Yksi sekunti. Ei tuhannesosaakaan alle, eikä tuhannesosaakaan yli, vaan juuri yhden sekunnin sisään mahtuivat kaikki 40 tämäniltaiseen Digital Racing eSM-karsintasarjan osakilpailuun selvinnyttä kuljettajaa. Jos tämä olisi elokuva, syytettäisiin käsikirjoittajia laiskuudesta...
Tämäniltainen, kauden toinen karsintakilpailu tulee olemaan luonteeltaan varsin erilainen. Jo esikarsinnassa nähtiin, että radan lyhyemmästä pituudesta huolimatta erot muodostuivat suuremmaksi. Toki tiedossa oli, ettei Daytonassa nyt ihan kauheasti ole paikkoja, missä voisi ajamalla tehdä kaulaa muihin, ainakaan yhdellä kierroksella. Kilpailu, kuten kaksi viikkoa sitten todettiin ja eilen muisteltiin, oli sitten aivan oma lukunsa.
Millaiset väännöt Unkarissa sitten nähdään?
Jos ennakoida pitää (ja sen vuoksihan tässä naputellaan), tulee ennen kaikkea tarkkuus olemaan tänään valttia. Edessä on kauden merkittävin aika-ajo, sillä lähtöpaikan merkitystä Hungaroringin teknisellä ja keskinopeudeltaan hitaalla radalla ei voida liikaa korostaa. Kun vielä muistetaan monilta osin armottomat ratarajasäännöt, on yksinomaan ehjän kierroksen saaminen tauluun jo saavutus sinänsä. Avauskierros varman päälle, toisella urku auki lieneekin monien taktiikka. Saa nähdä, pureeko se tänään, ja kuinka paljon kuskeilla riittää malttia siinä kohtaa kun kello alkaa tikittää, puhumattakaan siitä tilanteesta kun menopeli lipsahtaa hieman leveäksi mutkan ulostulossa, aiheuttaen kierrosajan mitätöimisen... hermopeliä, sano!
Kaksi ehjää kierrosta, se on siis valtti aika-ajoihin. Tuo puolestaan kysyy rautaisia hermoja. Siihen puolestaan auttaa kokemus, ja tästä päästäänkin esikarsintojen ykköseen, Pietari Poikelaan.
20-vuotias oululainen opiskelija ajoi vielä viime vuonna Team Redlinen riveissä. iRacing-ura alkoi kesällä 2019, ja saavutuksista mainittakoon mm. vuoden 2021 Sebringin 12 tunnin ajosta kokonaiskilpailun voitto, parina Itävallan Dominik Hofmann. Parhaiten Pietari muistetaan kuitenkin F1 Esportsin parista, jossa hän kilpaili nimimerkillä "sien7". Satojen tuhansien yrittäjien joukosta hän eteni aina varaustilaisuuteen saakka, ollen jatkuvasti vaivanneista yhteysongelmista huolimatta vuoden 2019 haastasarjan toinen. Ovatko nuo vaikeudet nyt selätetty?
- "Joo, ei ole pitkään aikaan ollut ongelmia", vastasi Poikela - ja koputti puuta.
Mitä tallikuvioihin tulee, on aika Team Redlinellä nyt ohi, ja syyksi hän mainitsi opiskelukiireet. Nykyisin autosta löytyykin Coffin Dancersin yksinkertainen väritys. Talli on haalinut kokoon varsin mittavan kokoelman piinkovia rattimiehiä. Kyseessä on kuitenkin väliaikainen projekti, joka - kuten meemikulttuuria tuntevat saattoivatkin jo arvata - on lähtöisin sisäpiirivitsistä. Mitään sen ihmeellisempiä tavoitteita pojat eivät ole tallina asettaneet. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö niitä löytyisi Poikelalta itseltään, ja seuraava lainaus saattaakin kalskahtaa tutulta:
- "Kisa kerrallaan mennään ja tavoite on tietysti aina voitto. Tämän takia haluan harjoitella mahdollisimman hyvin, en tykkää ajella sijoista 'ynnä muut'."
