Puolivälin krouvi - SM-sarja jatkuu sunnuntaina Bathurstissa

31.10.2015 klo 11.52 - Ossian Puhakka

 

Kolmen viikon kilpailutauko on kohta ohi, mutta moni tuskin hirveästi ehti tänä aikana levähtää kun jo kohta on kajuutat täynnä käsiä ja meno hurjaakin hurjempaa.

 

Bathurst tunnetaan infernaalisen vaikeana ja konstikkaana ratana. Korkeuserot ovat valtavat, ja rata jaetaankin kahteen osioon: Alalenkkiin, johon sisältyy Chase-shikaanin jälkeinen Murray's Corner, pääsuora ja Hell Corner. Sen jälkeen rata kiipeää jyrkästi ylöspäin Mountain Straight -nimistä suoraa pitkin, taittuen tiukasti oikealle Griffin's Bend -nimisen mutkan muodossa, jota seuraa tiukkeneva tuplavasuri, joka tunnetaan hieman harhaanjohtavasti nimellä The Cutting, "leikkaus". Harhaanjohtava nimi on siksi, että koko ylämäen ajan kuljettajaa vaanii betonimuurit kummallakin puolella.

Turva-alueet vaihtelevat mäen päällä minimaalisista olemattomiin, joten tarkkuutta vaaditaan jatkuvasti. Kaasulla pitää olla aikaisin, sillä rata kiipeää alussa ajoittain jyrkästikin ylöspäin. Pienikin lipsahdus tai ylimääräinen luistelu rokottaa kierrosaikaa saman tien.

Mäen päältä taitetaan alaspäin pitkin loppua kohti hidastuvaa syheröä. Alamäkeen tullaan hurjaa vauhtia, mutkat ovat täysin sokeita kunnes taitetaan viimein jyrkästi alas Forest's Elbow -mutkaan ja sieltä kohti järkyttävän pitkää Conrod-suoraa ja alalenkkiä. 

Kaiken kaikkiaan kyseessä on siis paitsi pitkä, myös haastava ja uniikki rata. Kuljettajat ovat luonnehtineet sitä yhdistelmäksi vanhaa Nürburgringiä, Road Atlantaa ja Laguna Secaa. Onkin mielenkiintoista nähdä, miten SM-sarjan kuljettajat tämän haasteen selvittävät, varsinkin ensimmäisillä kierroksilla missä pakka on tiukka ja yksikin pyörähdys voi pahimmillaan tukkia koko radan. Uskon, että tämän tason rattimiehet selvinnevät haasteesta kunnialla, mutta se ei ole läheskään aina omissa käsissä, ja virheitä sattuu kovimmillekin kuskeille. Se on nähty jo aikaisemmin, ja tullaan näkemään jatkossakin.

 

Joni Hagner demonstroi virhettä.  

Miltä sitten näyttää sarjan tilanne kauden puolivälissä? Klaus Kivekkään meno on vain parantunut syksyn pimetessä ja talven häämöttäessä, enkä usko miehen vauhdin heikkenevän jatkossakaan. Tommi Hahka pystyi hänen menoaan toki avauskilpailussa hillitsemään, mutta Interlagosin jälkeen on Coanda-kuljettaja painanut horisonttiin. Mestaruuspokaaliin ei kuitenkaan nimeä vielä kannata kaivertaa, siitä pitää huolen Bathurstin radan luonne. Siihen ei tarvita kuin yksi, muutaman senttimetrin lipsahdus, ja shamppanja vaihtuu sadatteluun säpäleiden ja savuverhon saattelemana. 

Osa Bathurstin mielenkiintoa ja karismaa on myös puhtaan rohkeuden osuus suoritukseen. Riskinarviointi nousee arvoon arvaamattomaan varsinkin kilpailumitalla, ja niinpä karkuun painamisessa on aina omat huolenaiheensa. Vaikka kärkikaverit toki pystyvät menemään kovaa paikassa kuin paikassa, voi pätevästi harjoitellut ja itsevarma kuski nousta rohkealla taktiikalla hyvinkin korkealle.

Eräänä potentiaalisena yllättäjänä nostaisin Joni Hagnerin, jonka värikkäät suoritukset ovat (v)ihastuttaneet kauden mittaan monet kuljettajat ja osan katsojistakin. Miehen ajo on parhaimmillaan taidetta ja pahimmillaan nykytaidetta, mutta joka tapauksessa viihdyttävää ja monin paikoin opettavaakin seurattavaa. Suzukassa nähtiin porilaiselta yksi kauden parhaita ajoja, ja jos Hagner vain malttaa mielensä ja välttää turhan riskinoton, voi palkintopalli olla hyvinkin lähellä.

Toinen mielenkiintoinen seurattava tulee olemaan Teemu Toikka. Hän oli mukana Bathurstin 1000 kilometrin kilpailussa muutama viikko takaperin V8-Holdenilla, joten kokemusta radasta on jo ennalta. Uskonkin, että Toikalta tullaan näkemään vahva suoritus, eikä kärkiviisikon hätyyttely ole ollenkaan mahdoton ajatus. Se kuitenkin vaatii todella kovaa onnistumista Raven SimRacingin kuljettajalta, joten saa nähdä pystyykö Toikka vastaamaan huutoon.

Hieman taaempana tullaan varmasti näkemään kovan luokan vääntöä. Siitä pitää huolen paitsi radan oikukas luonne niin myös pitkät suorat, jotkat tarjoavat ohituspaikkoja ja mahdollisuuden pysyä edellä ajavan peesissä. Ne kuljettajat, jotka tämän mahdollisuuden parhaiten hyödyntävät ja pysyvät radalla tulevat olemaan korkealla. Yllätyspotentiaalia löytyy monilta kuljettajilta, ja uskonkin että kärkikymmenikössä nähdään uusia nimiä. 

Joka tapauksessa huomisillan kilpailusta tulee huippumielenkiintoinen. Rata on vaikea, auto on oikukas ja kuljettajat taitavia - ja tasaisia. Pystyykö Kivekäs tekemään sen, mitä häneltä odotetaan, vai onko nyt mahdollisesti Aleksi Elomaan, Riku Alatalon tai Tommi Hahkan vuoro nauttia voitosta? Entä mitä tekee Joni Takanen, jonka kehityskäyrälle ei näy kattoa? Se selviää, kun liityt seuraamme SM-sarjan neljänteen osakilpailuun huomenna sunnuntaina kello 18:10 alkaen! Lähetykset löytyvät suorana sekä suomeksi että englanniksi. Linkit löydät kätevästi alapuolelta napsauttamalla.

Tervetuloa mukaan!