Viime vuoden eSM-karsinnoista, uransa ensimmäisistä muuten, tienasi Timo Karjalainen yhden (1) pisteen. Vuotta myöhemmin espoolainen on finaalissa, ja vieläpä melkoisen kevyesti. Mistä moinen nousu? Mikä on tämä vanhempienkin formuloiden puolella nimeä tehnyt mies? Ja kuinka suuri fisu sieltä vuonoilta onkaan noussut? Vilkaisu tuon teräksisen katseen taakse lienee paikallaan, kun tutustumme ehkäpä tämän vuoden suurimpaan yllättäjään!
Ikä: 31 vuotta
Kotipaikka: Espoo
Talli: Raccoon Racing
eSM:
2020: Karsintasarjan 55., karsiutui finaalista.
2021: Karsintasarjan 14.
Allaoleva haastattelu on nauhoitettu keskustelu, ja ainoat muutokset koskevat kirjoitusasua. Haastateltavan puhetyyli sekä murre on pyritty pitämään alkuperäisenä. Kysymykset sekä vastaukset esitetään leikkaamattomina, mutta mahdolliset itsensä toistamiset on karsittu niissä tapauksissa, joissa se ei ole selkeästi tarkoituksellista.
Milloin aloitit sim racingin?
- 2008 talvella, tän iRacingin puolel, et se oli ensimmäinen simupeli mitä oon kokeillu. Sillon ei ollu paljon aikaa siihen, et sitte vasta se ehkä niinku toden teolla lähti tossa viime kesällä.
Mikä sai sut alottaa sim racingin alun perin, ja sai sut sitten palaamaan lajin pariin?
- Joo, aika hyvä kysymys. Tota... mä pelasin aika paljon kaikkee muita pelejä, mut moottoriurheilu kiinnostanu niinku aina. Oon seurannu vähän sivusilmällä näitä simujuttuja, ja silleen niinku aina välillä kattonu et mitä sinne kuuluu ja minkälaisia pelejä. Jostain syystä iRacing on menny ihan ohi kokonaan, ja tota... Olisko ollu Matt Malonen striimi Twitchis, aika legendaarinen vastaus mut sieltä mä sen pelin bongasin.
Niin niin, et "Mallonen" porukasta ja se oli sit menoo?
- Joo, sillon mä sit mietin et "jaa, vois mennä kokeilee" ja oliko niiku se ilmanen kuukausi just mitä kokeilin, "täähän on aika hauskaa" ja silleen mut ei ollu paljo yhtään aikaa. Sit tosiaan ku sitä aikaa vapautu, niin mää lähdin vähän enemmän kokeilee. Varmaan puol vuotta mietin sitä et hankinko niinku paremmat ajokalusteet... Se sitten anto vähän enemmän virtaa kun sai ne kunnon kamat, niin oli vähän enemmän motivaatiota lähtee ajelee.
2020 sä kävit kokeilee myöskin Digital Racing eSM-karsintaa ensimmäisen kerran. Silloin alla oli GT4-Porsche ja sieltä kotiin tuomisina oli viidestä kilpailusta yks piste ja yks 30. sija. Tota, millanen alku se oli? Se ei ollu muistaakseni karsintasarjana ihan helpoin mahdollinen...
- Eei, kyllähän se auto oli ihan erilainen millä mä yleensä ajoin. No, niin, kyllähän mä kokeilin sit Trellet-sarjassa sitä GT4:sta, mulla meni omasta mielestäni paremmin vaikka tulokset ei paljoo puhunu sen puolesta. Lähdin vaan niinku ihan kokemusperäsesti kokeilee sitä eSM-karsintaa, ei mulla silleen mitään odotuksia ollu, kuhan lähdin vaan itte harjottelee, ihan yksin treenasin siis, lähdin yksin kokeilee ja... Ei siinä, se oli hauskaa, se oli vaan semmonen kokemus, niinku tietää sen et tulee vähän isomman kaliiberin porukkaa siel perässä ja sit rupee vähän jalka tutisee ja... (naurahtaa) tälleen näin niin se oli ihan siisti.
Jossain välissä sit noitten GT4:sten ohella sulle tuli toinen rakkaus... Tai voidaan oikeestaan puhuu varmaan siitä sun ensirakkaudesta lajin parissa jopa, eli iRacingin kuninkuusluokka Classic Lotus Grand Prix Lotus 79:llä. Miten sä päädyit tohon porukkaan?
