Noniin, kurahaalarit päälle! Atlantassa juhlittiin vastikään Otto Taskisen voittoa, nyt on aika ratkaista toisen finaalilipun omistajuuskiista. Kuten yläpuolelta selviää, alkaa karsintakilpailu kello 19:00, ja sitä voi seurata suorana joko Yle Areenan tai Yle E-urheilun Twitch-kanavan kautta - linkit alapuolella. Luvassa on mukaansatempaava kilpailu varsin omintakeisella radalla. Siitä ja ennakkoasetelmista lisää seuraavassa!
Kausi alkoi siis odotettuun tapaan MM-miehen hallitessa tapahtumia. Taskinen ei ollut ylivoimainen ennakkosuosikki, mutta statuksensa ja menestyksensä puolesta ehdottomasti yksi maamme kovimpia rallicross-taitajia. Virheetön ajo paalulta voittoon näytti lopulta helpolta, mutta työtä siihenkin sai tehdä. Oli myös ilo nähdä, ettei miestä isommissa karkeloissa niin usein vaivannut epäonni tällä kertaa koitunut kohtaloksi. Toiseksi kilpailussa sijoittui Tommi Mäkinen, viimeisen palkintokorokepaikan mennessä Rasmus Tuomiselle. Paras MM-sarjan ulkopulinen kuljettaja oli Tatu Siipola niukasti ennen Teemu Ulmasta.
Toiseen karsintakilpailuun lähdettäessä ovat ennakkoasetelmat samankaltaiset. MM-sarjan kuskit miehittävät suurimman osan kärkisijoista, ja palkintokorokepaikka olisi "ulkopuolisille" varsinainen yllätys.
Parhaiten esikarsinnassa suoriutui avauskilpailussa toipilaana ajanut Jarno Leskinen. Kellot pysähtyivät aikaan 40,644, puoli kymmenystä Aatu Hakalehtoa nopeammin. Otto Taskinen kävi myös pistämässä ajan tauluun; mies sanoikin avauskilpailun jälkeen että ainakin harjoitusringissä pysytään mukana. Syystäkin, sillä Black Star Racingillä on paljon pelissä. Yksi heidän kuljettajistaan, Toni Lähteenmäki läväytti neljänneksi ennen parasta kansallista kuljettajaa, Tatu Siipolaa. Nuorukainen ajoi hienosti viime syksyn FinRX-sarjan voittoon, ja on nyt jatkamassa seppeleiden viitoittamaa tietään.
Seuraavalta sijalta löytyykin sitten varsinainen yllätysnimi, Vesa Siirilä. Tänä vuonna hän kävi osallistumassa Digital Racing eSM-karsintasarjan kahteen osakilpailuun, joista parhaaksi näytöksi jäi Daytonan esikarsinnan 51. sija. Rallicross-puolella hänet nähtiin myös Arctic eRX-sarjan karsinnoissa, joskaan sieltäkään jatkopaikkaa ei auennut. Huhupuheet kertovat myös autosuunnistuskokeiluista, joista ei kuitenkaan simumiesten tietotoimistolla ole sataprosenttista varmuutta. Oli miten oli, Siirilän nimi löytyy Lucas Oilin esikarsinnoiden 6. paikalta, vain puoli kymmenystä Siipolaa hitaampana. Atlantassa hyvin ajanut Teemu Ulmanen jäi taakse kymmenyksen erolla, joten suoritusta voidaan ehdottomasti pitää kovan luokan vetona. Toki samaan hengenvetoon on myös pakko muistuttaa siitä, että kyseessä on vain esikarsinta - kilpailu on aina asia erikseen. Nimi mieleen joka tapauksessa.
Lucas Oil RX on nopealta vilkaisulta tyypillinen jenkkipyöritys. Se rajoittuu ovaaliin, ei sisällä juurikaan korkeuseroja (keinotekoista pakkopullahyppyriä lukuun ottamatta), eikä se ole mitenkään erityisen pitkä, lyhyt, tai nopea. Ominaispiirteitä kuitenkin löytyy, varsinkin ratakarttaa tutkaillessa.
Viisi mutkaa, joista kolme ensimmäistä tulevat heti peräjälkeen. Sitten mennäänkin nopealle, koukun muotoiselle osuudelle, jossa käännytään pitkään oikealle kunnes tiukka neulansilmäjarru vie kuljettajat takaisin pää"suoralle". Lainausmerkit johtuvat siitä, että tuo suora alkaa nopealta, kestopinnoitteiselta ovaalimutkalta, joka ei juurikaan ole kallistettu mutta kaikesta huolimatta ajetaan pitkälti talla pohjassa.
Parhaat ohituspaikat ovat ensimmäinen sekä viimeinen mutka. Varsinkin jälkimmäinen on yllättävän konstikas, sillä pitkä, sorapinnoitteinen oikea on varsin tarkka paikka, jossa jarrutuksen voi jättää helposti liian myöhään. Puhtaalta linjalta poikkeaminen aiheuttanee myös muutamia yllätyksiä varsinkin tuoreemmille kuljettajille. Lisäksi ensimmäisellä kierroksella saa olla tarkkana, sillä rata kapenee pullonkaulaksi heti avausmutkan jälkeen. Kakkos- ja kolmosmutkat ovat todella ahtaita 90 asteen taitoksia, joissa liiallinen leikkaus voi kostautua helposti - joko rangaistuksena tai korkeiden makkarakanttareiden aiheuttamina ylimääräisinä toimenpiteinä.
Jokeri on amerikkalaiseen tapaan oikaiseva, muttei läheskään niin suurella erolla kuin Atlantassa. Se onkin oikeastaan vain tapa saada sisäpuolen etu ykkösmutkaan - niinpä sitä ei avauskierroksella saakaan käyttää, syynä usein paikassa nähdyt onnettomuudet. Taktiikan puolesta ei kovin mielenkiintoinen, kilpailuteknisesti puolestaan ihan hyvä.
Avauskilpailun voittanut Otto Taskinen lähtee Lucas Oiliin ennakkoon kovimpana, eikä pelkästään hyvin alkaneen kautensa puolesta. Hänen ainokainen MM-sarjan voitto on nimittäin juuri täältä, vieläpä vuodelta 2019 eli kuopiolaisen tulokaskaudelta!
Ei siinä, kovaa haastetta tulee muiltakin. Jarno Leskinen on ilmeisesti kerennyt jo parantumaan, ja ajoi esikarsinnassa kaikkein kovinta vauhtia. Myös Tommi Mäkinen tulee olemaan tapansa mukaan nopea, eikä Lähteenmäen Toniakaan sovi unohtaa. Itse kuitenkin uskon, että voittokamppailu nähdään Taskisen ja Leskisen välillä, perässä sitten pari-kolme MM-sälliä ja Tatu Siipola jälleen kärkiviiskon tuntumassa.
Se on kuitenkin spekulointia se - kaikki tämä ja paljon muuta selviää kello 19:00!
Älkää unohtako myöskään osallistua FiSRA:n ja Logitechin rattiarvontaan sosiaalisessa mediassamme! Jälleen kerran arvomme kaksi (2) kappaletta upouusia Logitechin rattipoljinsettejä, siis mitä mainiompia työvälineitä joko aloittelevalle harrastajalle tai miksei jo lajin pariin vihkiintyneellekin. Arvontaan voitte osallistua seuraavista linkeistä jakamalla (Retweet Twitterissä, Share Facebookissa):
Huom: Facebook-käyttäjien täytyy jakaa viesti julkisesti, jotta myös me näemme jakaneet ja täten pystymme nimenne hattuun lisäämään.
Onnea arvontaan!