Kisaraportit Suomi Sarja Gr.3 - Suzuka @ Suzuka Circuit

Järjestä: Sijoitus Uusimmat

Markus Viitanen (13. sija)

-------------------------KISARAPORTTI---Kisa-1--SUZUKA--------------------

Fisran ja Finnish Auto Simracing Team (F.A.S.T.) yhteistyössä järjestämä Gr3.-sarja saatiin käyntiin aurinkoisella Suzuka Circuit:lla Japanissa.
Kilpailuun oli ennakkoon osallistumassa täysi grid, mutta teknisten ongelmien vuoksi kaksi kuljettajaa joutui jättämään kilpailun väliin. Siitä huolimatta kilpailusta odotettiin aika-ajonkin perusteella erittäin tasaväkistä.

Kilpailussa ajettiin 30 minuutin aika-ajo, jonka nopeimman ajan kellotti Lstara (1:58.760) Niko Pajarin jäädessä paalusta vajaan 0.5s (1:59.146). Kolmanneksi nopeimman aika-ajokierroksen ajoi Janne Rintala (1:59.205).

Tämän jälkeen radalle starttasi 9 eri autokuntaa, joten vaihtelua oli senkin suhteen luvassa myös kotikatsomoihin.

Kilpailu käynnistyi Janne Rintalan uskomattoman liikkeellelähdön saattelemana, mies ampaisi kuin Apollo 13 raketti ja siirtyi kilpailun kärkeen ensimmäisessä mutkassa.

Suzukan ensimmäinen mutka on alkuun erittäin nopea, mutta jyrkkenee sitten voimakkaasti. Tähän kun lisää 13 kuljettajaa taistelemassa rinta rinnan, kolariltakaan ei voitu välttyä. Lstara, Heikki Syrjälä ja Christian Stålhane olivat ainakin osallisena tähän tragediaan, jossa Lstara putosi kärkitaistosta sijalle 6, samalla hajottaen autonsa takapään.
Tästä alkoi miehen rautaa kovempi kiri, jonka ansiosta miehen lopullinen sijoitus oli kilpailun kolmas ohittaen Kari Kekkosen radan viimeisen kierroksen viimeisellä neljänneksellä!
Lisäksi mies oli kilpailun ainoita kuljettajia joka pystyi ajamaan alle 2 minuutin ajan, saaden itselleen kilpailun nopeimman kierroksen ja 3 lisäpistettä.
Näiden suoritusten kruunuksi miehelle annettiin F.A.S.T. tradiotioiden mukaisesti "Racer of the Day"- titteli.

Alla lyhyt Lstaran Q&A-haastattelu:

Q1:
Mitä kävi mielessä kun tuli kolari ihan kilpailun alussa ja putosit kärjestä sijalle 6. Jouduit sen vuoksi tekemään yhden ylimääräisen varikkokäynnin. Miten muutit sen jälkeen omaa ajoasi sekä varikkotaktiikkaasi? Missä kohtaa alko tuntuun että tämä voi silti vielä kääntyä?
A1: Huonon startin jälkeen yritin tulla ensimmäiseen mutkaan varovasti joukon keskellä. Siinä sitten tuli muutama osuma ja jouduin nopeasti arvioimaan auton vauriot ja miettimään varikkotaktiikan uudestaan. Lisäksi joutui todenteolla keskittymään auton radalla pitämiseen ja ylläpitämään edes jonkinlaista kilpailukykyistä vauhtia alkukierrokset ylimääräiseen varikkokäyntiin saakka. Teijo Ylitalo piti päästää myös ohi, mutta onneksi sain sen päänahkan kuitattua vielä takaisin. Onneksi ei tarvinnut koko kisaa ajaa yksisteen ja lopussa pääsi ajamaan kilpaa toden teolla Kari Kekkosen kanssa.

Q2:
Auto näytti olevan erittäin hyvin balanssissa, oliko haastava säätää tälle nopeahkolle Suzukan radalle?
Tästä johtuen kellotit ylivoimaisesti kisan kovimman ajan, ajaen ainoana kuskina radan alle maagisen 2 minuutin. Aika-ajossakin olit ainoa joka alitti 1:59. Rata oli ilmeisen mieleinen, vai mistä "syy" moiseen lentoon?
A2:
Auto oli kyllä hyvä ajettava, vaikka autolla ei ehditty ennen kauden alkua ajamaan kovinkaan montaa testikilometriä. Onneksi rata oli tuttu jo aikaisemmalta kaudelta ja karsinnoista, niin oli melko helppo aloittaa kausi Suzukasta.
Alun ylimääräinen varikkokäynti lisäsi taktiikkaan varikkopysähdyksen kisan lopulle, jolloin tiimin kanssa päätettiin laittaa autoon Medium-renkaat kisan loppuun saakka. Tämän ansiosta sain kuitattua itselleni tuon nopeimman kierroksen pois Niko Pajarilta.

