Kivekkäälle kauden kolmas Suzukassa

18.10.2015 klo 20.00 - Ossian Puhakka

Suzuka, jo nimi herättää kunnioitusta ja pelkoa sekä kuljettajissa että katsojissa. Rata on vaativa, nopea ja äärimmäisen tekninen, eikä ohituspaikkoja GT-autoille liiemmin ole. Siitä huolimatta niitä nähdään aina varsin runsaasti, jo siksi että virheen tekeminen täällä on erityisen helppoa, eikä RUF:n vikuroiva perusluonne ainakaan auta asiaa.

Aika-ajoissa ja karsintalähdöissä ei liiemmin yllätyksiä nähty, kovinta vauhtia piti jälleen kerran Klaus Kivekäs ennen Riku Alataloa ja Tommi Hahkaa. Positiivisena noteerauksena oli sekä Simo Holmin että Arto Ihamäen suoritukset, miehet löytyivät heti kuumimman kärjen takaa sijoilta 7 ja 8, ja pystyivät nämä asetelmat myös pitämään finaalilähtöön asti.

 

Aika-ajon tulokset: 

1. Klaus Kivekäs Foracer Coanda Simsport 1:59.939
2. Riku Alatalo Glacier Racing +0.150
3. Tommi Hahka   +0.334
4. Aleksi Elomaa Raven SimRacing +0.338
5. Joni Takanen Glacier Racing +0.517
6. Jari Lohtari Glacier Racing +0.519
7. Simo Holm Raven SimRacing +1.055
8. Arto Ihamäki Quack Simracing +1.278
9. Joni Hagner* Glacier Racing +1.314
10. Miika Haapanen Nitor Velox +1.355

*lähtöruuturangaistus, kuljettaja pudotettiin karsintalähdön viimeiseen ruutuun

 

Karsinnoissa etukäteen suurin huomio keskittyi joukon häntäpäähän, sillä Joni Hagner sai Interlagosin sambastaan pudotuksen viimeiseen lähtöruutuun. Hänen onnekseen pakko-ohitettavia ei ollut edessä kuin yksi, mutta finaaliin lähteminen säällisistä asemista vaatisi porilaiselta mahtisuoritusta. Ja sellainen myös nähtiin: kun 15 minuuttia oli täynnä ja A-erä näin ohi, ylitti Hagner maaliviivan sijalla 8! Tämä siis lähdettyään joukon hänniltä, siis 21. lähtöruudusta vain varttia aikaisemmin. 

Myös pettymyksiä mahtui joukkoon: Hyvään aika-ajosuoritukseen yltynyt Jukka Savolainen menetti kolaroinnin seurauksena 13 sijaa ja pääsi hädin tuskin finaaliin mukaan. Myös Juha-Pekka Lammin harvinaisen pirteä suoritus vaihtui katkeraan pettymykseen, vaikka finaalilähtöön mukaan pääsikin.

 

Finaalin lähtöjärjestys:

1. Klaus Kivekäs Foracer Coanda Simsport
2. Riku Alatalo Glacier Racing
3. Tommi Hahka  
4. Aleksi Elomaa Raven SimRacing
5. Jari Lohtari Glacier Racing
6. Joni Takanen Glacier Racing
7. Simo Holm Raven SimRacing
8. Arto Ihamäki Quack Simracing
9. Miika Haapanen Nitor Velox
10. Kim Eriksson Black Star Racing

 

Autot alkoivat valua ruudukkoon, ja kaikki oli valmista kauden kolmanteen osakilpailuun. Valojen punainen hohto värjäsi pilvet punaiseksi, moottorien repivä ulvonta täytti taivaan, aika hidastui kunnes valot sammuivat ja 40 kuljettajaa ampaisi matkaan. 

 

Suzukan Startti

 

Klaus Kivekkään startti onnistui tällä kertaa hyvin, ja hän onnistui pitämään kärkipaikkansa ensimmäiseen mutkaan. Riku Alatalo piti kakkossijansa, mutta Tommi Hahkalla ei mennyt ajoitus putkeen ja hän tipahti kolmossijalta viidenneksi. Joni Takanen lähti myös hyvin liikkelle, ja hänkin lähti heti haastamaan Hahkaa viidennestä sijasta mutta hyvästä yrityksestä huolimatta ei tässä aivan onnistunut. 

