Esittelyssä eSM-finalistit: Antti Levoska ja Jarno Sippola

24.7.2019 klo 18.00 - Ossian Puhakka

 Helposti saattaisi numeroiden puolesta luulla, että kyseessä on kaksi finaalijyrää. Niin ei kuitenkaan ole. Kummatkin vuorossa olevista kuljettajista ovat ensimmäistä kertaa eSM-finaalissa, ja kummallekin kyseessä oli myös ensiesiintyminen karsintasarjassa. Aikasempaa kilpailuhistoriaa löytyy ensimmäiseltä varsin mittavasti, mutta toiselta sitäkin vähemmän. Siitä huolimatta kumpikin selvitti huolettomasti tiensä Jyväskylään, eikä sielläkään heitä kannata ainakaan sivuuttaa...

 

#112 Antti Levoska

 
Ei tallipaikkaa
Ikä: 29 Vuotta
Kotipaikka: Oulu
iRating: 4507
Karsintasarjan 7.
 
Finaalin ensikertalainen? Kyllä. Tulokas? Kaikkea muuta.
 
Antti Levoskan nimi löytyy saatavilla olevista tulosluetteloista jo yli 15 vuoden takaa. Meillä on finalisteja, jotka tuohon aikaan olivat joko potkupuvuissa tai hiekkalaatikoilla. Se kertoo jotain miehen kokemuksesta. Mitä tuohon aikaan sitten ajettiin? No, Grand Prix Legendsiä, tietysti. Sarjana oli jo tuolloin Trellet, kilpakumppaneina puolestaan sellaiset nimet kuin lajilegenda Kalle Parviainen sekä nykyisin kommentaattorina paremmin tunnettu, hallitseva ovaalimestari Hannu Etupaltta.

Ensimmäinen kilpailu Monzan autodroomilla päättyi keskeytykseen heti alkuvaiheissa, mutta karavaanin siirryttyä Ranskan Roueniin oli Levoska maalissa hienosti toinen. Ensimmäinen voitto tuli kolme kuukautta myöhemmin Eläintarhanradalta. Niin Moukaripörssi kuin Kuolemankurvakin olivat Antille suosiollisia, ja näin tuli sekin tili avattua.

Kaudet ja liigat vaihtuivat toiseen tiuhaan tahtiin, ja laajakaistayhteyksien yleistyttyä oli kilpaileminen muuttunut mielekkäämmäksi. Autot vaihtuivat tiuhaan, ja uusia ratoja tuli kalenteriin. Säätämistä opeteltiin, niksit käytiin läpi yksitellen. Valmiita oppaita oli vähemmän, olemassaolevaa tietoa samoin.

Ja juuri tuona etsikkoaikana, kun GPL vaihtui rFactoriin, saavutti hän suurimmat voittonsa. Pelkästään kalenterivuonna 2006 ajoi Levoska 29 kilpailua, joista voittoja kertyi 12 kappaletta ja palkintokorokesijoituksia peräti 23. Vuoden aikana ajettiin neljä eri kautta, ja niistä saldona oli yksi mestaruus ja kolme kakkossijaa. Se kertoo omaa kieltään miehen tasosta, ja siitä vauhdista mitä hän piti. 

Onkin sääli, että noilta ajoilta ei ole jäljellä juurikaan materiaalia jälkipolville kerrottavaksi, eikä kansallinen mestaruus ollut vielä käsite muuta kuin korkeintaan haavekuvissa. Tämä aika oli pitkälti liigapainoitteista; verkkosivuja, jonne kuljettajat rekisteröityivät ja joita etsittiin hakukoneilla tai löydettiin joko kaverien kautta tai muuten vain serverilistaa selaamalla. Silti jo pelkästään osallistujaluetteloa katsomalla ja herrojen myöhempiä tuloksia vertaamalla käy selväksi, ettei kyse ollut pelkästään kaveriporukan keskinäisistä väännöistä. Taso oli oikeasti kova, ja kilpailu sen mukaista.

