"Jokaisen kisan jälkeen pitää tuntua siltä, että nyt tuli otettua itsestä kaikki irti, vähän ehkä enemmänkin." - Martti Pietilä

2.9.2015 klo 16.38 - Olli Pahkala

FiSRAn varapuheenjohtaja, Coanda Simsportin aktiivinen kilpakuljettaja ja moottoriurheilun harrastaja Martti Pietilä avasi kohteliaasti ovensa toimittajallemme ja päätti kertoa, mistä kukko karjuu! Persoonallinen Pietilä on Sim racing-piireissä tunnettu hurtista huumoristaan, periksiantamattomuudesta radalla sekä nöyristä luonteenpiirteistään radan ulkopuolella.

Nimi: Martti Pietilä
Ikä: 31
Asuinpaikka: Espoo
Harrastukset: Sim racing, sukellus ja lentäminen
Tiimi: Coanda Simsport
Sponsorit: Foracer
Perhe: Vaimo ja koira
Saavutukset: Neljättä vuotta sim racingin MM-tasolla, parhaana tuloksena 8. vuonna 2013. Kartingissa muutamia Viron mestaruuksia.

 

 

Pietilä on tutustunut ajosimulaattoreihin jo varhain 1990-luvulla Geoff Crammondin tuottaman F1 World Championship-pelin kautta. Ajosimulaattoriharrastusta tästä ei vielä syntynyt, sillä realistisuus ja muut tekniikan kehitykseen liittyvät rajoitukset olivat vielä hyvin voimakkaasti läsnä: ”Crammondin peliin tutustumisesta meni useita vuosia, kunnes simulaattorit mahdollistivat oikeita ihmisiä vastaan pelaamisen, jolloin kilpailuista tuli huomattavasti mielekkäämpiä.” Peli oli Amigalla pelattava perinteinen pikseliviidakon keskellä ajettava simulaattori, mutta pienestähän ne kaikki menestystarinat ovat lähteneet!

Intohimoinen moottoriurheilija Pietilä koki rakkautta ensisilmäyksellä ajosimulaattoreihin vuonna 2010, kun hän tutustui iRacingiin. Martti koki olonsa simulaattorissa luontevaksi, sillä nykypäivän ajosimulaattorit tarjoavat sekä teknisesti että visuaalisesti hyvin uskottavan ja realistisen ajokokemuksen. Luonnollisesti, paljon jää puuttumaan verraten oikeilla kilpureilla ajamiseen, mutta se ei ainakaan Martin menoa hidasta: ”Kuinka moni voi sanoa, että on ajanut Span radalla formula ykkösellä kilpaa? Ei kovin moni. Lisäksi, kilvanajo virtuaalisilla autoilla on ihan yhtä todellista kilpailua kuin mikä tahansa.

Martti on yksi heistä, joille moottoriurheilusta ja etenkin sim racingista on tullut enemmänkin elämäntapa kuin harrastus. Hän seuraa F1-sarjaa, nauttii moottoriurheilusta sekä viettää aikaansa ajosimulaattorissa ja sen tuomien ystävien seurassa: ”MM-sarjan aikana pyrin järjestämään 3-5 päivää viikossa jolloin ajan noin parin tunnin harjoitussession. Toki onhan harrastuksessa muutakin kuin pelkkää ajamista, tiimikavereiden kanssa käkättäessä menee monesti useampikin hetki!

Niin moottoriurheiluun kuin kilpaurheiluunkin kuuluu ne huonot päivät, mistä kilpailijat pyrkivät oppimaan ja kehittymään. Pietilä on saanut niistä osakseen kaudella 2014, jolloin koko MM-sarja meni plörinäksi jarrupolkimen vian johdosta: ”Vauhdista katosi mystisesti puoli sekuntia. Millään ei meinattu löytää vikaa, mutta puoli vuotta kestäneen etsinnän ja irvistelyn jälkeen vika oli jarrupolkimessa.” Periksiantamattomuus palkittiin jälleen ja Pietilä on väläytellyt vauhtia useampaan otteeseen vian korjaamisen jälkeen!

