FinRX tuo tujun tykityksen digicrossia syksyyn!

15.10.2022 klo 12.56 - Ossian Puhakka

 

Taas kerran ajetaan kilpaa! Syksy on perinteikkäästi kiireistä aikaa simukuskeille; niin myös tänä vuonna. Oman mausteensa pimeän ajan kilpailukeitokseen lisää eräs vuoden odotetuimmista sarjoista, rallicrossia koko kansalle tarjoava FinRX Sim Racing. Kiitelty konsepti ja tiukat kilpailut ovat omiaan vetämään sekä kuljettajia että katsojia puoleensa, mutta eiköhän hypätä lukemaan tarkemmin, mistä oikein on kyse!

 

 

FinRX ajetaan nyt siis kolmatta vuotta. Avauskausi 2020 muistetaan parhaiten Jarno Leskisen ponnahduslautana koko simukansan tietoisuuteen. Nuori naantalilainen tiedettiin kovaksi menijäksi, mutta mestaruus oli siitä huolimatta melkoinen paukku kaverilta, jonka ajo-oikeus rajoittui simujen lisäksi ompelukoneeseen ja polkupyörään. Seuraavana vuonna nähtiin lisää nuoria hurjia, kun Tatu Siipola pisti kilpailijoille jauhot suuhun. Nykyisinhän Jarno ajelee maineikkaan Williams Esportsin akatemiassa, eikä Matti Alamäen opista nauttivan Tatunkaan osakkeet hirveän huonosti ole. Voidaankin hyvällä omallatunnolla sanoa, että FinRX:n voitosta on ollut näille nuorukaisille valtaisa hyöty koko simu-uraa, ja miksei ihan perinteistäkin kilpa-autoilua ajatellen!

Se ei toki ole sattumaa. Osa FinRX Sim Racingin perusajatuksesta on toimia ponnahduslautana niin nuorille kuin varttuneimmallekin kuljettajille. Niinpä sinne eivät MM-sarjassa rutinoituneet tai suomenmestaruudesta taistelleet kaverit pääsekään ajamaan. Se antaa puolestaan valokeilan heille, joiden hyvätkin suoritukset saattaisivat jäädä kokeneempien konkareiden varjoon. Tarkoittaako se sitten huonompaa kilpailua?

Ei missään nimessä.

 

FinRX 2022 - Kauden tiedot

Tämän vuoden sarja käsittää tuttuun tapaan viisi osakilpailua viikon välein, alkaen lokakuun 25. päivä Kalifornian Sonomasta. Koska marraskuu ei ole muuten tarpeeksi sateinen, aloitetaan se Skotlannin Knockhillistä, 1.11. ajettavalla skaballa. Sumujen saarta jatketaan etelään, seuraava pysäkki on Lontoon lähimaastossa sijaitseva Brands Hatch. Tästä lennetään Atlantin yli Atlantaan, ja kausi päättyy 22. marraskuuta autiomaan keskelle Phoenixiin.

 

Kilpailukalenteri 2022

25.10. Sonoma Raceway - Rallycross

1.11. Knockhill Racing Circuit - Rallycross

8.11. Brands Hatch Circuit - Rallycross

15.11. Atlanta Rallycross Long

22.11. Phoenix Rallycross

 

Mitä kilpailuformaattiin tulee, on tänäkin vuonna pitäydytty tutussa ja turvallisessa. Aika-ajo, alkuerät, keräilyt, finaali; parhaat jatkoon, voittajalle suurin pistepotti. Yksinkertaista, näyttävää, toimivaa. Tarkempi kaavio varmistuu siinä vaiheessa kun lopullinen kuskimäärä on selvillä, mutta olipa se mikä hyvänsä, ovat kovat sijoitukset kiven takana ja voittojen eteen saa oikeasti vääntää huolella. Näin on ollut aikaisemmin, ja niin se tulee menemään nytkin.

Autona sarjassa toimii RX Lite -luokan kulkine, eli Volkswagen Beetle. Vaikka kyseessä ei olekaan tultasyöksevä tuomionpäivän peto kuten 650-hevosvoimainen isoveljensä, löytyy tehoa kuitenkin aivan riittämiin. Lisäksi pienempivoimainen auto pitää kuskit tiukemmassa nipussa, ja auttaa omalta osaltaan tuomaan kuljettajien kykyjä kilpa-autoilun jalossa taidossa paremmin esille.

 

Palkinnot

Mitäkö tästä sitten saa? Mainetta ja kunniaa, tietenkin. Lämmintä kättä myös, ainakin onnittelujen merkeissä - virtuaalisesti, jos ei muuten. Ja lisäksi unohtumattoman elämyksen, sillä jälleen kerran on mestarille luvassa koeajo huippunopealla, lähes tajunnanräjäyttävällä Speedcar Xtrem -autolla! Turhiin superlatiiveihin ei tässä tapauksessa sorruta, sillä kun tehoa on 150 hevosvoimaa ja koko hökötys painaa 312 kiloa, tarkoittaa se paitsi vertaansa vailla olevaa ketteryyttä, myös huimaa kiihtyvyyttä - 0-100 km/h mennään 3,3 sekunnissa! Kierrosajat Speedcar Xtrem-luokassa ovat sellaiset, että siinä jäävät Rallicross Supercaritkin toiseksi.

Edellytyksenä tähän huviin on toki se, että kuljettaja täyttää 16 vuotta vuoden 2023 aikana. Mikäli näin ei ole, voidaan nuoremmille tarjota kuitenkin ikäisilleen sopivaa Speedcar Xtrem Junior -luokan autoa, joka ei mikään lussu peli ole sekään.

Mitä siis odotat? Ai niin, sitä seuraavaa kappaletta tietysti...

 

Ilmoittautuminen ja lisätiedot

Sarjaan on rajoitettu osallistumisoikeus. MM-sarjan (rata tai RX) kuljettajat eivät pääse mukaan, eivätkä myöskään vuoden 2022 Digitaalisen Rallicrossin SM-finalistit. Lisäksi viime vuoden FinRX-sarjan kärkikuusikko joutuu etsimään uusia haasteita.

Mikäli ylläolevat ehdot täyttyvät ja olet kiinnostunut, ei muuta kuin mukaan vaan! Sarjaan ilmoittaudutaan tuttuun tapaan simracing.fi -sivuston kautta. Ilmoittautumismaksu on 40€, joka maksetaan suoraan FinRX Oy:lle, tilinumero FI5981469710202671. Viestiin oma nimi sekä puhelinnumero. 

Lisätiedot sekä ennen kaikkea säännöt löytyvät sarjan sivuilta. Tervetuloa mukaan!

 

 

Otsikkokuva: Sebastian Lindqvist