Digital Racing eSM 2021 on täällä!

21.3.2021 klo 17.46 - Ossian Puhakka

Se on täällä taas! No, tämä tuskin lienee kenellekään yllätys, onhan julkaisua osattu odottaa vesi kielellä läpi kylmän talven. Arvuuttelu on käynyt kovana varsinkin autovalinnan suhteen. Viime vuosi mentiin koppiautolla, mitä olisi tänä vuonna luvassa?

Valinnat autojen (ja ratojen) suhteen eivät ole ikinä helppoja. Vaihtoehtoja on monia, ja onhan se selvää että joku tulee olemaan pettynyt aina. Halutaanko pelkästään tiukkaa kilpailua, vai haastetta kuljettajille? Viihdearvo, haastearvo, ehkä jotain uutta ja yllättävää? Yleensä lopputulos on jotain siltä väliltä. Tarpeeksi haastava auto ajaa kovaa, mutta myös sellainen jolla saa aikaan hyvää ja rehtiä kilpailua, eikä ole liian vaikea lähestyttävä. Tämän vuoksi ei tänäkään vuonna F1-kalustoa SM-tasolla nähdä.

Lopulta autovalinta osoittautui kohtuullisen kivuttomaksi operaatioksi. Monien hyvien ehdokkaiden keskeltä erottui yksi, joka täytti kriteerit. Yksi, joka ihastutti hienolla käytöksellään, ja osoittautui testien perusteella myös varsin päteväksi kilpuriksi. Hyvät lukijat, vuoden 2021 Digital Racing eSM -auto on...

 

Kyllä, Indy Pro 2000 PM-18, tuttavallisemmin "PM-18" tai "Pro Mazda". Rapakon takana autoa käytetään osana Road to Indy -portaikkoa, josta parhaimmat etenevät aikanaan legendaariselle Brickyardille taistelemaan siitä, kuka saa juoda maitoa suorassa lähetyksessä.

Vaikka kilpailukäyttö rajoittuukin Yhdysvaltoihin ja Kanadaan, on tämä veikeä pikkuformula yllättävän eurooppalaistyylinen. Runko on italialaisen Tatuus-pajan käsialaa. Sama pulju on valmistanut mm. F3-autoja sekä Suomessakin ajettavan SMP F4 Championshipin rungot. Kuljettajan takana ujeltava 2-litrainen, 275-hevosvoimainen moottori tulee puolestaan Japanista - onhan Mazda hyvin vahvasti mukana tukemassa sarjaa. Lisäksi autosta löytyy mm. Cosworthin tekniikkaa. Vauhtihirmuille tiedoksi, että huippunopeus asettuu n. 265km/h lukemiin, eli ei tässä ihan millä tahansa hilavitkuttimilla mestaruutta olla ratkomassa.

 

Kilpailukalenteri

 

Niin, nyt kun tiedetään millä ajetaan, lienee seuraavaksi hyvä kertoa missä tällä kaudella oikein pääsee taitonsa näyttämään? No, sarja alkaa 18. huhtikuuta, jatkuu kahden viikon välein, ja puitteet ovat heti alkuun komeat. Areenana avauskilpailussa toimii ei enempää eikä vähempää kuin Hockenheimring. Vuonna 2002 uudistettu, 4.6 kilometrin mittainen lenkki on iRacingin tuorein lisäys jo ennestään kattavaan ratavalikoimaan, eikä sitä kiertäessä varmasti jää kukaan kylmäksi.

Sieltä matka jatkuu rajan yli Belgiaan, jossa näyttämönä toimii "se toinen" vohvelivaltion kilparadoista. Ei, tällä kertaa emme suuntaa Ardennen vuoristoon. Limburgin provinssista löytyvä Circuit Zolder on valintana varmasti mielipiteitä jakava, mutta on osoittautunut vuosien varrella varsin passeliksi temmellyskentäksi, varsinkin mitä pikkuformuloihin tulee.

Tässä vaiheessa aletaan lähestymään kauden puoliväliä, mutta vielä toistaiseksi pysytään ainakin maantieteellisesti Euroopan puolella. Autot laivaan ja pikku purjehdus, eikä liene yllätys että kolmas karsintakilpailu ajetaan Yhdistyneessä Kuningaskunnassa. Britit ovat yleensä olleet melko omavaraisia sekä kaluston että suorituspaikkojen suhteen, joten varsinkin jälkimmäisten osalta valinnanvaraa löytyy kyllä. Lopulta kohteeksi päätyi Donington Park, joka nopeana ja jouheana baanana sopii kalustolle erinomaisesti, eikä ole aikaisemmin ollut tällä tasolla mukana.

Vehreiltä nummilta karavaani lentää vihdoin yli Atlantin kuohujen. Vaikka eurooppalaisittain mieleen tuleekin ehkä ensimmäisenä ovaalit, löytyy mantereelta kuitenkin myös useita vallan erinomaisia baanoja, joissa oikealle kääntyminen ei ole sallittua pelkästään vastaohjauksessa. Tai varikolta poistuessa. Toiseksi viimeisen kilpailun osalta valinta oli lopulta helppo: Road to Indy, toukokuun päätösviikonloppu... Indianapolis. Ei sentään ovaali, vaikka näillä autoilla sellaistakin harrastetaan, vaan sisälenkin omaava GP-rata.

Sieltä lähdetäänkin kuumeisesti selvittämään viimeistä eSM-finaalipaikkaa. Ja se selvitys tehdään länsirannikolla, aivan Tyynen Valtameren kupeessa. Paikkana on mikäs muukaan kuin Long Beach, katuratojen aatelia!

Tässä vielä kalenteri kokonaisuudessaan:

 

 

 

Ilmoittautuminen & säännöt

 

Tiedotetaan erikseen ensi viikon aikana.

Tervetuloa mukaan!