Tulisia hiiliä. Kylmää hikeä. Kiireisimmät pakkaavat laukkunsa ja lähtevät jo suuntaamaan kohti Pielistä - Pohjois-Karjala kutsuu. Ikuisuuksiin jatkuvat pystymetsät ja mäkiset maastot kansallismaisemineen eivät kuitenkaan odota pelkästään osallistujia - myös yleisölle on tilaa. Vielä mahtuu mukaan, mikäli haluaa aistia finaalitunnelman elävänä!
Tänään esittelyvuorossa on kaksi karsintasarjan parasta kuljettajaa. Toinen heistä on koristeltu pronssisella mitalilla jo viime kesänä, joten ajotaidoista ei ole epäilystä. Toinen heistä on puolestaan suomenmestari lajissa, joka ei välttämättä ole monille meistä entuudestaan tuttu. Eiköhän siis lähdetä tutustumaan!
#21 Tuomas Tähtelä
Logitech G Altus Esports
Ikä: 22 Vuotta
Kotipaikka: Joensuu
iRating: -*
Karsintasarjan 2.
*Ei tarpeeksi kilpailuita vertausluvun muodostamiseksi
Kotiyleisön suosikki. Oman kylän poika. Yksi maailman nopeimmista Assetto Corsa -kuljettajista, joka siirtyi vuoden 2018 alussa iRacingin pariin suurin odotuksin - ja on niitä myös sittemmin lunastanut. Tuomas Tähtelä on nimi, joka viimeistään nyt kannattaa painaa tiukasti mieleen.
Heti tulokaskaudellaan hän oli SM-finaaleissa kuudes, ja väläytteli nopeuttaan paitsi kansallisissa niin myös kansainvälisissä ympyröissä. Seuraavana talvena osallistui hän monen muun lailla formulat MM-tasolla korvanneen iRacing Porsche Esports Supercupin karsintoihin, ja myös selvitti tiensä sitä kautta itse sarjaan. Saavutuksen tasosta kertoo jotain se, että hän oli vuonna 2019 ainut suomalaistulokas MM-tasolla - yrittäjiä oli useampikin.
Myös kansallista menestystä on sittemmin siunaantunut. Jopa hieman yllättäen onnistui Tähtelä raivaamaan tiensä aina palkintokorokkeelle asti viime kesän SM-finaaleissa Jyväskylässä, eikä vauhti karsintasarjassakaan jättänyt moittimisen varaa. Monella kuitenkin kohosivat kulmakarvat - mies kun on tunnettu enemmän GT- ja koppiautospesialistina. Huippunopean siipiformulan ei pitänyt sopia Tähtelän käteen, ei ainakaan ennakkokaavailuissa. Mutta niin vain olivat Tuomaksen epäilevät kaimat väärässä.
Digitaalisen Rallicrossin piti kuitenkin olla toinen tarina. Tähtelän aikaisemmat näytöt lajin parista olivat nimittäin käytännössä olemattomat, ja edelleen on hän ainut SM-finalisti kautta aikain jolla ei ole omassa lajissaan riittävästi kilpailulähtöjä iRatingin (vertausluvun) muodostamiseksi. On kuitenkin syytä tehdä selväksi, että jokaisella alalajilla (Ovaali, Rata, Rallicross, Maarataovaali) on oma vertauslukunsa - ne kun ovat lopulta aika kaukana toisistaan. Siitä huolimatta se kertoo omaa kieltään joensuulaisen kokemattomuudesta rallicrossin puolelta.
Mutta jälleen kerran pystyi hän paitsi näyttämään sopeutumiskykyään, myös suorastaan säkenöimään. Ajatelkaa - täysi tulokas lajin parissa, joka sarjan julkaisun myötä aloitti harjoittelunsa ja sen päätyttyä löytyy karsintasarjan toiselta sijalta, takanaan liuta huomattavasti kokeneempia nimiä. Toki osalla heistä on vain kaksi kilpailua ajettuna, mutta sillä ei nyt tässä kohtaa ole suurtakaan merkitystä. Pinnan alta löytyy nimittäin jotain vielä vakuuttavampaa.
