Viimeistä viedään - SM-sarjan finaali sunnuntaina!

11.12.2015 klo 14.00 - Ossian Puhakka

Vähiin käy, ennen kuin loppuu. Viisi kilpailua ajettu, yksi jäljellä. Span kilpailun jälkeen on ensimmäinen simracingin SM-sarja paketissa. Onkin siis aika tarkastella ennakkoon tulevan viikonlopun asetelmia ja voimasuhteita.

 

Kestääkö Kivekkään lento loppuun?

 

Kauden valovoimaisin tähti on ehdottomasti ollut Coanda Simsport -kuljettaja Klaus Kivekäs. Kirkkonummelainen on ollut täysin pitelemätön. Hänen vauhtiinsa ei ole ollut muilla juuri sanomista, vaikka yrittäjiä on ollut aina Tommi Hahkasta Riku Alataloon ja Jari Lohtariin - ei siis mitään turhia jätkiä. Ja vaikka täydellinen viiden voiton sarja puhuukin omaa kieltään, on mies itse ollut esimerkillisen nöyrä ja asiallinen koko kauden ajan niin radalla kuin sen ulkopuolellakin. Jos Klaus Kivekäs mestaruuden voittaa, ei siitä jää juurikaan nokan koputtamista tai jälkipuheita. 

Mitään ei ole kuitenkaan kirkossa kuulutettu, ennen kuin ruutulippu sunnuntaina heilahtaa. On aina mahdollista, joskin epätodennäköistä, että Kivekäs kokee epäonnea tai tekee virheen. Tässä on Tommi Hahkan viimeinen oljenkorsi. Mikäli hän kilpailun onnistuu voittamaan, tarvitsee Kivekkään tulla maaliin 25 parhaan joukossa. Kuulostaa helpolta? Kyllä, mutta rikkinäisellä autolla ei kovin pitkälle pötkitä, eikä vauhdista ole hirveämmin hyötyä jos kuljettaja on jumissa varikolla kun autoa korjataan kuumeisesti. Se vaatisi kuitenkin jo keskisuuren ihmeen, sillä ajovirheitä ei Laguna Secan jarrumissin jälkeen ole Kivekkäältä juurikaan nähty.

 

Hahka jäätiköllä - liukuuko kakkossija käsistä?

 

Tommi Hahka on ajanut elämänsä syksyn. Tuplamestaruus Trellet.netin sarjoissa, World Cup -voitto osana ykköslähtöä sekä ovaalilla että ratapuolella ja kakkossija SM-sarjassa ennen viimeistä osakilpailua. Vauhtia löytyy, se on selvää, eikä kehitys näytä ainakaan hidastuvan. Yksi esimerkki tästä on se, että mies pääsi ajamaan viisinkertaisen maailmanmestarin Greger Hutun rinnalla BlancPain Endurance Seriesin viimeisessä osakilpailussa, kun tallin vakiokuljettaja Enzo Bonito ei päässyt paikalle. Tuloksena kilpailun voitto ja taskuun Endurance Pro-lisenssi osana tämän hetken kovinta simutallia Team Redlinea

Vaikkei Hahka ainakaan virallisesti vielä tallin kokoonpanossa olekaan, on kyseessä erittäin kovan luokan kädenojennus. Ja täysin ansaitusti. Hahka on osoittanut paitsi nopeutensa ja varmuutensa niin myös monipuolisuutensa tavalla, mihin vain harva pystyy.

SM-sarjan puolella hän oli pitkään jopa kauden avauskilpailun voitossa, mutta joutui tyytymään kakkossijaan. Tämän jälkeen häntä ei ole juuri voittotaistelussa nähty, mutta kärjen tuntumassa sitäkin enemmän. Sarja on ollut paitsi tasainen niin myös tehokas. 

Eräs mainitsemisen arvoinen seikka on myös se, että Redline-kokemus antoi Hahkalle sivussa varsin hyvän osviitan auton säätöihin finaalikilpailua varten. Vaikka mestaruus onkin kaukana, tulee rovaniemeläinen olemaan todellinen vastus aivan kaikille. Jopa Kivekkäälle.

Hahkan takana odottaa kuitenkin jäänkova kolmikko. Glacier Racingin Riku Alatalo on tuttu nimi MM-sarjan puolelta. Vaikka aivan suurimmat voitot ovat vielä tulevaisuudessa, niin Alatalo on aina ollut nopea oppimaan ja varteenotettava vastustaja joka kilpailussa. 

