Maaliskuun Simumakasiini

1.3.2018 klo 19.30 - Joni Heikkinen

Vuosi 2018 on alkanut FiSRA:lla toiminnantäyteisissä merkeissä. Tammikuussa ajettiin Decens 24H kilpailu ja muutama viikko on ajettu nyt Am Talvisarjaa. Yhdistyksessä suunnitellaan parhaillaan tulevaa eSM kautta ja karsinnat alkavat huhtikuussa.

Tuleva vuosi näyttää erittäin mielenkiintoiselta simracingin saralla ja uutena yllätyksenä aloimme toimittamaan Simumakasiinia. Simumakasiinista voit seurata simracingin uusimpia tuulia ja suomalaisen simracingin tärkeimpiä tapahtumia kuukausittain.

Haluaisimme osallistua LAN-tapahtumiin entistä useammin ja tarvitsemme aktiivisia harrastajia osallistumaan yhdistyksen nimissä. Mikäli mielenkiintosi heräsi tai haluat olla mukana suunnittelemassa yhdistyksen toimintaa LAN-eventtien yhteydessä, otathan yhteyttä hallitukseen.

Hallitus@simracing.fi

 

 

Alkuvuoden suomalainen kuljettaja: Joni Hagner

Vaikka toimitus myöntääkin Hagnerin ajavan välillä yltiöpäisen rohkeasti, ei liene epäselvää että taitotaso on korkealla. Joni Hagner on pelätty ilmestys Audi 90 GTO:n ratissa, halliten sarjaa rautaisin ottein. Täytyy kuitenkin muistaa se, että kyseinen auto on sellainen, jota vain harvat ja valitut osaavat käsitellä. Täten lienee selvää, ettei yksin noilla meriiteillä valintaa voida tehdä.

Ratkaisevaksi päätöksessä muodostuikin menestys Trellet.netin sarjoissa, erityisesti ovaalipuolella. Jimm's Cup Series presented by Logitech on kokenut ennätyksellisen kuljettajaryntäyksen, vaikka jo viime kaudella nähtiin viittauksia tulevasta. Kolmesta kilpailusta kaksi kertaa kolmen parhaan joukkoon kivikovassa seurassa on osoitus ennen kaikkea porilaisen sopeutumiskyvystä ja monipuolisuudesta. Kun tähän lisätään pistejohto Artisti Maksaa -sarjassa, kääntyy vaakakuppi Glacier-kuljettajan puolelle. Siitäkin huolimatta, että menestys ei ole tullut yksittäisin voitoin vaan yhdistelmällä varmaa suoritustasoa ja inspiroivaa rohkeutta. Tai ehkä juuri siksi.

 

 

Alkuvuoden kilpailuja

6-7.1.2018 Decens 24H

Tammikuun ensimmäisenä viikonloppuna ajettiin Turussa Fisran, Foracerin sekä X-R'cerin yhteistyössä järjestämänä Decenssin sponsoroima 24h endurance kilpailu Nürburgringin radalla.

 

20-21.1.2018 iRacing The 24 Hours of Daytona

Päälähdön voittajat luokittain:

Parhaat suomalaiset sekä suomalaiset tiimit:

 

10-11.2.2018 iRacing Bathurst 12h

Päälähdön voittajat luokittain:

Parhaat suomalaiset sekä suomalaiset tiimit:

 

 

Maaliskuun kilpailuja

19.2.2018 - 25.5.2018 DiRT World Championships

DiRT 4 pelillä ajettava sarja. 6 Viikkoa kestävien karsintojen aikana karsitaan yhteensä 36 nopeinta kuskia kolmelta eri pelialustalta neljännesfinaaleihin joista 18 parasta etenee semifinaaleihin. 6 Semifinaalien parasta pääsee Silverstoneen Speedmachine festivaaleille rallycrossin MM-sarjan osakilpailun yhteydessä ajettaviin livefinaaleihin. Voittaja palkitaan mm. testiajolla RX2 luokan rallycross autolla.