Vielä 2007 otti Antti 20 ajetusta kilpailusta yhdeksän voittoa ja 15 podiumia, mutta sen jälkeen tahti kuitenkin hiipui huomattavasti. Kahden seuraavan vuoden aikana ajoi Antti vain 18 kilpailua, ja vaikka voittoja kertyikin viisi kappaletta, ei samanlaista dominanssia enää nähty.

Seuraava tulosmerkintä onkin kesältä 2012 - kolmossija. Ja taas, kolme vuotta tyhjää, kunnes Assetto Corsa kutsui - mutta vain neljän kilpailun ajaksi. Podiumeja ei tullut, mutta kovassa seurassa sijoitukset olivat kuitenkin kohtuullisia - seitsemäs, kahdesti viides, ja kerran neljäs. Silloin teki mies myös lyhyen paluun iRacingin pariin - vuoden 2009 jälkeen hän ei ollut Trellekilpailuihin siellä osallistunutkaan. Edelleen osanotto oli kuitenkin kovin ailahtelevaa - täysiä kausia ja aikasemman kaltaista mestaruuskamppailua ei nähty.

Syitä taukoon voidaan spekuloida loputtomiin, ja ehkä emme sitä saa koskaan tietää. Joka tapauksessa yli 10 vuotta enemmän tai vähemmän radalta sivussa ollut kuljettaja teki paluunsa viimein, ja teki sen formulan ratissa. Kausi oli Trellet Formula Series, ja numeroltaan 18. Kyllä, se sama missä Teemu Toikka otti ensimmäisen voittonsa.

Ja siinä kohtaa sai moni uudempi kasvo hieraista silmiään.

14 starttia, viisi podiumia, ja vain kerran jäi Antti kärkikymmenikön ulkopuolelle. Tasainen sarja toi myös jälleen yhden hopean palkintokaappiin - vain Riku Alatalo oli loppupisteissä edellä.

Paluu voittokantaan tuli puolestaan seuraavalla kaudella, jolloin Radical SR8 osoittautui monelle liian oikukkaaksi. Levoska ei kuitenkaan vähästä hätkähtänyt, ja nappasi ykköstilan heti kauden toisessa startissa. Pieleen menneen Daytonan jälkeen kausi jäi kesken, mutta varsinkin vanhemmat parrat elättelivät pelonsekaisiakin toiveita miehen paluusta kilparadoille. Olihan kyseessä kuitenkin paitsi ex-mestari, niin myös Trellehistorian kuudenneksi voitokkain kuljettaja.

Ja viimein uskaltautui hän myös eSM-sarjan lähtöruudukkoon. Avauskilpailu Nürburgringillä sujui yhdeksännen sijan arvoisesti, ja vaikka podiumit jäivätkin uupumaan, oli sarja kaikin puolin tasaisen vahva. Joka kilpailussa maaliin, parhaan sijoituksen ollessa seitsemäs mutta koska heikoinkin oli 15., riitti lopullinen pistesaldo helposti kymmenen parhaan joukkoon. Ottaen huomioon pitkän tauon, tallipaikan puutteen, ja verrattain vähäisen kokemuksen tämän tason autoista, voidaan suoritusta pitää vähintäänkin hyvänä.

Entäs sitten elokuussa? No, rehellisesti sanottuna vaikea sanoa. Levoska ei ole koskaan laajemmin valokeilassa viihtynyt tai juurikaan muiden kuskien keskuudessa pyörinyt. Hän onkin eräänlainen mysteeri monille - mies, joka tulee jostain, ajaa todella kovaa, ja sen jälkeen lähtee jonnekin. Suorittaminen on kuitenkin sekä vauhdin että varmuuden puolesta sellaisella tasolla, johon vain harva yltää, eikä kilpailuälyn puutteestakaan voi häntä syyttää. Kyseessä onkin yksi sarjamme rehdeimmistä ja luotettavimmista rattimiehistä, josta harvalla jos kellään on pahaa sanottavaa.