 

 

Suzukan ensimmäinen mutka taittuu nopeasti oikealle ja tiukkenee loppua kohti. Siellä on historian saatossa nähty monia kolareita ja vaaratilanteita, mutta tällä kertaa siitä selvittiin läpi kunnialla. Nopea kiihdytys, ja sen jälkeen ensimmäinen nopea vasen, josta alkaa sarja keskinopeita, jatkuvasti taittuvia mutkia. Kuljettajat alkoivat pikku hiljaa asettua toistensa perään, ja hitaasti mutta varmasti alkoi 40 auton pituinen letka selvittää tietään kohti takalenkkiä.

Kärkijoukko tuli sillan ali sulassa sovussa, mutta taaempana tapahtui kummia: Juho Saravo missasi jarrumerkkinsä täysin ja ajoi Hannu Vallinin perään. Vallin selvisi tästä vielä suuremmitta vaurioitta, mutta neulansilmässä Saravon auto lipsahti uudelleen nurmikolle, liukuen siltä takaisin radalle. Sekään ei olisi vielä miesten kisaa turmellut, mutta myös Tomi Mäkinen sorruttua samanlaiseen virheeseen oli kasa valmis.

 

 

Saravo oli kilpailun jälkeen syystäkin pettynyt:

"Finaalissa ohitteluvaihde oli jäänyt päälle ja yritin aggressiivisesti heti ensimmäisellä kierroksella päästä neulansilmässä edessä olevan kuskin sisäpuolelle. Pieni virhearviointi jarruille asettautumisessa ja ajauduin radalta ulos sisäpuolelle. Jarrut eivät nurmikolla myöskään enää purreet ja tulin keskellä neulansilmää takaisin radalle osuen kilpakumppaniin."

Pahannäköinen tilanne, ja näin ollen oli usealta kuljettajalta päivä pilalla heti alussa. Toki keskipakassa ja sen takana nämä yhteentörmäykset ovat valitettavan yleisiä, mutta kova pettymys mukana olleille kuljettajille se on joka tapauksessa. Mistään ajovirhettä pahemmasta ei kuitenkaan ollut kyse, joten tuomaristo langetti Saravolle ja Mäkiselle varoitukset, toivoen jatkossa suurempaa varovaisuutta. 

Antti Tuominen lähti matkaan sijalta 12 kovalla yrityksellä, ja meno oli sen mukaista. Toisen kierroksen alussa tuli luistokulmaa ehkä hieman liikaa, ja auto lähti hurjaan luisuun. Ratin ja penkin välissä oli ohjelmaa, mutta mies selvitti tilanteen kuitenkin säikähdyksellä ja sijoitusten menetyksellä. Pahemminkin olisi voinut käydä.

 

 

Kärjemmässä Kivekäs yritti ajaa Alatalolta karkuun, eikä Riku aivan hyökkäysetäisyydellä pysynytkään. Kolmannella sijalla majaillut Aleksi Elomaa iski kyntensä Alatalon kantaan, muttei ainakaan alkuun halunnut sen suuremmin ohitse päästä. Bensansäästö ja renkaiden pito kun ovat tärkeitä seikkoja koko kilpailun ajan. Heidän takanaan tilanne oli muuttumaton, Jari Lohtari oli edelleen Tommi Hahkan edellä ja Joni Takanen seurasi heitä parhaansa mukaan.

Ehkäpä alussa parhaiten onnistui tuttu mies aiemmista kilpailuista, Joni Hagner. Karsintakilpailuissa häneltä nähtiin jo messeviä otteita, eikä mies turhia nostellut kilpailussakaan: Huikea startti, ja viisi sijaa plussaa heti ensimmäisellä kierroksella - ilman yhtään osumaa! Glacier-kuljettaja oli jäätävän hyvässä vireessä, ja katseet siintivät jo edellä ajaneisiin Miika Haapaseen ja Simo Holmiin. Ohitus Arto Ihamäestä ulkokautta pääsuoran päähän oli yksi kauden maukkaimmista, ja toi mieleen Kimi Räikkösen vastaavanlaisen tempun samalla radalla 10 vuotta sitten, silloin toisena osapuolena Giancarlo Fisichella ja panoksena kilpailun voitto. 