- Kyllähän se meni ihan sen Trellet-sarjan perusteella... Itte asiassa mun hyvä kaveri Jamie Fluke aina mainosti mulle Lotus 79:ä ja sano et "Meet kokeilee sitä, et se on pelin paras auto", et se on niinku kaikista paras. Sit mä kattelin sen pari kisaa mitä Jamie kävi (ajamassa), ja ajattelin et "Vautsi, toi on kyl aika siistii vetää mutkat ihan täysii" niin sanotusti... En mä muista olisko ollu työkiireitten, olisinko ollu viel etäsuhteessakin sillon, mut... kaikkien niitten kiireiden kanssa en sitte lähteny viel kokeilee. Sitten se Trellet-sarja tuli ja kumminki yrittäny niille aikaa antaa, niin sitten sen perusteella lähdin sitä Lotustaki ajelee ja sit ajattelin et kyllähän mä meen sinne Official-kisoihinki (iRacingin viralliset kilpailut) kokeilee. Tykkäsin siitä ympäristöstä ja tykkäsin siitä autosta, se oli vaan... se oli mukava ympäristö ittelle kehittyä.
Sä sait sieltä sitä formulakokemusta sitten, Lotus 79:n puolelta. 2021 julkastiin Digital Racing eSM-karsintasarja, jossa autona on Indy Pro 2000 PM-18, joka tunnetaan varmaankin paremmin nimellä "Pro Mazda" joissakin piireissä. Millä mielin sä lähdit tähän karsintaan, nyt kun oli ehkä vähemmän kokeilufiilis, enemmän kokemusta takana, ja löytyi Raccoon Racingin puolelta tiiminkin tukea... oliko finaalipaikka aina tavoitteena?
- Ei, ei... Ei todellakaan! (Naurahtaa) Täs välissä täytyy heittää shoutoutit Heikki Mehtäselle, hän sano siellä virallisessa chatissä et mä oon musta hevonen tälle kaudelle, kun (ennakoitiin) sitä tulevaa kautta, et mitä tulee tapahtumaan ja kaikkee tällästä... Se oli varmaan niinku ainoo ihminen joka usko muhun, en ees minä itse (naurua) tai mun mutsi joka varmaan tukis mua kaikessa, ei hänkään uskois siihen... Sillon tiimillekin sanoin et jos top 60 pääsen niin se on mulle niinku ihan mahtava tulos, et ei mulla ollu mitään odotuksia enkä ajatellu et vauhdin puolest pärjään ollenkaan... se tuli kyl vähän yllätyksenä. Tiimihän siinä oli todella isona tukena ja motivoi todella paljon. Kun muistelee sitä 2020 eSM-karsintaa ja sitä aikaa kun yksin treenas, niin ei siinä niin paljon motivaatioo ollu. Nyt pääsi niinku keskustelee tiimikavereitten kaa kaikest setupeista ja kaikest mitä he tekee, pysty vähän kattoo et miten nopeemmat kuskit meidän tiimissä ajelee, ja sielt sai todella paljon motivaatiota siihen karsintaan.
Ei noi sun tulokset kuitenkaan 2021 huonoja ollu. Varmaan Hockenheimista lähtien aloit huomaamaan että tässä oikeesti on mahdollisuuksia kärkikymmenikköön kilpailuissa... Sanotaan jos sulla oli lähtökohdat semmoset ehkä vähän pessimistiset, tai sellaset et käydään koittamassa mut finaalipaikka ei ollu se alkuperänen tavote, niin missä kohtaa toi muuttu? Missä vaiheessa tajusit että tässä ollaan oikeasti taistelemassa Jyväskylän paikasta?
- Kyllähän varmaan se Hocke-viikonloppu oli silleen et... Niiku okei, treenienki perusteella olin meidänkin tiimistä todella korkeella (kierros)ajoissa, mut sit kumminki puuttuu se kokemus, just kaikki aika-ajopaineet ja kisapaineet sun muut, että miten mä niitten kaa tuun pärjäämään oli mulle ihan kysymysmerkki. Mut sit sen viikonlopun jälkeen, kun sijottu hyvin, sai hyvät pisteet eka, niin sit oli silleen et okei, nyt on jatkettava vaan panostamista - mennään samalla tavalla ja katotaan sitte. En halunnu ollenkaan lähtee ajattelee sitä et tavotteena on se finaalipaikka, ajattelin vaan että lähetään kokeileen ja mä voin kehittyy tässä samalla, et se on niinku win-win situation siinä vaiheessa.
Loppuviimein se finaalipaikka sitten tuli, 14. sija karsintasarjassa. Edessä on ensimmäinen Digital Racing eSM-finaali sun osalta; jännittääkö?