10-11.3.2018 iRacing The 12 Hours of Sebring

Kaikille vähintään D4.0 lisenssin omaaville kuljettajille avoin iRacingin virallinen 12 tunnin kilpailu Sebringin radalla. Kilpailua voi ajaa 3 eri luokan autolla: Corvette C7 DP / Audi R8 LMS, Mercedes AMG GT3, Ferrari 488 GT3 / Ferrari 488 GTE, Ford GT GTE

 

iRacing Blancpain GT World Championship

  • 03.03.2018 1/8 Mount Panorama 6H
  • 24.03.2018 2/8 Sebring 3H

iRacingin virallinen GT endurance maailmanmestaruussarja. Mukana maailman 50 kovinta iRacing tiimiä, muun muassa 2 täysin suomalaista tiimiä, Glacier North sekä Black Star Racing. Palkintopotissa 13 000 dollaria sekä iso määrä iRacing-krediittejä.

Suorat lähetykset jokaisesta kilpailusta iRacing.com/live kello 15:45 alkaen.

 

iRacing World Championship Grand Prix

  • 17.03.2018 1/14 Interlagos
  • 31.03.2018 2/14 Philip Island

iRacingin virallinen maailmanmestaruussarja, McLarenin 2015 vuoden F1 -autolla ajettavassa sarjassa 40 kuljettajan joukossa myös viisi suomalaista. Palkintopotissa 16 000 dollaria sekä iso määrä iRacing-krediittejä.

Suorat lähetykset jokaisesta kilpailusta iRacing.com/live kello 15:45 alkaen.

 

Trellet.net

  • 08.03.2018 Ovaali 4/9 Las Vegas Motor Speedway
  • 13.03.2018 Rata 4/4 Road Atlanta
  • 22.03.2018 Ovaali 5/9 Martinsville Speedway

Trellet.net on suomalainen simuautoiluun keskittyvä yhteisö, joka sai alkunsa Grand Prix Legends-simulaattorin parissa jo vuonna 2001. Nykyisin sarjoja ajetaan iRacing simulaattorilla. Rekisteröitymällä saat luku -ja kirjoitusoikeudet Suomen aktiivisimmalle autosimufoorumille. Tervetuloa mukaan yli tuhannen jäsenen joukkoon!

Trellet.tv on lähettänyt kisoja suorana jo satoja lähetyksiä! Kaikki lähetykset löytyvät vapaasti katsottavina YouTubesta. Löydät meidät myös irkistä, IRCnetistä kanavalta #trellet.net. Kanavalla roikkuu jatkuvasti kymmeniä enemmän tai vähemmän aktiivisia irkkaajia joten rohkeasti mukaan vaan! Helpoiten liityt tästä.

Suorat lähetykset Trellet.netin kilpailuista osoitteessa https://www.twitch.tv/trellet. Rata kilpailujen lähetykset kello 19:50 alkaen, ovaali kilpailujen lähetykset kello 20:15 alkaen.

 

 

 

 

 

Pyysimme Assetto Corsa -simulaattorilla kisoja järjestävän Finnish Simracing Unitedin perustajajäseniltä vapaamuotoista esittelyä omasta toiminnastaan, tälläisen vastauksen saimme!

 

 