Viimeaikaisten näyttöjen perusteella on kuitenkin pakko hieman jarruttaa odotuksia.

Jos Levoska olisi sijoittunut kärkiviisikkoon tai podiumille edes kerran kauden aikana, olisi helppo sanoa että säädöt ovat kunnossa ja mies kovassa vireessä. Niin ei kuitenkaan ole. Toki karsintasarjan tuloksia ei pidä lukea kuin piru raamattua. Moni ottaa kilpailut varman päälle, vain selvittääkseen tiensä finaaliin jossa jaetaan ne isoimmat palkinnot. Ja Levoska on aikaisemminkin osoittanut olevansa mestarismies, eikä taidot mihinkään vuosien aikana häviä - korkeintaan ruostuvat. Niinpä häntä voidaankin pitää potentiaalisena yllättäjänä, joka voi hyvänä päivänä pistää kovillekin äijille luun kurkkuun.

Sanoisinkin, että tähänastisten näyttöjen perusteella Levoska tulee olemaan sijoilla 6-10., mutta hänessä on ainesta korkeammallekin. Nimi ehdottomasti korvan taakse.

 

#95 Jarno Sippola

 
Off Track Racing Team
Ikä: 41 Vuotta
Kotipaikka: Vaasa
iRating: 2895
Karsintasarjan 6.
 
Otetaan alkuun pieni ajatusleikki - tai oikeammin kysymys: Mitä voidaan sanoa miehestä, joka 40 vuotta täytettyään ja käytännössä vailla merkittäviä saavutuksia lajin parista istuu pikkuformulan rattiin, ja pesee toisessa lähdössään koko porukalla lattiaa? Onnenkantamoinen? Tähdenlento?
 
No, entäpä jos sama kaveri viikkoa myöhemmin istuu uudestaan samaisen formulan rattiin, ja samoja kuljettajia vastaan toistaa kyseisen tempun?
 
Sanottiin mitä hyvänsä, ei kenellekään jäänyt epäselväksi että tässä on yksi tämän hetken suurimmista lahjakkuuksista. Monesti näkee puhuttavan hidastuvista reflekseistä ja jotkut jopa väittävät, että kolmenkympin tuolla puolen alkaa kuljettaja olemaan parhaat päivänsä nähnyt. Valitettavasti heidän kannaltaan on Jarno Sippolalta mennyt tuo muistio ohi, sillä niin vakuuttavaa on ollut miehen jälki viimeisen kalenterivuoden aikana.
 
Varsinkin formulat tuntuvat Jarnolle sopivan kuin viini ja juusto. Se on paitsi hämmentävää, myös vastoin yleistä viisautta jonka mukaan iäkkäämmät kuljettajat siirtyvät hitaampien autojen pariin. Off Track Racing Team tunnetaankin tallina paitsi varsin hyvähenkisenä ja piristävänä porukkana, niin myös erityisesti heidän rakkaudestaan Mazda MX-5:sta kohtaan. Tämä luonnonoikku on kuitenkin tykästynyt täysin toisiin autoihin, ja mikäs siinä sillä jälki on ollut hyvää.
 
Kuten mainittua, ei tuota Trellet Formula Seriesiä ennen ollut Sippolalla merkittäviä kilpailuita vyöllään. Kotiläksyt on kuitenkin tehty huolella, eikä harjoitustuntejakaan juuri liene laskettu. Ja kuten tiedämme, ei oikoteitä nopeuteen ole. Jokainen menestyvä kuljettaja joutuu tekemään töitä voittojensa eteen, oli se sitten yksin tai yhdessä tallinsa kanssa. Varsinkin uran alussa on sinnikäs ja määrätietoinen harjoittelu erittäin tärkeää, mikäli mieli tekee huipulle. Se pätee myös tähän vaasalaiseen, vaikka sen verran täytyykin toppuutella ettei häntä voida aivan vielä kansalliseen kärkeen lukea.
 