Q3:
Seuraava kisa ajetaan jo tulevana sunnuntaina Brands Hatchissa, UK:ssa. Millä mietteillä lähdetään sinne?
A3:
Kovia kuskeja on taas vastassa, mutta voittoa vaan lähdetään tavoittelemaan. Ja periksi ei silloinkaan anneta, vaikka osumia tulisikin.

Kuljettajat käyttivät kilpailussa pääasiassa kovinta rengasseosta (RH), pois lukien Ylitalo, joka ajoi kilpailun Medium renkailla (MH). Ylitalo oli selvästi pettynyt kilpailun lopputulokseen ja häntä haastateltaessa kysyin häneltä tästä muun muassa tästä taktiikasta. Ylitalo myönsi tiimin tehneen tässä kohtaa väärän rengasvalinnan. Tiimi otti opikseen ja seuraavaan kilpailuun Brands Hatchissa tiimi saattaa tehdä taktiikkamuutoksen. Toisaalta Ylitalo oli sen verran salaperäinen tämän sanoessa, että jäämme mielenkiinnolla odottamaan ensi sunnuntain kilpailua. Teijo Ylitalo sijoittui kilpailussa sijalle 6.

Kilpailun suurin yllättäjä, jos näin voidaan sanoa, oli voittaja Janne Rintala. Mies on jo aikaisemmissa kilpailuissa osoittanut rattimiehen elkeitä, mutta kilpailuvoitto oli joka tapauksessa miehen ensimmäinen ja varmasti mieleenpainuva.

"Elämäni paras kisastartti, josta suoraan kärkeen. Tiimin kanssa laskettiin että kahdella stopilla pystyy kisan ajamaan läpi ja tämä osui erittäin hyvin kohdilleen. Oli hienoa voittaa ensimmäisen kerran, varsinkin näin kovassa porukassa, joten on kyllä upea fiilis. Hermot oli kovilla sen jälkeen kun noin 10minuuttia ennen kisan päättymistä Pajari teki pienen virheen ja voitto alkoi olemaan omissa käsissä.", kommentoi Janne Rintalavoittoaan.

Hyvän vastuksen Janne Rintalalle antoi tosiaankin Niko Pajari. Kuljettajien välinen taisto oli koko kilpailun mittainen, ykkössijan vaihtuessa välillä, mutta Pajari ei mahtanut tällä kertaa mitään jääden Janne Rintalaille lopussa noin 6 sekuntia.

Kilpailun lopputulokset sekä pistetaulukko ensimmäisen kilpailun jälkeen
1 Janne Rintala (UncleHammond) 40
2 Niko Pajari (pertti1969) 38
3 Lstara (Lstara) 39 (+3p FL)
4 Kari Kekkonen (Garyoakffxiv) 34
5 Jukka Haanpää (EnergyX) 32
6 Teijo Ylitalo (fffeijo) 30
7 Antero Talja (Mielenvikainen96) 28
8 Heikki Syrjälä (Hessu1990) 26
9 Juuso Heinonen (Juhei95) 24
10 Christian Stålhane (TwitteryErmine) 22
11 Keijo Kekkonen (ponu83) 20
12 Pasi Kallasaari (KalPa24) 18


F.A.S.T striimasi tämän, kuten kaikki muutkin kilpailunsa, suorana selostettuna Youtubeen. Kilpailua seurasi livenä kiitettävä määrä katsojia ja tätä kirjoitettaessa kilpailun oli katsonut jo yli 200 ihmistä. Jälkilähetyksen aika-ajoineen voi katsoa tämän linkin kautta [https://youtu.be/UcTH5ZgqSR0]

Seuraava kilpailu ajetaan jo tulevana sunnuntaina 22.4.2018. Aika-ajon startatessa kello 18:00.

F.A.S.T. -kisatiimiin mahtuu edelleen lisää kaikentasoisia kuljettajia, mukaan pääset Facebookin kautta osoitteessa https://goo.gl/zwC9yG.

F.A.S.T. - Finnish Auto Simracing Team
-markusVII-