Finnish Simracing United (FiSU) perustettiin 10/2017 aktiivisten simracingharrastajien toimesta ja halusta tarjota ajoseuraa sekä tapahtumia suomalaisille harrastajille. Yhteisön perustivat sen nykyisinä admineina toimiva 9 henkilön ydinryhmä. FiSU:lla ei tarkoituksellisesti ole yksittäistä johtohahmoa, vaan päätöksenteko tehdään demokraattisesti. Pyrimme yhteisöön, jonka toimintaan kaikki voivat halutessaan vaikuttaa.
Toistaiseksi toiminta on keskittynyt Assetto Corsa -peliin ("AC", PC-alusta), vaikka aktiivista keskustelua Discord-palvelimellamme käydään klassikoista (esim. RBR) aina uusimpiin julkaisuihin asti. Missä tahansa harrastusta askarruttavassa asiassa löytyy oikea keskustelukanava sekä asiantuntevaa opastusta kysymällä. Yhteisössä on myös aktiivisia jäseniä, jotka eivät niinkään osallistu kilpailuihin, vaan nauttivat yhteisöllisyydestä - FiSU:sta on lyhyessä ajassa tullut ajoporukan lisäksi todellinen suomalaista simuskeneä yhdistävä sulatuspata, jossa kaikki tuoreista tulokkaista iRacingin ovaalikettuihin sekä vanhan liiton ralli-intoilijoihin nauttivat toistensa seurasta hyvässä hengessä.
Toimintamme lähti käyntiin kahdella viikottaisella tapahtumalla. Keskiviikkoisin klo 19:30 alkaen kilpailemme yhteisön toivomusten perusteella järjestetyissä höntsä-kisoissa. Näissä voi hieman vapaammin opetella kilvanajon hienouksia ja tutustua lajiin. Sama formaatti on käytössä myös parittomien viikkojen sunnuntaina klo 19:00 alkaen. Parillisten viikkojen sunnuntaina samaan aikaan ajamme virallisemman sarjakilpailun lähdön. Aktiivinen yhteisömme ajaa yhdessä myös muina aikoina ja järjestää esim. ex-tempore kilpailuja mitä satunnaisimmilla auto&rata -yhdistelmillä.
Servereitä FiSU:lla on tällä hetkellä 3kpl, joista yksi toimii public-serverinä. Serverit löydät helposti kirjoittamalla "fisu" AC servereiden hakukenttään. Ensimmäinen FiSU-sarja oli pienellä porukalla järjestetty GT3-minisarja, jolla kerättiin lähinnä kokemusta. Tämän hetkinen sarjamme, FiSU Season #1, on kuuden osakilpailun sarja, josta on tätä kirjoittaessa ajettu 4 osakilpailua. Sarjakisoista streamataan Youtubeen useamman kuskin on-board kuvaa. Koska yhteisöömme ei valitettavasti vielä kuulu ohjaajaa / selostajaa, voisit harrastuksen tästäkin puolesta olla yhteydessä Discord-palvelimella!
FiSU:ssa olemme pyrkineet järjestämään helpon tavan tutustua lajiin ja löytää ajoseuraa sekä tukea niin laitteiston kuin auton ongelmissa, asetuksissa ja hienosäädössä. Ei haittaa, vaikka olisit juuri aloittanut harrastuksen tai olisit jo voittanut pokaaleja, löydät varmasti tasoistasi vääntöä tapahtumissamme. Pääasia, että olet avoimin mielin valmis ottamaan haasteen vastaan ja pitämään hauskaa radalla! 

 

 

Puhiksen kolumni

 

 

Vanhojen tanssit

 

Selvitetään tämä nyt heti alkuun: Ei, kyse ei ole lukiolaisista. Korkeintaan entisistä sellaisista.

Nuorissa on tulevaisuus. Fraasi, jota olemme kuulleet moneen asiaan liittyen. Mietelauseena itsestäänselvä, käsityksenä monimuotoisempi kuin ensi silmäyksellä vaikuttaa.

Kansakuntamme penkkiurheilijat, analyytikot, ja asiantuntijat ovat aina paasanneet nimenomaan tulevaisuuden lupauksista. Paremmasta huomisesta. On selvää, että totuuden siemen tässäkin piilee, koska kehityskäyrän on oltava nousujohteinen. Oli kyse sitten urheilijoista tai opiskelijoista. Me jaksamme aina hehkuttaa nuorien sällien esityksiä, ja painottaa sitä kuinka varhaisessa iässä he ovat tuloksensa saavuttaneet. Paineensietokykyä mitataan odotuksilla, jotka harvoin tuntevat rajoja.

Nopeammin, korkeammalle, voimakkaammin. Tai rohkeammin.

Ei kuitenkaan tule unohtaa myöskään sitä polvea, joka on nähnyt lajimme mullistuksen offline-kilpailuista ja kakskasikutosista VROCin kautta liigakilpailuihin, ja sieltä terävin päkiäaskelin kohti nykypäivää. Sitä sukupolvea, joka jaksaa olla positiivinen ja muistuttaa, kuinka hyvin asiat ovatkaan. Kuinka nykyään ei tarvitse raahata putkinäyttöä ja virstan verran kaapeleita mukana päästäkseen pelaamaan yhdessä.

Olemme kulkeneet pitkän matkan, ystävät hyvät. Vielä kymmenen vuotta sitten, nuorena sällinä, odotin innostuneena kuvakaappauksia kilpailuista ja toivoin näkeväni vilauksen sinimustasta autosta numerolla 77 koristettuna. Oli siisteintä ikinä katsella omaa nimeä kuljettajan oven yläpuolella, ja taistella radalla brittejä, alankomaalaisia, belgialaisia, venäläisiä, ja muutamaa jenkkiäkin vastaan. Kilpailuhenkisyys elää varmasti jokaisessa teissäkin, ja tarve menestyä.

Niin juuri, jokaisessa.

Ei pelkästään niissä nuorimmissa.