Toisella kierroksella oli selvästi kilpailun henki se, että sijoitus radalla oli tärkeä alusta asti. Takasuoran päähän nähtiinkin tiukkaa kamppailua sijoista 14-17, kun Teemu Toikka haki Marko Penttisestä sisäpuolelta ohi surullisenkuuluisaan 130R-mutkaan, ja takana Antti Pihlaja otti neuvosta vaarin ja teki saman Teemu Valkeejärvelle. Toikka myös onnistui tempussaan, toisin kuin Pihlaja joka joutui tyytymään paikkaan Valkeejärven takana - ainakin toistaiseksi. Mikä tärkeintä, osumilta vältyttiin ja näin nähtiin jo varhaisessa vaiheessa, ettei kuteja säästelty vaan finaalissa oli ruuti kuivaa ja meno sen mukaista.

 

 

Kolmannen kierroksen loppuolella nähtiin hieman osumaa myös taaempana, kun Juha-Pekka Lammi haki Mikko Lindströmistä takasuoralla ulkoa ohi. Lindström ei tätä katsonut hyvällä, vaan pisti oven kylmästi kiinni ja osuma oli tosiasia. Lammi kuitenkin osoitti rattimiehen vikaa pitämällä RUFinsa suorassa. Myös Juuso Tontti edessä sai kokea mutkan vaarallisuuden, hän pisti renkaansa hieman nurmelle jarrutukseen tultaessa ja oli matkustaja. Auto rajusti seinään päälle kahdensadan vauhdissa, ja Tontin osalta lupaavasti alkanut kilpailu oli ohi ennen kuin ehti kunnolla alkaakaan. 

 

 

Juha-Pekka Lammi oli Lindströmin aikaisemmasta tempauksesta selvästi vihainen, ja kun Mikko teki edessä pienen virheen Dunlop-mutkaan tultaessa, pisti Lammi nokkansa sisälle ehkä hieman turhankin vaikeassa paikassa. Parhaimmillaankin optimistinen yritys johti uuteen osumaan ja hurjaan kolariin, kun kummatkin autot osuivat seinään ja pyörähtivät ympäri nopean mutkan ulostulossa. Kuin ihmeen kaupalla onnistuivat takana seuranneet Iku Merikalla ja Antti Tuominen heidät väistämään, joten uudelta ruuhkakolarilta sentään vältyttiin. Lammille toinen varoitus samalta viikonlopulta ja seurauksena 10 lähtöruudun rangaistus seuraavaan osallistumaansa lähtöön.

 

 

Marko Penttinen sinnitteli edelleen hyvin sijalla 14, mutta oli selvästi tulppana takana tulleelle joukolle. Tamperelaiskaksikko Teemu Valkeejärvi - Antti Pihlaja ahdisti häntä tauotta, ja se tuotti myös tulosta kierroksella 7. Penttinen ajautui hieman leveäksi ensimmäisessä mutkassa, ja näin pujahtivat kummatkin ohi kuin ajatus. Marko onnistui kuitenkin pitämään autonsa jotenkuten hallinnassa, ja palasi radalle heidän takanaan. 

 

 

Sijasta 7 kävi kamppailu myös kuumana, kun Joni Hagner oli ajanut Holm - Haapanen kaksikon kiinni ja näin tuli Miika Haapaselle kiire ehtiä pois porilaisen tieltä. Hän haki pääsuoralla Haapasesta tyylipuhtaasti ohi, ja laski sen varaan että Hagnerilla ei homma onnistuisi yhtä helposti. Yrityksen puutteesta se ei ainakaan jäänyt kiinni, sillä hetkeä myöhemmin Hagner jarrutti Casino Trianglessa eli radan viimeisessä shikaanissa rinnalle. Holm puolusti kuitenkin hyvin, ja piti sijoituksensa.

 

 

Klaus Kivekäs ajoi piikkipaikalla aivan omaa vauhtiaan, eikä siihen löytynyt toisena tulleelta Riku Alatalolta minkäännäköistä vastausta. Aleksi Elomaa sen sijaan seurasi Alataloa helpon näköisesti, mutta ohituspaikat olivat niukassa ja näin joutui Elomaa odottamaan varikkostopeille asti - ja jälleen odotus kannatti. Rikulta tuli pieni virhe jo varikolle sisään tullessa, ja kun hän vielä ajoi ruudustaan pitkäksi, oli Elomaalla helppo työ kuitata kakkossija itselleen stoppien jälkeen. Alatalo ei kuitenkaan luovuttanut, vaan lähti arkkivihollisensa perään kovan yrityksen saattelemana. Eroa oli kuitenkin muutama sekunti, ja sen kiinni ottaminen ei ollut helppo työ.