Jokaisessa karsintakilpailussa selviytyi Tähtelä aina finaalilähtöön asti. Se jo itsessään on saavutus, jota ei kannata väheksyä. Tasaisuus on rallicrossin kaltaisessa lajissa kaiken a ja o - vauhdilla voitetaan kilpailuita, mutta selviämällä mestaruuksia. Mutta entä jos ne yhdistää? No, silloin on vain taivas rajana. Entäs mitä sanotte miehestä, joka uransa ensimmäisessä rallicross-osakilpailussa ajoi paitsi alkueränsä voittoon, niin myös finaalin nopeimman kierrosajan? Aloittelijan tuuriako? Ei, sitä ei tässä lajissa ole olemassakaan. Viimeisetkin epäilykset moisesta karistettiin viimeistään viikkoa myöhemmin, kun mies paitsi toisti saman tempun, niin kohensi myös finaalisijoitustaan rutkasti. Toinen sija ainoastaan sekunnin ja rapiat Ilari Lamminsivulle hävinneenä oli kova veto. Niin kova, että se jätti monet suorastaan haukkomaan happea. Onko moinen edes reilua?!
Viimeisessä karsintakilpailussa oli Tuomas kolmas, ja näin onnistui nappaamaan itselleen paikan SM-karkeloihin tavalla, joka vaikutti suorastaan helpolta. Pelottavan helpolta. Ja vaikkei sieltä mitalikaappiin lisäystä tulisikaan - lajispesialistit voivat osoittautua kovassa paikassa kuitenkin hieman liian eteviksi - herää väkisinkin kysymys, mihin tämä mies pystyisikään jos alkaisi panostamaan lajiin enemmän? No, Tähtelän koti on radalla, se lienee selvää. MM-sarja häämöttää jälleen, ja Porsche on kipeästi kuljettajaansa vailla. Mutta jospa kuitenkin siinä sivussa löytyisi hieman aikaa myös crossille...
#14 Ilari Lamminsivu
UI1-Positive Simracing
Ikä: 22 Vuotta
Kotipaikka: Mänttä
iRating: 5292
Karsintasarjan voittaja
Moni meni kovaa, mutta kovimmasta ei jäänyt epäilystäkään. Ilari Lamminsivu osoittautui sarjan edetessä suorastaan ylivoimaiseksi - ainoastaan Atlantan kakkossija himmensi muuten täydellistä sarjaa. Kolme paalua, kolme erävoittoa, kaksi finaalivoittoa. Siinä lista, joka ei hirveästi selittelyjä kaipaa. Ja lista, jolla voidaan tulevaisuudessa haastaa ihan tosissaan pikaluistelija Pekka Koskelaa Mäntän nopeimmasta miehestä puhuttaessa.
Kuka sitten on tämä Pirkanmaan lahja rallicrossille? No, mies ilmestyi lajin pariin lähes tyhjästä huhtikuussa 2019. Osa saattoi hänet toki tuntea muualta - onhan kyseessä pienoisautoilun suomenmestari, joka on edustanut sinivalkoisia värejä aina EM-kilpailuissa asti. Sim racing -kokemus oli kuitenkin vähäistä, mutta hyvin nopeasti tuli selväksi ettei Lamminsivu ole tullut paikalle vain pelailemaan. Vauhti oli nimittäin heti alusta asti vakuuttavaa. Niin vakuuttavaa, että maineikas UI1-Positive Simracing kiinnitti miehen joukkueeseensa vielä saman kuukauden aikana.
Toistan:
Ilari Lamminsivu ansaitsi kansainvälisen tason tallipaikan lähes kättelyssä.
Se kertoo jotain siitä vauhdista ja lahjakkuudesta, mikä Lamminsivulta löytyy. Eikä menestys siihen jäänyt, sillä avausvuoden saldo oli jo virallisten kilpailuiden puolella mykistävää luettavaa: 168 starttia, 92 voittoa, 149 kertaa kärkiviisikossa. Lamminsivu on johtanut 56% ajamistaan kierroksista, ja voittanutkin yli puolet kilpailuistaan. Nuo ovat lukemia, jotka puhuvat puolestaan. On myös syytä muistaa että vastassa on ollut kovia nimiä - myös MM-sarjan kuljettajat ajavat kyseisiä iRacingin virallisia kilpailuita vakituisesti. Harjoituksen vuoksi, tai ihan vain voittamisen vuoksi. Siksi myös heille on Lamminsivun nimi varmasti tullut tutuksi. Ehkä jopa liian tutuksi, jos osalta kysytään - häviäminen kun tuskin on kivaa.
