus setti on kunnos ja muuten, ni kyl tiesin et mä silleki pärjään. Se oli sellanen, se oli hyvä tavote just et jos siin Tuomaksen kannas on ni se riittää - ja sillain käviki.

 

Niin (naurahtaa), se oli aika hyvin ennustettu siin kohtaa! Sekä Indyssä että Long Beachissä sulla oli huikee voittokamppailu Tuomas Tähtelän kanssa, nimenomaan noissa päälähdöissä. Varsinkin Long Beachi nimenomaan kulminoitu sellasena Oskari Rinne vastaan Tuomas Tähtelä -kamppailuna. Kerro vähän tosta kilpaa ajamisesta Tuomaksen kanssa; olikse erilaista, vai vaan yks kisa muiden joukossa?

- No on se hiukan erilaista! Vaikka ei olla Tuomaksen kanssa koskaan oikeen juteltu, niin kyl mulla sellanen pieni rispekti (kunnioitus) on tottakai Tuomakselle. Kyl se on vähän erilaista ku tajuat sen et okei, sä oot kakkosena ja taakse on muutama sekunti, ettei oo haastet sielt, et se on pelkästää mää vastaan Tuomas, ni on se hiukan eri, mut... miten sen nyt sanois... Ei siihen ajaes sit taas keskity, mut kyl siin välil jossai suoralla kerkee miettimään et nyt ajetaan oikeesti voitosta suomenmestarii vastaan, ni on se ihan hienoo.

 

Lopulta sitä Tuomaksen päänahkaa ei karsintasarjassa tullut, tosin eroa ei varsinkaan Long Beachissä hirveesti ollut, alle sekunti sinne jäi...

- Mm, Long Beachissä on nii vaikee ohittaa ni ei, mä tiesin et joku pikkuvirhe vaaditaan... Indys tietenki jos ois ollu siinä hiukan lähempänä, sielhän ne imut oli tosi hyvät mut sit oli muistaakseni (Jonne) Heikkisen ja Christerin (Andersson) kanssa jotai vääntöö ni tiputtii sit niistä Tähtelän imuista siinä päälähdössä, mut... No, kyllähän se vähän jäi kalvaa, et olis ollu tosi hienoo ottaa (Tuomaksesta) päänahka siin Long Beachis, mut ei voi mitää.

 

Mites sitten toi finaalivalmistautuminen? Sä ajat kuitenkin tavallaan "yksin" CoRe SimRacingissä siinä mielessä et teillä ei muita kuljettajia finaalissa ole, niin onko toi treenirinki kuitenkin Raccoonien, sun, ja Nylanderin kanssa pysyny kasassa, vai tekeekö kaikki siinä omaa duuniaan?

- No, Nylanderin kaa me ei ikinä radalla oltu, et me vaan vaihdettiin just jotain setuppivinkkei ja tämmösii. Mut kyl me varmasti Timon kaa meinataa puhaltaa yhteen hiileen tota finaalii kohti. Ei nyt olla puhuttu suoraan tästä, mut kyl mä uskon et se jatkuu, ihan finaaliin saakka.

 

Hyvä että ajokavereita sentään löytyy. Olit karsintasarjan toinen, 12 pistettä Aleksi Elomaata perässä. Se ei ole huono saavutus kun kattoo miten toi sun kausi alkoi... mitkä on sun tavotteet finaaliin?

- Hyvä kysymys. Se kärki on kyl oikeesti niin tiukka et vaikee sanoo... En oo ennen ollu eSM:ssä niin periaattees tavote vapaa, mut kyllä se tottakai siellä, no... sanotaan nyt top 5.

 

Jos Oskari Rinne ei nyt voita suomenmestaruutta, niin kuka on sun mielestä vahvin ennakkosuosikki?

- Valtteri Alander.

Okei! Ei ollu Tähtelä täl kertaa?

- Ei, et toi ei oo niin raaka... Varsinki ku (finaalirata) on Red Bull Ring, ni ei se (Tähtelä) ajamal pääse karkuu jos se imu pysyy kasas. Mä veikkaan et Alanderi vie.

 

Mitä sä oot muuten mieltä tosta Red Bull Ringin radasta? Kui hyvin se sulle sopii?

- Mmh... No mä sen yhen SCO:n (Sports Car Open) kisan siellä just ajoin, sen enempää en oo (kokeillut). Se on ihan hauska rata mut, no... se on ihan jees. Ihan jees. Ei nyt lempiratoja, mut ei ihan sieltä huonoimmasta päästäkään.

 

Mikä on toistaiseksi paras sim racing -muistosi?

- Kyllä se on, no... Se on nyt vähän kahden välillä. Joko Bathurst 12h sillon Matin (Kaidesoja) kaa, tai sit tää Sports Car Openin just päättyneen kauden 6. sija (CoRe SimRacingin kanssa). Ne on parhait saavutuksii, ja parhaiten mieleen jääneitä.

 

Mites tästä eteenpäin; ootsä yhtään miettiny noita MM-sarjoja, nyt kun kansallisella tasolla menestystä on jo tullut?

- Tält vuodelt nyt en ainakaa oo miettiny, tai se juna nyt meni jo noitten karsintojen suhteen, mut... Ei, toi kuppi (Porsche 911 GT3 Cup) ei kyl... Mä koitin sitä ja päätin et ei oo mun auto, mä keskityn GT3- ja tähän eSM-sarjaan nyt, et jätetään se välistä ja katotaan ens vuonna sit uudemman kerran... ehkä. Se vaatii kuitenkin niin paljon aikaa ja panostusta, et siihen täytii sit täydellisesti sitoutua, tai sit ei ollenkaan, ni mä jätin nyt väliin tältä vuodelta ainakin.

 

Mikä on Oskari Rinteen suurin vahvuus kuljettajana?

- Tasasuus.

 

Entäpä heikkoudet?

- Hrpffft... Aika-ajo.

 

Löytyykö muita harrastuksia sim racingin ohella?

- Ei oikeestaan.

 

Sitten lopun kolme pikasta, valitse toinen; Jari Litmanen vai Teemu Selänne?

- Jari Litmanen.

(Jari 7 - 11 Teemu)

Mika Häkkinen vai Kimi Räikkönen

- Räikkönen.

(Mika 6 - 12 Kimi)

Pepsi vai Coca-Cola?

- Kokis.

(Pepsi 10 - 7 Coca-Cola)

 

Jees! Jos on vielä lisättävää, terveisiä tai muuta mitä haluut lähettää, niin vapaan sanan osio ole hyvä!

- Eei mul kai. Kiitoksii teille, tää on ollu aika mielenkiintonen ja hienosti järjestetty sarja nyt ku ekaa vuotta on mukana, ni kiitoksii kovast hommast. Tääki on varmast kova homma haastatella nää kaikki (kuskit) läpi?

 

Noo... Joo, voiton puolel ollaan. Mut hei, kiitoksia haastattelusta Oskari Rinne, ja onnea finaaliin!

- Kiitos oikei paljon!