Myös muutamalla muulla kuljettajalla oli vaikeuksia Suzukan varikon kanssa: Timo Mäkipää lähestulkoon missasi sisääntulon, ja joutui nurmikon läpi leikkaamaan itsensä sisään. Kim Erikssonin sekä Kristian Lindrothin virhearviot olivat kuitenkin vielä kohtalokkaampia, sillä he painoivat sisään hieman turhankin kovalla innolla ja kuittasivat itselleen aikarangaistuksen ylinopeudesta. 

Kilpailukello alkoi käydä vähiin ennen loppumistaan, eikä Alatalo ollut juurikaan Elomaata saavuttanut. Jari Lohtari ajoi häntä takaa, mutta miehet vaihtoivat kierrosaikoja sen verran tasaista tahtia, ettei ero juurikaan kutistunut. Kuumimman kärjen takana kamppailu jatkui kovana loppuun asti, siitä osoituksen antoi Hagner - Haapanen - Holm -kolmikko, jossa ensimainittu oli onnistunut nappaamaan 7. sijan itselleen. Haapanen siis sijalla 8 ja Holm edelleen hyvin yhdeksäntenä ennen Arto Ihamäkeä, joka oli edelleen kovan paineen alla, sillä Antti Pihlaja hengitti miehen niskaan armotta ja Ihamäellä olikin täysi työ pitää GT-veteraani takanaan. Hän kuitenkin piti linjansa moitteetta, eikä Pihlaja löytänyt millään tietään kärkikymmenikköön.

Kohta jo valkoinen lippu heilahti viimeisen kierroksen merkiksi, ja kuljettajille iskivät viimeiset hetket parantaa sijoitustaan. Sijalla 17 majaillut Sebastian Lindqvist päätti heittää kaiken peliin, ja lähti hakemaan ohitusta Jere Vikistä sisäkautta 130R-mutkaan rallicross-tyyliin pienellä kylkikosketuksella. Hipaisu tuskin lopputulokseen vaikutti, Lindqvist nimittäin oli jo edellä mutkaan tultaessa ja onnistui pitämään 16. sijasta kiinni maaliin asti. Vikki sen sijaan luisteli viimeisessä shikaanissa, mutta onnistui kuin onnistuikin sentään pitämään Kim Erikssonin takanaan. 

 

 

Päivän sankari oli kuitenkin kolmatta kertaa peräkkäin Coanda Simsportin Klaus Kivekäs, joka ajoi suvereenisen ylivoimaiseen voittoon.

 

 

Varikkopysähdystä lukuunottamatta johti Kivekäs kilpailua lähdöstä maaliin, ja oli syystäkin onnellinen: 

"Kisa meni kutakuinkin niin täydellisesti kuin vain voi mennä. Aika-ajoissa sain tehtyä nopeimman ajan ja voitin myös karsintakisan, joten finaaliin pääsin lähtemään paalulta. Lähtö onnistui tällä kertaa varsin hyvin ja sain pidettyä kärkipaikan. Sen jälkeen piti puskea kovaa, jotta muut putoaisivat kyydistä. Muutaman kierroksen jälkeen sain draftin rikottua ja pääsin ajamaan karkuun. Loppukisa sujui ilman suurempia ongelmia."

Toisena maaliin tuli Raven SimRacingin tähtikuljettaja Aleksi Elomaa, jonka hitaasti kiiruhtamisen taktiikka ja hyvä varikkostoppi tuotti kauden parhaan tuloksen:

"Varsinaiseen kilpailuun lähdin neljäntenä ja lähdössä pääsin Hahkan ohi. Alussa meinasi käydä niin, että edessä ajavat pääsivät karkuun, mutta stintin edetessä pääsin takaisin kantaan samalla kun ero taakse kasvoi vähitellen. En kuitenkaan lähtenyt yrittämään mitään erikoista, koska tärkeintä oli eron taakse kasvaminen. Imussa ajamisen seurauksena pääsin kaksi kierrosta pidemmälle kuin Alatalo ja stoppi onnistui täysin ja pääsin kolmen sekunnin karkumatkalle, joka piti maaliin saakka.

