Esittelyssä eSM-finalistit: Sami-Matti Trogen ja Niko Arvilommi

12.7.2019 klo 18.00 - Ossian Puhakka

Jos aiemmin oli vähintään toiset kasvot tuttuja, on nyt kyseessä kaksi ensikertalaisfinalistia. Siitä huolimatta ainakin toinen nimistä saattaa olla moottoriurheilua seuraaville tuttu. Samanlaisia nämä kuskit eivät ole; itse asiassa voidaan puhua lähestulkoon vastakohdista, mutta tässä tapauksessa iältään nuorempi on myös selvästi kokeneempi - ainakin mikäli kyse on ajosimulaattoreista yleisesti. Myös vauhdissa on selviä eroja. Tästä huolimatta ei sitä vanhempaakaan kannata sivuuttaa, sillä mies nousi melko nopeasti hyvälle tasolle, väläytellen piilevää potentiaaliansa. Ei liene epäselvää kumpi on kumpi, mutta esitellään heidät nyt joka tapauksessa. Sitä vartenhan näitä juttuja tehdään...

#22 Sami-Matti Trogen

SET Esports
Ikä: 17 Vuotta
Kotipaikka: Lohja
iRating (12.7.): 3686
Karsintasarjan 16.
 
Rallicrossia, rataa, rallia. Tosielämässä - ja virtuaalisesti. Sami-Matti Trogen on monilahjakkuus, joka nuoresta iästään huolimatta on erittäin kokonaisvaltainen kuljettaja. Miehen nopeudesta ei ole koskaan ollut epäselvyyttä, mutta lisäksi on "Samppa" osoittanut ikäisekseen harvinaisen hyvää kilpailuälyä. Kovaa mennään, ja autosta otetaan kaikki irti, mutta turhia riskejä tulee vältettyä. Raisuus ja yltiöpäinen aggressiivisuus, jota liian usein näkee ns. "irlitaustan" (moottoriurheilukokemuksen, yleensä karting) omaavilta kuljettajilta, loistaakin lähinnä poissaolollaan. Mistään vellihoususta ei kuitenkaan ole kyse, ei todellakaan.
 
Sami-Matin tarina on itse asiassa erittäin mielenkiintoinen. Hän on ajanut crosskartia kymmenvuotiaasta lähtien, saavuttaen lupaavaa menestystä heti tulokaskaudellaan. Siinä ei sinänsä ole mitään eriskummallista; onhan moni huipputason kuljettaja loistanut tulokassarjoissa. Mikä sen sijaan kiinnittää varsinkin meidän huomiomme on Trogenin mittava historia nimenomaan ajosimulaattorien parissa.
 
Pienestä pitäen on lohjalaisen kotona nimittäin komeillut X-R'cer-laitteisto, aluksi juniorimalli ja myöhemmin pojan kasvaessa miehen mittoihin on myös simulaattori vaihtunut täysikokoiseen. Se puolestaan on antanut mahdollisuuden mittaamattomiin määriin harjoitustunteja, sekä tuntuman ottamisen ns. "isojen poikien" kalustoon pienestä pitäen. Niin, ja jos joku nyt miettii "mikä ihmeen X-R'cer", niin kerrottakoon että firman takana vaikuttaa herrasmies nimeltä Matti Alamäki, joka tunnetaan myös tittelillä Mr. Rallycross. Että näin.
 
Moottoriurheilupuolella Trogenin mittavimpiin saavutuksiin kuuluu RX-Academyn voitto ja sitä kautta paikka RX2-sarjaan, jossa tulokset ovat olleet jo nyt varsin lupaavia. Sim racing -puolella hän on juurikin muiden kiireiden vuoksi ollut sarjoissa harvinaisempi näky, mutta portfoliosta löytyy mm. KRX-sarjan Atlantan osakilpailun voitto, Rengas Turku 24h endurance-kilpailun 2. sija Inertia SimRacingin joukkueessa, sekä tietysti tämän vuoden eSM-karsintasarjasta kaksi podium-sijoitusta. Sami-Matti on myös villillä kortilla mukana tulevassa iRacingin Rallicrossin MM-sarjassa, jossa tallikaverina SET Esportsin riveissä ajaa viime vuoden hopeamitalisti ja vuoden 2017 suomenmestari Joni Heikkinen. Lieneekin siis selvää, ettei simupuolellakaan Trogenin osakkeet ole ainakaan laskemaan päin.
 
Mitä tältä lohjaiselta superlahjakkuudelta voidaan sitten finaaleissa odottaa? No, karsintasarjan sijoituksesta ei ainakaan hirveästi kannata vetää johtopäätöksiä. Nuo kaksi podiumia olivat nimittäin myös Trogenin ainoat kilpailustartit tällä kaudella, sillä muut osakilpailut jäivät häneltä aikataulujen vuoksi väliin. Finaaliin siis vaadittiin kaksi tosikovaa suoritusta, ja vaikka varman paikan tuovaa voittoa ei tällä kertaa tullutkaan, oli vauhti silti vakuuttavaa. Jos nyt vertailua halutaan tehdä, niin tallikaveri Heikkinen jäi miesten ainoassa mittelössä taakse. Puolella sekunnilla, mutta silti.
 