Nuo sanat kuuluvat siis Pietari Poikelalle, mutta ne voisivat yhtä hyvin olla vaikkapa Joni Heikkisen, Tuomas Tähtelän, tai miksei Valtteri Alanderinkin suusta. Ilmiö on kilpaurheilun puolella yleinen: Kun voiton makuun pääsee, on siitä hyvin vaikea päästä irti, vaikka kuinka kertoisikin lähtevänsä vain "läpsyttelemään".
Mitä Alanderiin tulee, on miehen tulostaso tällä hetkellä äärimmäisen kova. Porilainen ajoi Daytonassa toiseksi voitettuaan esikarsinnan, nyt tähtäimessä lienee nousu pykälää ylöspäin. Se tietäisi Valtterille helpompaa kevättä, joskin tällä kaverilla se tuskin jäisi pisteistäkään kiinni. Kilpailuihin valmistautuminen vie kuitenkin aina veronsa, varsinkin kun ohessa pitäisi vielä opiskellakin.
Matti Kaidesoja oli esikarsinnan kolmas, käytyään illalla vielä parantamassa kierrostaan. Tai, kuten lapualainen itse asian selvitti, "varmistamassa että oli puhdas kierros." Viimeisen mutkan ratarajasäännöstähän heräsi varsin laajalti keskustelua, joka varmasti osalla kuljettajista nostatti niskakarvoja oman noteerauksensa suhteen. Hylkäyksiä ei kilpailuun aikansa puolesta päässeiden osalta kuitenkaan nähty.
Oskari Rinne jatkoi hyvien tulostensa sarjaa ollen neljäs ennen Jesse Hiiliahoa. Jesse oli yksi niistä kuljettajista, joilla oli Daytonaan alla hyvä valmistautuminen, mutta loppukauden vire herätti kysymyksiä. Nyt niihin saatiin ainakin alustava vastaus. Daytonahan miehellä meni täysin pipariksi, ja tuomaristokin varmasti pitää Hiiliahon otteita silmällä, sen verran rajun rysäyksen hän sai aikaan. Vauhtia kuitenkin tuntuisi löytyvän, joten aika-ajon onnistuessa mahdollisuuksia on vaikka mihin. Sivulliseksi uhriksi juuri tuossa Hiiliahon tilanteessa jäänyt Jonne Heikkinen oli esikarsinnan kuudes. Iiläinen on rikkojansa kanssa samassa veneessä, kumpikin nimittäin tarvitsee onnistumisen. Kausi on toki vielä nuori, mutta liikaa ei sovi siimaa alussa antaa - sen seuraukset ollaan todettu niin monta kertaa aikaisemmin, Heikkisen kohdalla viimeksi vuosi sitten. Saa nähdä, pysyykö poikien Busteri pinnalla, vai vaihdetaanko pessimistijollaan...
Poimitaan kärkikymmeniköstä vielä Joonas Savolainen (8.) sekä Ville Haatainen (10.). Ville on, lailla Pietarin, varsin kokenut kuski F1 Esports -puolelta, olivatpa miehet samassa varaustilaisuudessakin vuonna 2020. Kuten näkyy, on kummankin vauhti myös iRacingin puolella kohdillaan. Rattimies on alustasta riippumatta rattimies. Yllättävän korkealta löytyivät myös Teemu Ulmanen 13. sijallaan, sekä 16. nopeimman ajan tauluun lyönyt Pyry Majakero.