- Kyl. (Naurahtaa)
Se oli lyhyt vastaus! (Naurua)
- Lyhyesti ja kauniisti, heh... Ei silleen mikään niinku pelonsekanen, vaan sellanen hyvä jännitys mul on, että... joo. Ihan hyvä fiilis silleen niinku suurelta osin.
No, mä kysyn sulta tän nyt sitten; mones Timo Karjalainen on tän vuoden Digital Racing eSM-finaalissa?
- Voittaja.
Mä tykkään tosta. (Lyhyt tauko) Mutta, jos nyt käy kuitenkin niin hassusti et joku muu saattaa olla nopeempi tai onnekkaampi tai muuta, onnekkaampihan se aina on koska nopeempihan ei ole kukaan kilpa-ajajan mielessä, niin kuka voittaa jos et se ole sinä?
- Oskari Rinne.
Alright, se on Lotus-kuskin vastaus.
- Joo, ja se on hyvä kaveri myös.
Hyvä tietää et kavereita sieltä löytyy. Mites sitten toi Raccoon Racing... Te tulitte aika lailla uutena tähän skeneen mukaan, ja pistitte tiimii pystyyn tossa vuos takaperin jos en nyt ihan väärin muista. Siinä tais olla toisen tiimin porukkaa myös, ja Raccoon oli siitä vähän sellanen "offshootti" oikeestaan. Mistä toi lähti liikkelle, ja olikse aina tavote et lähetään tiimin kans pelaamaan, eikä siinä ollu muita tiimejä edes näköpiirissä vaan omalla porukalla lähdetään eteenpäin?
- No, täskin varmaan tulee sit taas... Kaikki tiet vievät ei Roomaan, vaan Lotus 79:iin... Sieltä sitten tutustuin noihin Raccoon Racingin tyyppeihin ja silleen, niin sitä kautta pääsin ehkä tiimiin sisään. Mähän en siinä tiimin perustamisvaiheessa ollu lähelläkään mukana, vaan sitten tossa kolme, neljä kuukautta perustamisen jälkeen liityin tiimiin. Se oli ton Daytona 24h:n (jälkeen), olin siellä tryoutissa ja sen jälkeen sitten vaan sanottiin että no, kyl sä saat paikan jos vaan itte haluat.
Sieltä se sitten lähti ja ollaan menty sen jälkeen eteenpäin... Mikä on sun paras sim racingiin liittyvä muisto?
- Tjaa... kylhän se varmaan oli Long Beachin ekan kisan jälkeinen pistemäärä. Sillon ties et oli niinku varmistunu se Jyväskylä-keikka.
Se on yllättävänkin helpottava tunne varmasti... Muistatsä yhtään siitä Long Beachistä, kun oli finaalipaikka varmistunu ekan kisan jälkeen, niin miten siihen tokaan kisaan? Pystykö siinä lähtee silleen vapautuneesti, et nyt voi ehkä vetää vähän enemmän riskillä, vai oliko se sellanen asia joka realisoitu vasta (koko) kilpailun jälkeen?
- Ei kyl se oli heti sen ensimmäisen kisan jälkeen. No, oikeestaan se qualikin (aika-ajo) oli silleen et ku pääs top-10:iin ja automaattisesti siihen loppukisaan niin siinä vaiheessa oli jo sellanen et jos en mä niinku kolaa itteeni ja ole viimenen & kaikki muut kilpakumppanit saa maksimipisteitä ni oon jatkossa. Se qualikin oli tosi iso osa Long Beachin menestystä. Sit se ensimmäinen kisa, en nyt muista mikä oli, joku top-10:n ulkopuol- Eiku niin, mä olin kaheksas koska mä olin (tokaan lähtöön) paalul! (Naurahtaa) Se oli kyl aikomoinen tunne, se... helpotuksen määrä, mä olin stressannu kyl siitä että saanko mä pisteitä, koska ajattelin et mä kumminki niiku, en nyt sano et "ansaitsen" paikan mut mul oli se mahollisuus siihen. Sit pari tyhmää virhettä mist menetin vähän pisteitä, niin... Se helpotuksen tunne oli kyl niin valtava, ettei siihen toiseen kisaan ja paalulta lähtemiseen ehtiny valmistautuu ollenkaan. Pistin aivan väärän setinkin, et mul oli joku 5-6 litraa liikaa bensaa ja lähdin paalulta, sain hyvän startin mutta muilla oli... En mä sit tiiä olikse et kevyempi auto noilla muilla kuskeilla, mut nehän nyt pääs heti lähdössä sit mun ohi, heh... Se sit vähän keljutti jälkeenpäin ettei tullu otettuu sitä voittoo siitä, mut ei sillä ollu sit mitää väliä siinä vaiheessa enää.