Jari Lohtari puolestaan oli täysin pitelemätön Riley Daytona Prototypellä, napaten nimiinsä kolme sarjamestaruutta iRacingissä. Lahden mies on tunnettu kovana kuljettajana, aina nopeana ja koppiautoilla yhtenä maan parhaista. Ei olekaan sattumaa, että Laguna Secan pettymyksestä huolimatta hän on kovissa palkinnoissa kiinni.

Sitten on se kolmas. Joni Takanen. Hän oli ennen kauden alkua vahvoja harjoitusaikoja pommittanut kaveri, suhteellisen kokematon ja monille varsin tuntematon nimi. Nyt hän istuu SM-sarjassa sijalla 3, on vahvasti kiinni kovissa palkinnoissa ja antanut kauden mittaan myrskyvaroituksia sellaiseen tahtiin, että merisää pysyy vain vaivoin mukana. Hän on pitkin kesää ja syksyä toki osoittanut myös muuta kuin nopeutta, sillä kilpailuäly ja auton säätötaidot ovat kehittyneet ohessa varsin kunnioitettavalle tasolle. Tästä kaverista kuullaan vielä.

Nämä kaverit siis vääntävät sarjan kakkossijasta sata lasissa, eikä sovi unohtaa myöskään Nitor Veloxin Miika Haapasta, joka hieman valokeilasta piilossa on ajanut vahvan kauden ja majailee kuudentena, erittäinkin hyvissä iskuasemissa nousua ajatellen. Eroa toisena olevaan Hahkaan on kuitenkin vaivaiset 39 pistettä, ja kun viimeisestä kilpailusta on tuplapisteet jaossa, ei mikään ole varmaa lopputulosta ajatellen.

7 kilometriä, 19 mutkaa, 100 prosenttia

 

"Spa-Francorchamps overview" by Nathanael Majoros

Ratana Spa-Francorchamps ei juurikaan esittelyjä kaipaa. Se on kaikille moottoriurheilua seuraaville tuttu jo nimeltä. Eau Rouge, Blanchimont, Rivage, Pouhon. Kemmelin suora. Bussipysäkki. Paikkoja, jotka vuosien varrella ovat olleet näyttämönä lukuisille trillereille.

Dramaattisia hetkiä on varmasti luvassa myös sunnuntain finaalissa, siitä ei ole hetkeäkään epäilystä. Monet mutkat, jotka nykyajan formuloilla ajetaan helposti kaasu pohjassa, muuttuvat todellisiksi haasteiksi GT-auton ratissa. Blanchimontin ulkokanttarin liukkaus tuli monille tutuksi jo BlancPain Endurance -sarjan päätöskilpailussa, ja se on omiaan herättämään uneliaimmankin simukuskin. Eau Rouge puolestaan on paikka, missä pojat erotetaan miehistä ja kovat kuskit sunnuntaisuhareista. Siinä onnistuminen palkitsee mahdollisesti ratkaisevalla ohituksella Kemmel-suoran päähän, mutta epäonnistuminen voi maksaa kalliin hinnan.

Lisäksi oman lusikkansa soppaan tuo se, että harvassa on se kuski, joka ei Span rataa osaisi ulkoa. Sitä on tahkottu sarjassa sun toisessa viimeiset pari vuotta, joten kilpailu tulee olemaan tiukkaa ja erojen tekeminen vaikeaa. Täysillä on pakko vetää, mikäli mielii hyville sijoituksille. Mitä suuremmat riskit, sen suurempi palkinto - ja sitä pienemmät marginaalit. Virheitä tullaan näkemään, mutta se, kuka kestää paineet parhaiten ja saa auton säädettyä oikein tulee olemaan erittäin korkealla. Yllätyksiä tuskin nähdään, mutta kärjen järjestys voi muuttua nopeallakin aikataululla.

Miten on, pystyykö Kivekäs tarvittavaan tulokseen? Entä ottaako hän kuudennen voittonsa, vai löytyykö selättäjä aivan viime hetkellä? Miten käy kakkossijan, kestääkö Hahka loppuun asti vai vetääkö joku Glacier-kolmikosta pitemmän korren? Entä kuka on kilpailun musta hevonen? Kaikki tämä selviää sunnuntaina 13. joulukuuta kello 17.20 - suorana, kuten aina!