Laulukuorosta pitää puolestaan nostaa esiin ainakin toisessa kilpailussa putkeen epäonnistunut Antti Levoska, yleensä tasolleen ajava Timo Kuha, sekä viimeksi hienon nousun tehnyt Teemu Toikka. Kaikki kolme olivat ennakkokaavailuissa jos nyt eivät varmoja, niin ainakin todennäköisiä esikarsinnan selvittäjiä. Myös Daytonassa nopeudellaan säväyttänyt nuorukainen nimeltä Björn Alfthan jäi tällä karsintarajan väärälle puolelle. Tehdään nyt vielä tiettäväksi, ettei tässä osiossa ole ketään tarkoitus mollata, ainoastaan selvittää tapahtumia ja nostaa esille mielenkiintoisia yksityiskohtia. Levoskan osalta on sanottava, että hän ainakin sai kaikki neljä kierrostaan tällä kertaa viimeisteltyä ajoissa. On kuitenkin selvää, ettei kahdesta avauskilpailusta rannalle jääminen ainakaan helpota Levoskan urakkaa, varsinkin kun tämä varsin kokenut kilpailija on tunnettu taidoistaan nimenomaan siipiautojen parissa. Toikka tarvitsisi puolestaan kipeästi ratapuolen osaamista ympärilleen, Kuhan kohdalla voitaneen puhua yksittäisestä hassista, ja Alfthanin osalta taas ehkäpä vielä kokemattomuudesta. Saa nähdä, miten nuorukainen tästä nousee - treenit Spahan voitaneen aloittaa jo nyt.
Mitä 40 osallistujaamme tulee, on heillä edessään vaikea päivä. Aika-ajot ovat ensiarvoisen tärkeitä, kuten tässä ollaan jo mainittukin, mutta miten itse kilpailu? Ohittaminen Hungaroringin radalla on tunnetusti vaikeaa, muttei kuitenkaan mahdotonta. Ehkäpä suurempaan rooliin nouseekin polttoaineen sijaan nuo pyöreät pallerot, jotka optimitilanteessa ovat radan pinnassa.
"Rengaskuluma on melko korkea. Jos puskee alussa liikaa niin on lopussa ongelmissa", totesi Pietari Poikela pienen juttutuokiomme lopuksi. "Kannattaa siis seurata kisa ihan loppuun asti", hän muistuttaa.
Tuohon näkemykseen on helppo yhtyä. Rata on varsin tekninen, eikä viilentäviä suoria juurikaan ole. Renkaan ylikuumentuessa sitä on todella vaikea tuoda takaisin optimilämpöihin, ja kun kärkikuljettajilla tuntuu olevan varsin yliohjaavaksi säädetyt autot jo ihan oletuksena, tullaan varmasti näkemään pitkiä luistoja sekä hiuskarvat nostattavia tilanteita. Näyttävää? Ehdottomasti, muttei se nopein eikä varsinkaan kestävin tapa edetä. Pietari uumoilikin juttutuokiomme lopuksi, että jotkut kuljettajista saattavat jopa vaihtaa renkaita varikkopysähdyksen aikana. Se puolestaan ei ole ihan mikään parin sekunnin operaatio se, toisin kuten esimerkiksi Formula ykkösissä.
Edessä on yksi kauden haastavimmista kilpailuista. Kestääkö Pietarin Poikelan vauhti myös aika-ajoissa? Miten käy Valtteri Alanderin ja Matti Kaidesojan välillä - kuskit ovat olleet sadasosan sisällä kummassakin esikarsinnassa? Ketkä ovat päivän yllättäjät, ja uhmaako joku ennakko-odotuksia järjestäen huiman nousun pakan perältä? Näihin kysymyksiin saamme vastauksen muutaman tunnin päästä, sillä kello 19:00 lyödään laitteet tulille!
Kilpailua voit seurata Yle Areenan sekä Yle e-urheilun Twitch-kanavan välityksellä. Selostuksesta vastaa Ossian Puhakka, kommentaattorina Kalle Parviainen ja asiantuntijan roolissa loistaa Joni Takanen. Jännityksen puolestaan takaavat 40 nälkäistä, innokasta, ja varmasti voitontahtoista kuljettajaa. Kuten Pietari sanoi, tämä kannattaa seurata loppuun asti!
Otsikkokuva: Sebastian Lindqvist