Joo, siitä sprintistä ei hirveest jääny jälkipolville kerrottavaa. Sä oot ainut Raccoon Racingin kuljettaja finaalissa, mites tiimin puolesta? Onks siellä panostus tällä hetkellä sellanen et treenataan yhdessä finaalia varten ja näin, vai enemmän henkistä tukea?
- Kyl se henkistä tukea enemmä on. Voi olla et sinne harjotuksiin sit, no, ei olla enempää katottu vielä (3.9.) sitä harjoitusvaihetta et tuleeks sieltä joku mun kaa treenaamaan, et mulla on kyl siinä treenikaveri jo niinku valmiiks jonka kaa mä treenaan ja teen setit, et silleen niinku ei oo sitte (tarvetta)... Se henkinen tuki tiimiltä, se on kyl... elintärkeetä täs vaiheessa.
Mikä on sun suurin vahvuus kuljettajana?
- Mm... rauhallisuus.
Entä heikkous?
- (Naurua) Okei, meinasin eka sanoo et rauhallisuus, mutta... haluisin sanoo et aika-ajo. Okei, se on ehkä vähän pelkistetty ja ei nyt mikään ominaisuus, mutta varmaan aika-ajo ja onko se nyt sitten hermot sitä kautta, en osaa ihan vielä varmistaa sitä... Mut voi olla sekin vaan ettei oo tullu ajettuu pitkään aikaan, et se vaan tarttee niitä ajotunteja niin se varmuus löytyy sitten sitä kautta.
Yhen kierroksen vauhti on muuten vastaus joka on tullut aikaisemminkin vastaan just näistä heikkouksista puhuttaessa. Mites sitten, sim racing nyt on tässä tietenkin pääaiheena, mutta onko Timo Karjalaisella muita harrastuksia?
- Kyllä, mutta täytyy sanoo et on jääny vähän vähemmälle tossa viime aikoina... Oon ihan pikkupojasta kalastanu ja ollu urheilun kaa todella aktiivinen ennen... Kyllähän ne voi pistää siihen maininnaks, mut täytyy sanoo et toi kalastus ja kaikki on jääny aika pienelle.
Missä ovat Espoon parhaat kalapaikat?
- En tiedä. Mä oon Valkeakoskelta kotosin niin ollu siellä järvellä todella paljon, sieltä muuttanu Turkuun, ja aika vähän sielläki kalastanu mut kumminkin tietäny niitä kalastuspaikkoja. Tulin työn perässä Espooseen niin tota, täytyy sanoo et en näitä Espoon paikkoja tiedä niin hyvin. Sitku menee tonne Keski-Suomeen, Pirkanmaalle, niin sit tietää aina ne vakiokalapaikat.
Mikä on suurin saalis joka on noussut?
- Olisko 13,7kg turska Norjan merillä...
Ui, siinä saa jo veivaa!
- Siin saa veivaa juu, ja olisko ollu vielä jostain 100 metristä, et se ei ollu ihan niinkun viiden metrin syvyydestä...
Mä oon ollu iteki kalastamas noilla vuonoilla Norjassa kerran, ja tota... voin sanoo että se on aika mahtava kokemus! Ne vuonot meinaan on oikeesti syviä, ja ne on isoi fisui mitä siel on!
- Juu, ne on... sinne vois kyllä mennä uudemmanki kerran, melkein 10 vuotta kävin joka kesä siellä kalastamas. Se oli kyllä hyvä rauhottumisen paikka.
Ehkä se rauhallisuus tulee sitten sieltä, jonka vahvuudeksi mainitsit... No, otetaan tähän loppuun kolme pikasta kysymystä: Jari Litmanen vai Teemu Selänne?
- Jari Litmanen
(Jari 3 - 4 Teemu)
Mika Häkkinen vai Kimi Räikkönen?
- Kimi Räikkönen
(Mika 2 - 5 Kimi)
Pepsi vai Coca-Cola?
- Kokis
(Pepsi 4 - 2 Coca-Cola)
Jees, se oli nopee vastaus, hyvin nopee rundi. Ei mitään, Timo Karjalainen, jos sulla ei ole lisättävää niin se oli siinä!
- No tota, eii... eipä varmaan.
Ei muuta kun onnea finaaliin!
- Kiitos!