Meneillään olevassa MM-sarjassa Pietilä istuu vakaasti sijalla 13. Vaikka Martti on ajanut MM-sarjaa useamman vuoden, parhaan kilvanajollisen kokemuksen hän sai vastikään ajetussa Spa-Francorchampsin osakilpailussa: ”Vihoviimeisestä ruudusta 35 sijalle 10 tulee pysymään mielessä pitkään.” Pietilä oli aika-ajossa tapahtuneen virheen johdosta lähetetty lähtöruudukon viimeiseksi, mutta se ei taistelijaa lannistanut, vaan upeiden ohitusten ja onnistuneen taktiikan johdosta hän kykeni nousemaan kilpailussa kymmenen parhaan joukkoon.

 

Pietilä ajaa vuosi sitten perustetussa Coanda Simsportissa, mikä on niittänyt mainetta ja kunniaa enemmän kuin moni osasi kuvitellakaan!

 

Mitä haastavemmaksi kilpa-ajaminen menee, sitä nautinnollisemmaksi Martti tilanteen kokee! ”Jokaisen kisan jälkeen pitää tuntua siltä että nyt tuli otettua itsestä kaikki irti, vähän ehkä enemmänkin.” Martti toteaa hehkuttaessaan MM-sarjassa ajamista sekä kartingin aikaisia kokemuksiaan esimerkkinä vuoden 2006 Viron mestaruuden ratkeaminen espoolaiselle haastavissa ja voimakkaasti vaihtelevissa sääolosuhteissa.

Martille sim racingista on ollut hyötyä myös oikean elämän ajamiseen, sillä hiljattain hän on tovereidensa kanssa alkanut ajamaan Xtremeracea. Kyseessä on Rata-SM:n sarja, jossa ajetaan lähes vakioilla vuosimallin 91-98 BMW 325:lla: ”Minulla ei mennyt kuin muutama harjoituspäivä, ja pystyin heti ajamaan kilpailukykyisiä aikoja, vaikken ollut ikinä ajanut katuautoa, tai mitään muutakan kuin kartingautoa ääriräjoille. Bemarin ajaminen tuntui heti varsin luontevalta, ja oli hauska huomata, että ajotyylissäni oli monia samankaltaisuuksia simulaattorilla ajamiseen!”

 

Martti kanttaa nätisti niin simulaattorissa kuin bemarilla!

 

MM-sarja on monen toimijan mukaan viiden vuoden historiansa aikana tällä hetkellä tasoltaan kovin ikinä. Voittoon tarvitaan itsensä ylittämistä ja virheetöntä suoritusta, sekä kymmenen parhaan joukkoon ei ole mitään asiaa ilman hyvää valmistautumista. iRacingin parissa vuosia viettänyt Martti nauttiikin nimenomaan huipputasoisista kilpailuista: ”Parasta iRacingissa on MM-sarja ja sen kuljettajat. On mahtavaa ajaa maailman parhaita kuskeja vastaan nopeimmilla autoilla. Tilaa jätetään aina juuri niin vähän kuin pitääkin, ja kilpailut ovat todella haastavia ja mielenkiintoisia.” Viimeisimpien tietojen mukaan iRacing on lisäämässä palveluunsa dynaamisen radan, joka tarkoittaa rataolosuhteiden muuttumista ajamisen ohessa. Martti toivoo dynaamisen radan lisäksi myös renkaisiin elävämpiä ominaisuuksia, kuten flat spotteja, jotka kaventaisivat ”oikean” ja virtuaalisen kilpa-autoilun eroja entisestään.

Uudistusten myötä Martti näkee erittäin suuren potentiaalin sim racingille muutaman vuoden päähän: ”Laji tulee kasvamaan entisestään, ja ihmisten sekä median tietoisuus lajista parantuu huomattavasti. Ehkäpä moottoriurheilutallejakin alkaa hieman kiinnostaa, että mitä nämä simulaattoriharrastajat ovat, ja josko heillä olisi tietotaitoa edistää ja osallistua tallien omiin simulaattoriprojekteihin!” Siksi Martti suositteleekin sim racingia jokaiselle lajista kiinnostuneelle, etenkin moottoriurheilun ystäville: ”Moottoriurheilu on mahtava, mutta valitettavan kallis harrastus. Itsellän on käynyt niin hienosti, että olen päässyt kokeilemaan sekä moottoriurheilua että virtuaalista kisailua, ja voin sanoa, että samat tuntemukset heräävät kummassakin. Poislukien se moottoriurheilun aiheuttama karmea ..... kun katsoo pankkitilille kisan jälkeen.”

Stay tuned! Seuraavalla kerralla tutustumme suomalaiseen MM-sarjan keltanokkaan Joonas Nukariseen!