Kuljettajahaastattelussa Fredrik Sørlie

28.3.2017 klo 13.30 - Tapani Linnaluoto

Haastattelijana Eero Forsblom.

Mietin monesti mitä oikeasti paljon ajavat kuljettajat ajattelevat simulaattoreista. Heitä harvoin haastatellaan aiheesta, ja oma kokemukseni moottoriurheilun parista on, että simulaattoreihin suhtaudutaan hyvinkin mustavalkoisesti. Monet simulaattorikuskit taas ovat vasta uransa alussa, vaikka heitäkin jo moottoriurheilun parista löytyy.

Päätin haastatella muutamaa enemmän tai vähemmän tunnettua simulaattoreita ajavaa tosielämän kuljettajaa ja lähetin haastattelupyynnön muutamalle kuljettajalle. Tässä ensimmäinen haastateltavamme.

Kuljettajahaastattelussa Fredrik Sørlie

Fredrik Sørlie on norjalainen ammattikuljettaja ja kouluttaja, jolla on kokemusta kaikenlaisista menopeleistä ja ajopeleistä. Hän aloitti uransa kartingilla, siirtyi myöhemmin pikkuformuloihin ja lopulta umpikorisiin. Hänellä on kokemusta rallista, ja driftingiin hän tutustui vuonna 2003, voittaen ensimmäisen euroopan D1 -tapahtuman 2004. Vuonna 2006 hän oli mukana perustamassa Norjan kansallista drifting-sarjaa.

Suurempaan suosioon hän nousi vuonna 2013 Youtube-videoiden ja monesta paikasta tutun sinisen Toyota Cressidansa myötä. Hänellä oli myös autoineen pieni rooli elokuvassa Børning.

Sørlie on siis ehtinyt moneen paikkaan ja vaikuttaa historiansa perusteella todelliselta autoharrastajalta. Nykyään hän työskentelee kuljettajana mediatuotannoissa ja operoi ”Russian Arm” -autoa, jollaisia käytetään esimerkiksi elokuvien takaa-ajokohtauksien kuvaamiseen.

Kyseessä on siis erittäin kokenut kuljettaja ja olin jopa hieman yllättynyt, kuinka suuri simulaattorien ystävä ratin takaa löytyikään.

 

Milloin aloit ajamaan simulaattoreilla ja mikä sai sinut kokeilemaan? Pelasitko muita pelejä?

Mielestäni se tapahtui vähitellen. Ensimmäinen vakavasti otettava kokemus nettikilpailusta oli iRacingissä vuonna 2008, enkä oikeastaan ​​ajanut kokonaista kautta ennen vuotta 2012. Mutta minä kasvoin ajopelien parissa, alkaen Commodore 64:n Outrunista, josta siirryin Accolade Grand Prix’n ja MicroProsen Grand Prix-sarjan pariin. Sitten tietenkin tuli Gran Turismo ja liuta muita pelejä. En ole mielestäni ollut koskaan hardcore harrastaja. Olen harrastelijakilpailija ja -modaaja.

Mitä pelejä pelaat tällä hetkellä?

Vain iRacingia ja Assetto Corsaa tällä hetkellä.

Mikä on suosikkihetkesi simracingin parissa?

Luulen, että jotkut minun voittoni iRacingissa. Ei voi aivan poimia yksittäistä hetkeä, mutta mielestäni Brands Hatch Indy Spec Racer Fordin kanssa kaudella 2012 S4 oli aika siistiä, kun olin nopein kaikissa sessioissa. Minulla oli WR kilpailussa, aika-ajossa, time trialissa ja harjoituksissa. Minua syytettiin huijaamisesta, koska käytin rattivaihteita ja nappikytkintä, joten kokeilin ajaa vaihdekepin ja kytkinpolkimen kanssa ja itseasiassa paransin omaa ennätystäni. Se oli hyvä viikko!

Työskentelet ajo-opettajana. Voiko simulaattorilla ajaminen parantaa mielestäsi autonkäsittelytaitoja?

Ehdottomasti. Sanotaan, että koska se ei ole 100% realistista, sillä ei ole mitään virkaa. Se on hölynpölyä. Tietenkin se parantaa. Se opettaa paljon siitä, miten auto käyttäytyy. Se ei voi korvata todellista ajokokemusta, mutta se on loistava työkalu, jota olisin toivonut itsellenikin, kun vielä ajoin kilpaa.

Oletko koskaan katsellut sim racing -lähetyksiä netissä?