Itse uskon, että Trogen on melko vahvoilla mitaleita jaettaessa, ja pidänkin häntä finaalien mustana hevosena. Tässä on mies, joka tulee olemaan korkealla - ainakin puhtaan vauhdin puolesta. Jos ratojen opetteluun riittää aikaa, niin hän tulee taistelemaan ihan tosissaan mestaruudesta.
 
 

#85 Niko Arvilommi

Off Track Racing Team
Ikä: 33 Vuotta
Kotipaikka: Hamina
iRating (12.7.): 3038
Karsintasarjan 15.
 
"Tosta kaverista tulee vielä jotain." Näin sanoi eräs MM-sarjankin kokemusta omaava sim racing -kuljettaja aikoinaan seuratessaan Niko Arvilommin otteita Trellet.netin Artisti Maksaa -sarjassa. Eikä tämä varsin karvainen porilaismies ollut ollenkaan väärässä. Arvilommi on ikäisekseen varsin kokematon sim racing -kuljettaja, mutta paikkaa puuttuvat vuodet sinnikkäällä harjoittelulla. Se on myös tuonut otteisiin selkeää varmuutta. Kauden ainoa miinus onkin kolarointi Antti Pihlajan kanssa heti avauskilpailussa - sen jälkeen on hän tuonut autonsa maaliin kiitettävässä kunnossa.
 
Haminalainen on eSM-sarjassa profiloitunut siis keskipakan työmyyräksi - kuljettajaksi, joka ei ehkä kärkeä hätyyttele mutta ei myöskään tyydy köröttelemään peräpäässä. Kuten niin monta kertaa ollaan nähty, juurikin nuo sijat 10-20 ovat ne kaikkein kovimman taistelun kohteet - paikat, joissa vaaditaan paitsi teräksisiä hermoja, myös partaveitsenterävää tilannetajua. Pakka on yleensä tiivis, ohituksia sattuu useita, ja kamppailut kivenkovia. Hengähdystaukoja ei siellä juuri siunaannu, siinä missä kärkipäässä voi luottaa ehkä enemmän puhtaan vauhdin suomaan etulyöntiasemaan. Tässäkin sarjassa olemme saaneet esimerkkejä siitä mitä tapahtuu, jos vauhti riittäisi hyviin sijoituksiin mutta kilpailuissa sattuu ja tapahtuu turhankin paljon - finaalin nimilista voisi olla kovin erilainen mikäli paikat ratkaistaisiin aika-ajojen perusteella. Näin ei kuitenkaan tapahdu, ja hyvä niin.
 
Jo aiemmin mainittiin, ettei Niko ole pitkän linjan simujäärä tai omaa muutenkaan merkittävää moottoriurheilukokemusta. Sen sijaan häneltä löytyy siviilipuolelta pitkän taustan koodaus- ja kehittelypuolelta erilaisissa peliprojekteissa, ollen edelleen alan hommissa. Tähän taustaan nähden karsintasarjasta finaaliin pääsy ja verrattain nopea nousu kansalliseen keskipakkaan on erityisen vakuuttavaa.
 
Ai, miksi?
 
Helposti nimestä "keskipakka" ja sijoituksista "kymmenen ja viidentoista väliin" saa kuvan keskinkertaisesta kuljettajasta; lätkätermein "liigajyrästä." Totuus on kuitenkin monesti tarua ihmeellisempää, ja niin nytkin. Suomessa kun on varsin kova taso sim racingin suhteen, ja monesti on tullut selväksi se ettei meilläpäin keskipakkaan luokiteltava rattimies olisi kovin kaukana voitoista lähestulkoon missä tahansa muualla. Ei ole sattumaa, että nimenomaan Suomi on voittanut iRacingin World Cupin kuudesti. Ylivoima oli niin häkellyttävää, että koko turnaus lopetettiin muiden maiden menettäessä mielenkiintonsa vuosittaiseen turpasaunaan.
 
Siksi.
 
Ja vaikken suoranaisesti uskokaan että Arvilommi tai moni muu tähän porukkaan luokiteltava kuljettaja pystyykään tänä vuonna taistelemaan podiumeista (termi "keskipakka" on syystäkin sitä), niin kyseessä on silti kaveri, jonka ottaisin eräällä toisella lailla suurennuslasin alle. Hän on nimittäin esimerkki siitä, että aikuisellakin iällä pystyy pärjäämään kansallisella tasolla aina finaalipaikan arvoisesti, ja tekemään sielläkin mahdollisesti hyvää tulosta. Esimerkki siitä, ettei kehitys lopu mittariin tullessa 20 (tai 30) vuotta, eikä sim racing ole pelkästään nuorten kloppien temmellyskenttä. Off Track Racing Team on todistanut tämän teorian vääräksi käytännössä koko olemassaolonsa ajan - mutta nyt muullakin kuin Mazdalla.