Viime aikoina on alkanut ilmestyä entistä enemmän varttuneemman polven kuljettajia, jos moista merkitystä sopii käyttää. Heitä, joilla saattaa olla jo vaimo, miksei mukuloitakin. Punainen tupa löytyy ja perunamaakin on istutettu. Ruuhkavuodet alkavat hellittää, ja samalla siirtyy katse kohti entistä. Jotain, jonka on jo jättänyt kerran taakseen muiden velvoitteiden myötä.

On ilo seurata sitä asennetta, millä monet ovat uudestaan lähteneet mukaan. Lajia on ehkä seurattu sivusilmällä, mutta silti jaksetaan kehua teknistä kehitystä, kilpailuiden tasoa ja myös järjestäviä tahoja. Moni on myös haltioissaan virtuaalitodellisuudesta ja sen suomista mahdollisuuksista. Asia, jota nuori sukupolvi ei tunnu oikein ottavan omakseen. Toki jokainen ajakoon niillä laitteilla, mitkä itse kokee parhaimmaksi. Korrelaatio iän ja VR-laitteiden välillä on kuitenkin selvä, kuten muutamat kuljettajista ovat maininneet ja mielellään aiheesta huomauttaneetkin.

Eikä vanhempi väki missään nimessä ole unohtanut ajamisen jaloa taitoa. On hienoa huomata, kuinka harjoittelu ei ole ainakaan vähentynyt, ja kuinka se kipinä sytyttää edelleen liekin kaikkein sisimpään. Oli kyseessä sitten näyttämisen tarve, unohtamisen pelko tai yksinkertaisesti halu menestyä mahdollisimman hyvin, tuo se joka tapauksessa uuden ja virkistävän tuulahduksen lajimme pariin.

En missään nimessä toivo, että nuoret sällit ottaisivat köniinsä tai että ketään näpäytettäisiin. Mutta kilpailuiden taso on selkeästi kohonnut, ja se ei koskaan ole huono asia. Mitä kovempi taso, sen parempi se on paitsi kuljettajille, myös kilpailuita seuraavalle yleisölle sekä tietenkin meille järjestäjille. Kovatasoinen kilpailu houkuttelee kovatasoisia kilpailijoita, ja niitä jotka haluavat todistaa olevansa kuljettajakaartin eturiviä.

Hetken aikaa oli niin, että tiettyjen nimien ilmestyessä osallistujalistaan, oli voittotaistelu käytännössä ohi. Ainakin ilman suurempia ihmeitä. Nykyään tilanne on kuitenkin toinen. Hyvänä esimerkkinä tästä toimii Trellet.netin järjestämä Artisti Maksaa -sarja, jossa olemme nähneet kolmessa osakilpailussa ja kuudessa lähdössä neljä eri voittajaa. Paalumies on vaihtunut joka kerta, jopa Zandvoortissa jossa ajettin poikkeuksellisesti kahdet aika-ajot.

Voin sanoa täysin ilman liioittelua, että sarja on ollut positiivisin yllätys vuosikausiin lajimme saralla. Murroksen merkit ovat ilmassa. Mukana on nuoria kuljettajia, joilla riittää nälkää. Tavoitteet on asetettu kaikkein korkeimmille huipuille. Heille ei riitä Halti, vaan lipunpaikkaa kartoitetaan Himalajan suunnilta. Ja mitä onkaan K2, jos Mount Everest kohoaa naapurissa?

Varoituksen sana kuitenkin loppuun: On turha kuvitella, että nämä tavoitteet ovat helppoja tai tie sileä. Matkalla tulee löytymään niin röykkyjä kuin kasvoja piiskaavaa, rankkaa lumituiskuakin. Välillä saattaa happikin loppua, mutta lopussa kiitos seisoo. Mutta missään nimessä kiipeämistä ei tarvitse suorittaa yksin, apua kyllä löytyy kun sitä etsii.

Ennen kuin lähdette varaamaan lentolippuja Nepaliin, on hyvä muistaa että Haltin rinteilläkin on nykyään jyrkkää, ja haastetta riittämiin. Niin uusilta kuin vanhoiltakin. Veikkoset ovat nimittäin palanneet, ja he eivät ole kylläisiä. Road Atlantan päätösosakilpailusta ja kevään eSM-karsintasarjasta onkin luvassa melkoinen näytös; sukupolvien välinen taisto.

Mutta, se, kuten Aku Ankassa sanotaan, jatkuu ensi numerossa.