Toinen asia mikä on edesauttanut verrattain hyviä suorituksia on se, ettei Sippola juurikaan törttöile.
 
Monesti ennen kaikkea nuorilla mutta myös kokemattomilla kuljettajilla näkee harkitsemattomia suorituksia ja ensisilmäyksellä jopa sikamaisia suorituksia. Ne kuuluvat toki osana oppimiskäyrää, mutta siitä huolimatta ovat aina yhtä ikäviä. Ei pelkästään kuljettajan itsensä takia, vaan myös sen viattoman kanssakilpailijan, joka jää yli-innokkaassa ohitusyrityksessä tai viime hetken peittelyssä uhrin rooliin. Moisilla tempuilla saa itselleen nopeasti maineen, josta eroon pääseminen on todella vaikeaa.
 
No, on kyseessä sitten juurikin iän suomat etuudet tai vain luonnollinen kilpailuäly, ei Jarnoa voida ainakaan yllämainituista tempuista syyttää. Mieleeni ei muistu itse asiassa yhtään kertaa, jolloin hän olisi radalla toisen teilannut tai toiminut muten vastoin sääntöjä. Se on hyvä se, eikä myöskään - toisin kuin jotkut kuvittelevat - tarkoita sitä että kuski automaattisesti olisi heittopussi tai muuten vain antaisi herkästi periksi.
 
Ei siinä, virheiltä ei ole hänkään välttynyt. Varsinkin em. formulakaudella Sippolan loppukausi oli varsin rikkonainen, ja hetken aikaa hyvältä näyttäneet mestaruusmahdollisuudet vaihtuivat lopulta kolmanteen sijaan. Tulokaskuljettajalta toki huima suoritus sekin, mutta parempaankin olisi ollut aineksia. No, tulipahan oppirahat maksettua.
 
Karsintasarjassa ei vaasalainen sentään voittoihin asti yltänyt, mutta olipa tasokin huomattavasti kovempi. Omaa kieltään varmuudesta kertoo kuitenkin se, että mies ajoi jokaisessa kilpailussaan kymmenen parhaan joukkoon. Avauskilpailu toi myös sarjan parhaan tuloksen - kuudes - ja muutenkin oli meno vahvaa. Kärki toki karkasi, mutta aina yhtä kiivassa keskipakassa paitsi selviäminen niin myös menestyminen on vuorenvarma merkki taidoista. 
 
Odotankin, ettei ainakaan omaan virheeseen tule hänen finaali kaatumaan.
 
Mutta - ja tässä tulee se mutta - vauhtia kaipaisi hieman enemmän. Totta, nimi nousi nopeasti simukansan tietoisuuteen, ja silti menestyskäyrä on alun jälkeen ollut kovin lattea. Suoritukset ovat olleet hyviä, mutta parannusta ei juurikaan ole tullut. Varmuutta kylläkin, ja se on toki myös tärkeää. En kuitenkaan ole nähnyt kertaakaan, että Sippola olisi pystynyt rutistamaan itsestään irti niitä puuttuvia viimeisiä kymmenyksiä, tai haastamaan tosissaan Riku Alatalon tai Valtteri Alanderin kaltaisia kuljettajia. Missään nimessä en sano, etteikö se olisi mahdollista - onhan hän jo nyt todistanut omaavansa aimo annoksen hyviä aineksia - mutta todisteiden puuttuessa on vaikea povata merkittävää menestystä.
 
Kahden alkuerän finaaliformaatti on kuitenkin sellainen, joka pelaa Jarnon laariin vahvasti. Jos - ja kun - kärkinimet sortuvat virheisiin tai kolistelevat keskenään, on mahdollisuudet olemassa vaikka mihin. Normaaleissa olosuhteissa lienee kuitenkin realistisempaa odottaa paikkaa samassa pakassa Levoskan kanssa, siellä viidennen sijan alapuolella. Kaikki siitä ylöspäin on ehdottomasti plussaa.