"Alusta asti auton hallinta pidon rajoilla on ollut itselle tyydyttävintä koko lajissa" - Esittelyssä Eero Tuominen

14.9.2021 klo 9.00 - Ossian Puhakka

 

Tilastot harvoin kertovat kuljettajasta koko totuutta, mutta ne antavat objektiivisen ja lahjomattoman kuvan hänen menestyksestään. Eero Tuomisen kohdalla on kuitenkin todettava, ettei yksittäinen finaalipaikka ja siellä keskeytys heti avauskierroksilla anna todellista kuvaa siitä, millaisesta ratinkääntäjästä hämeenkyröläisen kohdalla on kyse. Tuominen on mielenkiintoinen kuljettaja, jonka taitotasoa on vaikea arvioida. Oman tiensä kulkija, joka kuitenkin on parhaimmillaan nimenomaan pitkissä kilpailuissa, luotettujen tallikavereidensa ympäröimänä. Siksipä uran alkuvaiheet saattavatkin yllättää monet...

 

 

Ikä: 28 vuotta

Kotipaikka: Hämeenkyrö

Talli: Inertia SimRacing

 

eSM:

2018: Karsintasarjan 7., finaalissa 18.

2019: Karsintasarjan 46., karsiutui finaalista.

2020: Ei osallistunut

2021: Karsintasarjan 20., Doningtonin voittaja.

 

Allaoleva haastattelu on suoritettu yksityisviestein, ja ainoat muutokset koskevat kirjoitusasua. Kysymykset sekä vastaukset esitetään leikkaamattomina, mutta mahdolliset itsensä toistamiset on karsittu niissä tapauksissa, joissa se ei ole selkeästi tarkoituksellista.

 

Milloin aloitit sim racingin?

- Ehkä jotain 2013-15. Vähän ennen iRacingiin tuloa.

 

Mikä sai sinut aloittamaan lajin?

- Tosi vaikee kysymys. Varmaan aika sattumalta vaan tuli kokeiltua (Assetto Corsaa) vähän realistisempana alustana, ja kun driftailu ei siinä sujunut niinku (Forza Motorsportissa) vuosia aiemmin, piti alkaa ajamaan suorassa. iRacingin 3kk subin aikana ehtikin koukuttua sitten kilvanajoon ja kierrosajan hiomiseen, jotka ei siis aiemmin ollut mulle juttu.

 

Sulla on siis jonkinnäköinen driftitausta - ihan huvikseen Forzassa vai netissä porukalla?

- Ihan huvikseen Forzassa lukioaikana kavereiden kanssa netin välityksellä muiden pelien ohessa, ei mitään suurta.

 

Okei. Onko sulla sitten itellä tai suvussa autourheilutaustaa?

- Itellä ei mitään, isällä jotain puuhastelua karting-mekaanikkona kauan sitten. Eli ei oo mitään ratinkääntelytaustaa.

 

Tuon tiedon valossa on melko mielenkiintoista huomata, kuinka olet päätynyt ajamaan nimenomaan kestävyyskilpailuiden puolelle. Kansainvälisestä NEO Endurance -sarjasta irtosi 991- eli Porsche GT3 Cup -luokan voitto yhdessä Matias Vitikaisen kanssa, ja aiemminkin olet ollut hyvässä tahdissa juuri pitkissä kilpailuissa. Missä vaiheessa huomasit, että nimenomaan tämä saattaisi olla se "sun juttu"?

- Forzassa driftailun ohessa lempipuuhaa oli ajaa esim. Nordschleifea mahdollisimman tehokkailla ja vaikeilla autoilla. Simracingiin tullessa huomasi, että auton hallinta voi olla hyvinkin tarkkaa puuhaa vaikkei olisi tuhatta hevosvoimaa. Alusta asti auton hallinta pidon rajoilla on ollut itselle tyydyttävintä koko lajissa. Endurancekisoissa renkaat kuluvat ja auton hallinta muuttuu mielenkiintoisemmaksi, ja mikäs sen parempi auto siihen hommaan kuin Cup-Porsche, jolla autonkäsittelytaidot korostuvat.

 

Eipä siis ihme, että sieltä on menestystä tullut. Vauhtia löytyy, ja taustalla on myös vahva tiimi. Samaisilla Porscheilla ajetaan myös kuljettajien MM-sarjaa, TAG Heuer Porsche Esports Supercupia, jossa on melko mehevät palkinnot. Onko sinne suuntaan ollut tavoitteita, suunnitelmia, tai haaveita?

- Kyllähän sitä on tullut harkittua useampaan kertaan. Vähän olen vertaillut vauhtia karsintojen aikaan ja taso on kasvanut vuosi vuodelta, eikä siihen vaadittava harjoitusmäärä ole mahtunut kalenteriin tähän mennessä. Ehkei oma kilpailuviettikään riitä niin kovalla tasolla mielekkäästi toimimiseen.

 

Mikä on suurin vahvuutesi kuljettajana?

- Endurancekisoissa hyvin kuluneilla renkailla varmasti ajaminen.

 

Entäpä heikkous, tai heikkoudet?

- Yhden kierroksen räjähtävyyden puute, sprinttikisoissa aggressiivisuuden puute.

 

Paras lajiin liittyvä muisto?

- 24H SERIES ESPORTS Imola 2021. Kuuden tunnin kilpailun viimeisellä tunnilla herännyt toivo voiton mahdollisuudesta, toistakymmentä sekuntia olleen eron kurominen ja Williams Esportsin auton ohitus kierrosta ennen maalia.

(toim. huom. Voit katsoa kyseisen kilpailun ratkaisuvaiheet tästä linkistä (YouTube). Lähetys on englanninkielinen.)

 

Oletko mielummin kilpailun johdossa, vai toisena jahtaamassa kärkipaikkaa?

- Toisena joko jahtaamassa, tai säästämässä polttoainetta ja rengasta.

 

Noniin. Se selvitti aika hyvin Eero Tuomista kilpa-autoilijana. Mites, löytyykö sim racingin ohella muita harrastuksia?

- Luonnossa liikkuminen, telttailu, maastopyöräily, kiipeily.

 

Luonto siis sydäntä lähellä. Loppuun pikakyssärit, valitse toinen; Jari Litmanen vai Teemu Selänne?

- Litmanen kai.

(Jari 1 - 1 Teemu)

Mika Häkkinen vai Kimi Räikkönen?

- Räikkönen

(Mika 1 - 1 Kimi)

Pepsi vai Coca-Cola?

- Coca.

(Pepsi 1 - 1 Coca-Cola)

Kiitos. Jos on vielä lisättävää tai muuta mitä haluaa mainita, niin sana on vapaa. Onnea finaaliin, Eero Tuominen!

- Kiitos!