Kiitokset jälleen kerran tiimille Raven SimRacingille ja Kamasa Toolsille tuesta"

Glacier Racingin Riku Alatalo ajoi itsensä epäonnistuneesta varikkostopista huolimatta hyvin kolmanneksi niukasti ennen Jari Lohtaria ja Tommi Hahkaa. Kuudentena maaliin tuli hiljaisen kilpailun ajanut Joni Takanen, ja hänen jälkeensä odotettiinkin sitten päivän toista onnistujaa Joni Hagneria, jonka huikea viikonloppu tuotti 7. sijan ja runsaasti pisteitä plakkariin. Mies ohitteli kuljettajia vasemmalta, oikealta ja välillä keskeltä, ja kaikki täysin puhtaasti kuin vastapesty valkopyykki. Ei ihme, että hänet nimettiinkin epävirallisesti kilpailun onnistujaksi - ainakin tuotantotiimin puolesta. 

Kärkikymmenikön loppupäässä Miika Haapanen ajoi jälleen vahvasti ylittäen maaliviivan sijalla 8 ennen Simo Holmia ja kauden parhaaseen tulokseen yltänyttä Arto Ihamäkeä. 

Kilpailun suurimmista nousuista vastasivat Jukka Savolainen ja Sebastian Lindqvist. Savolainen painoi kilpailussa perätti 22 kuljettajasta ohi, eikä Lindqvistinkään 17 noustua sijoitusta ole yhtään moitittava suoritus. Kyseessä on kaksi todella kokenutta kettua, ja heiltä tullaan näkemään vahvoja suorituksia myös jatkossa.

 

Lopputulokset:

1. Klaus Kivekäs Foracer Coanda Simsport 23 kierrosta
2. Aleksi Elomaa Raven SimRacing +7.210
3. Riku Alatalo Glacier Racing +10.562
4. Jari Lohtari Glacier Racing +11.809
5. Tommi Hahka   +12.074
6. Joni Takanen Glacier Racing +16.967
7. Joni Hagner Glacier Racing +31.115
8. Miika Haapanen Nitor Velox +31.388
9. Simo Holm Raven SimRacing +31.899
10. Arto Ihamäki Quack Simracing +41.665

 

Kausi on saatu siis puoliväliin, ja kautta johtaa itseoikeutetusti Klaus Kivekäs voitettuaan kaikki kolme osakilpailua. Tommi Hahka on ajanut kärkiviisikkoon joka kerta, ja on tasaisella saldollaan toisena ennen Joni Takasta ja nousujohteessa olevaa Aleksi Elomaata. Miika Haapanen on suoriutunut hyvin, mutta hänen viides sijansa tulee olemaan vahvasti uhattuna Riku Alatalon toimesta, joka ensimmäisen osakilpailun poisjäännistä huolimatta pitää kuudetta sijaa hallussaan ja jos vahvat esitykset jatkuvat, niin on varmasti mukana podiumkamppailussa kauden loppupuoliskolla.

 

 

SM-sarjan pistetilanne - 3/6 osakilpailua ajettu:

 
1. Klaus Kivekäs Foracer Coanda Simsport 240p
2. Tommi Hahka   174p
3. Joni Takanen Glacier Racing 160p
4. Aleksi Elomaa Raven SimRacing 155p
5. Miika Haapanen Nitor Velox 145p
6. Riku Alatalo Glacier Racing 132p
7. Jari Lohtari Glacier Racing 123p
8. Simo Holm Raven SimRacing 118p
9. Teemu Toikka Raven SimRacing 116p
10. Jere Vikki   106p

 

 

SM-sarja jatkuu kolmen viikon tauon jälkeen Australiasta, ratana on Mount Panoraman rinteillä mutkitteleva Bathurst. Rata on yksi maailman kiistatta vaikeimmista ja vaarallisimmista, korkeuserot valtavat ja kierrokselle tulee pituutta 6 kilometriä. Jännitystä, dramatiikkaa ja kovaa kilvanajoa on siis silloinkin luvassa, joten kaikkien kynnelle kykenevien kannattaa virittäytyä mukaan seuraamaan Suomen kovimpien simukuskien edesottamuksia! 

Kilpailun ajankohta on siis 1.11.2015, ja viikonloppu alkaa vapailla harjoituksilla kello 15:00. Sen jälkeen vuorossa on aika-ajo, mahdolliset karsintaerät ja viimein finaali, joka polkaistaan käyntiin kello 18:20. 

 

Missasitko Suzukan tapahtumat? Jäikö kilpailu kesken? Ei huolta, suomenkielinen jälkilähetys löytyy kätevästi alapuolelta napsauttamalla.