Lamminsivua onkin ehkä hieman turha verrata kansallisen tason kärkeen. Karsintasarjassa oli monia kovia nimiä, ja varmasti monia jotka pystyvät hyvänä päivänä haastamaan Ilarin. Kokonaisuutta katsoen on kuitenkin sopivampaa puhua nimenomaan kansainvälisestä tasosta, ja neljästä MM-sarjan kuljettajastamme. Miten hän pärjää vertailussa
Sami-Matti Trogenia,
Joni Heikkistä,
Otto Taskista, ja
Tommi Hallmania vastaan? No, työkalut siihenkin ovat olemassa. Pitkän linjan simukuski
Jari "JJ" Nylander on nimittäin luonut
hienon vertailutyökalun, jolla pystyy hakemaan kuljettajien keskinäisiä tuloksia ja vertailemaan niitä keskenään. Ennen kuin aloitamme, on syytä mainita että monet tuloksista ovat kesältä tai jopa keväältä - paljon on vettä virrannut Vantaanjoessa tuon jälkeen.
Ensimmäinen vertailukohde on luonnollisesti tallikaveri.
Lamminsivu 3 - 4 Taskinen.
Kilpailut ovat kaikki kesältä, ja samalla autolla ajaessa on keskinäinen tilasto 2-3. Voittaja on siis MM-sarjan kuljettaja, mutta erittäin niukasti. Tuosta on myös vaikea sanoa, kuinka keskinäinen taso on muuttunut puolen vuoden aikana - varsinkin kun ottaa huomioon Lamminsivun nopean kehityskäyrän.
Seuraavaksi vuorossa on MM-sarjan kärkinimet - maailmanmestari Trogen ja pronssimitalisti Heikkinen.
Lamminsivu 0 - 1 Trogen
Lamminsivu 1 - 1 Heikkinen
Kumpaakin on mies viimeksi ajanut kesällä, ja kummankin kohdalla keskinäisten kilpailuiden määrä on liian pieni todellisten johtopäätösten muodostamiseksi. On kuitenkin mielenkiintoista huomata, että Trogen voitti kyseisen kilpailun ja Lamminsivu oli toinen - miesten välinen ero oli 3.1 sekuntia. Ilari ajoi silloin VW Beetlellä tutummaksi tulleen Subaru Impreza WRX:n sijaan, joka voi myös vaikuttaa lopputulokseen.
Heikkistä vastaan puolestaan tulokset ovat tulleet Subarulla, Joni puolestaan luotti vielä tuolloin "kuplaan." Aika-ajoissa oli pronssimitalistimme kummallakin kertaa nopeampi, mutta kilpailussa on Jonilla kerran ottanut ohraleipä - näin hän jäi viidenneksi, ja Lamminsivu oli kolmas. Kyseisen kilpailun voittajaksi nousi muuten muuan Miika Haapanen...
Viimeisenä ja kiintoisimpana on kuitenkin vertailu Tommi Hallmania vastaan. Nämä kaksi ovat ottaneet yhteen useasti, ja tulokset menevät seuraavasti:
Lamminsivu 5 - 13 Hallman.
Se kertoo omaa kieltään. Voittoja on tullut, mutta tappiot ovat vielä toistaiseksi useampia. Lisäksi niissä lähdöissä joissa MM-sarjan kuljettajia on useita, ei Ilarin vauhti vielä toistaiseksi riitä aivan heidän tasolleen. Samaan lähtöön kyllä, ja kierrosajat ovat kilpailukykyisiä, mutta aivan voitoista hän ei ole vielä tuolloin taistellut.
Entäs nyt? No, se onkin päivän polttava kysymys. On selvää, että Lamminsivu on kansallista kärkikaartiamme, ja lähtee ehdottomasti finaaliin yhtenä kovimmista haastajista. Tasonnousua on aivan varmasti tapahtunut kesän jälkeen, ja jos mies oli jo silloin ajoittain em. herrojen vauhdissa, on talven tuivertaessa ja pakkasten kiristyessä myös ero MM-tasolle voinut pienentyä. Ehkä jopa kääntyä, mutta aivan siihen en jaksa uskoa. Joka tapauksessa tulee Ilari Lamminsivu olemaan varteenotettava kandidaatti aina palkintokorokkeelle saakka, vaikka aivan siihen kirkkaimpaan ei meno välttämättä riittäisikään.