Ei, siinä menee raja. :D

Ketä sinä arvostat kilpakuljettajana? Miksi?

Minulla ei ole koskaan oikeastaan ollut idoleja, koska on vaikea arvottaa kuljettajia. Olen tällä hetkellä kuitenkin suuri Shane van Gisbergen -fani.

Onko sinulla vinkkejä nuorille simulaattorikuskeille jotka haaveilevat oikean auton rattiin pääsystä?

Opettele alan käytännöt. Kilpa-ajo ei ole vain suorittamista autossa. Sinun täytyy oppia sosiaalisia taitoja ja kuinka navigoida hullussa maailmassa, jossa politiikka ja raha ovat todennäköisesti tärkeämpiä kuin lahjakkuus. Selvitä, mitä sinulla on tarjota, ja etsi joku, joka on valmis maksamaan siitä. Sinun täytyy kuitenkin myös voittaa ja varmistaa, että ihmiset huomaavat sinut. Kerää niin paljon rahaa kuin voit ja käytä ne viisaasti. Ei ehkä maailman motivoivin puhe, mutta se on mitä se on.

Kuinka paljon pelaat viikoittain?

Riippuen töistä, joskus en lainkaan, joskus useita tunteja päivässä. Työaikani ei ole todellakaan perinteinen kahdeksasta neljään.

Mitä mielestäsi puuttuu sim racingista, jos vertaa sitä oikeaan ajamiseen?

Tietenkin auton tuntuma, mutta toisaalta en kaipaa sitä sinänsä. Odotan vieläkin, että joku onnistuu rengasmallissa täydellisesti. rFactor2 on lähellä, mutta ei vielä täydellinen. Assetto Corsassa on monia hyviä asioita, mitä tulee kokonaispitoon. Joten sanoisin, että kunnolliset renkaat.

Oletko kokeillut VR-pelaamista? Mielipiteitä?

Kyllä. Se on mahtavaa. Heti kun on varaa päivittää, aion ehdottomasti sijoittaa VR-laitteisiin.

Missä pelissä on parasta ajaa poikittain? Miksi? Entä kilvanajo?

Hankala kysymys. Pidän Assetto Corsasta paljon, mutta Automobilista on myös melko hyvä. rFactor 1 oikeilla modeilla on myös hyvä.

Pelaatko verkossa? Ystävien kanssa vai julkisilla servereillä?

iRacingissa pelaan yleensä virallisissa sessioissa, mutta Assetto Corsassa hengailen yleensä kavereiden kanssa omalla serverillä.

Slow is fast vai maximum attack?

Kai se riippuu autosta. En ole koskaan todella uskonut "ajotyyleihin". Aina kun jollakin sanotaan olevan tietty ajotapa, tiedän heti, etteivät he ole ollenkaan niin mahtavia. Hyvä kuljettaja sopeutuu mihin vain. Toki voi olla preferenssejä, mutta henkilökohtaisesti ajan autoa aina sillä tavalla, joka on nopein. Oli auto tai rata mikä vain.

Onko sinulla mitään ajatuksia sim racingin tulevaisuudesta? Mitä haluaisit nähdä/kokea?

En ajattele sitä juurikaan. Nautin kehityksen seuraamista ja uskon, että ollaan menossa oikeaan suuntaan. Toivotaan, että kehittäjillä on rahaa millä kehittää.

Mikä on suosikkiratasi?

Sekin riippuu siitä, millaista ​​kokemusta haen. Rakastan Nordschleifea, mutta en kilvanajon suhteen. Se on vain uskomaton paikka. Kilparatojen suhteen pidän pienistä klubiradoista. Rakastan Brands Hatch Indyä! Useimmat Iso-Britannian radat ovat todella mahtavia. Pidän myös Ruotsin ​​Kinnekullesta ja Falkenbergistä johtuen niiden vanhan liiton luonteesta ja korkeuseroista.

Mikä on lempiautosi?

Minulla ei taida olla yhtään, niitä on satoja. Toisaalta olen erittäin tyytyväinen niihin kahteen autoon, jotka tällä hetkellä omistan: raskaasti modifioitu 1977 Toyota Cressida ja vuosimallin 1991 Acura NSX. Se on todellakin ultimaattisin yhdistelmä. Vaikka sanoin ettei minulla ole lempiautoa, auto jota eniten rakastin oli vuoden 1956 California looker VW Kupla, jonka omistin vuosia sitten. Ei varmaan sitä mitä odotit?