eSM 2018 finaali la 4.8.

eSM 2018 finaali la 4.8.
Tervetuloa Sim racing eSM 2018 -finaaliin Assembly Summer -tapahtumassa 4.8.2018! Sijaintina on viime vuoden tapaan Helsingin messukeskus.

Kilpailuun pääsee karsintasarjan 19 parasta kuljettajaa sekä viime vuoden mestari Joni Heikkinen. Mikäli heistä joku ei pääse paikalle, paikka avautuu aina karsintasarjan pisteissä seuraavana olleelle kuljettajalle. Tämän takia toivonkin, että mikäli nyt jo tiedät ettet pääse mukaan, vaikka olet finaaliin oikeutettu, ilmoittaisit siitä mahdollisimman pian sähköpostitse sm-sarja@simracing.fi tai Discordissa minulle.

Ilmoittautuminen finaaliin tapahtuu tämän lomakkeen kautta: https://goo.gl/forms/m0QZJF3shg43d2X73

Viime vuoden tapaan järjestämme paikan päälle rigin sekä tietokoneen näyttöineen, mukaan lukien perushiiri sekä näppäimistö. Ohjaimet (ratti, polkimet, yms) ja kuulokkeet osallistujat tuovat itse. VR-lasien kuten Oculus Riftin käyttö ei ole sallittua. Majoitus ja kulkeminen tapahtumapaikalle on kuljettajan omalla vastuulla. Halutessaan voi tulla jo keskiviikkona tai torstaina paikalle auttamaan rakentamisessa ja oheistoiminnassa - tästä lisää tietoa erikseen.

Finaali ajetaan kahdella eri radalla: alkuerä Circuit Gilles Villeneuvella (Montreal) ja finaalilähtö Spa-Francorchampsin radalla (GP pits). Sää on dynaaminen, ratapinta automaattisesti generoitu.

Säännöt ovat soveltuvilta osin samat kuin karsintasarjassa, mutta tuomarointilinjaa sekä finaaliin liittyviä yksityiskohtia tarkennetaan ennen kilpailua. Pisteytystä ei käytetä, vaan finaalilähdön lopputulokset ratkaisevat. Aika-ajo määrää alkuerän lähtöruudukon järjestyksen, ja alkuerän maaliintulojärjestys puolestaan finaalilähdön lähtöjärjestyksen. Kilpailussa noudatetaan SEULin kilpailuohjesääntöä.

Aika-ajo ajetaan kahdessa vaiheessa: Q1 on avoin aika-ajo, jonka tuloksista määräytyy sijat 11-20, ja kymmenen parasta jatkavat Q2:een. Q2:ssa ensimmäisen vaiheen kymmenen parasta ajavat käänteisessä järjestyksessä yksi kerrallaan yhden nopean aikakierroksen, josta määräytyy kymmenen parhaan lähtöjärjestys.

Kuljettajakokoukseen osallistuminen on pakollista. Kokouksessa käydään läpi finaalin käytännön pelisäännöt ja toimintatavat.

Kilpailunjohtajana toimii Tapani Linnaluoto. Toisena tuomarina toimii Tommi Hahka.

Tiimeille voidaan pyynnöstä luoda oma keskustelukanava TeamSpeakiin, Discordiin tai Mumbleen.  Käytämme autojen maalauksina karsintasarjassa olleita maaleja, jos muutoksia ei ole. Uuden maalauksen voi lähettää halutessaan.

Alustava eSM-finaalin aikataulu:

Perjantai 3.8.
12:00- Rigien valmistelua
18:00 Vapaat harjoitukset (Montreal, 2h, afternoon)
20:00 Vapaat harjoitukset (Spa, 2h, late afternoon)

Lauantai 4.8.
13:00 Vapaat harjoitukset (Spa, 60 min, late afternoon)
14:00 Vapaat harjoitukset (Montreal, 60 min, afternoon)
15:20 Kuljettajakokous
15:40 Aika-ajoserveri 1 aukeaa (Montreal, 10 min warmup, 20 min avoin aika-ajo)
15:50 Aika-ajo 1 (kaikille)
16:00 Aika-ajoserveri 2 aukeaa (Montreal, 20 min warmup, 30 min suljettu aika-ajo)
16:20 Aika-ajo 2 (Q1 top 10)
17:20 Alkueräserveri aukeaa (Montreal, afternoon, 20 min warmup, 20 kierroksen kisa)
n. 17:40 Alkuerä alkaa
19:00 Finaaliserveri aukeaa (Spa, late afternoon, 30 min warmup, 25 kierroksen kisa)
n. 19:30 Finaali alkaa

Palkintojenjako tapahtuu pian finaalin päätyttyä.

Lisätietoja voi kysellä tässä keskusteluketjussa tai minulta suoraan. Tarkennukset ilmoitetaan tässä ketjussa. Lähetän osallistujille sähköpostitse lisätietoja käytännön asioista lähempänä itse tapahtumaa, joten varmistathan, että sähköpostiviestini tulevat sinulle perille.


Terveisin,

Tapani Linnaluoto
tapani.linnaluoto@simracing.fi / sm-sarja@simracing.fi
eSM 2018 finaali la 4.8.
Edit: ei enää relevanttia.
eSM 2018 finaali la 4.8.
.....
eSM 2018 finaali la 4.8.
Sivustolla pitäisi nyt olla finaalissa oikeat kuskit ja toivottavasti numerotkin oikein.

Finaali järjestetään iRacingin league-toiminnallisuudella, eli kutsun finaalikuskit näillä hetkillä sinne.
eSM 2018 finaali la 4.8.
Oikomissääntö? iRacingin vai FiSRAn sääntöjen mukaan?
eSM 2018 finaali la 4.8.
Tarkennetaan rata-alueet vielä toivottavasti viikonlopun aikana. Olettaisin, että Montrealissa mennään aika lailla iRacingin sääntöjen mukaan, Spassa voidaan tarkentaa tiettyjen alueiden käyttöä.
eSM 2018 finaali la 4.8.
Ohjelmaan on merkitty rigien kasaaminen perjantaille. Kai paikan päälle voi saapua jo torstaina?
eSM 2018 finaali la 4.8.
Voi saapua jo torstaina. Rigit eivät tosin välttämättä ole silloin vielä ajokunnossa.

Järjestän harjoituksia iRacingin liigasessioina klo 18-22 läpi viikon tästä päivästä lähtien. Lähes kaikki ovatkin jo liittyneet liigaan. Käyn läpi ratojen rajat tämän illan harjoitusten yhteydessä.
eSM 2018 finaali la 4.8.
Montrealin radan shikaaneissa rata-alueen käyttöä valvoo iRacing. Tässä vaiheessa varmaankin hyvä muistuttaa taas käyttämästämme oikomissäännöstä slowdown-rangaistuksiin liittyen. Nyrkkisääntönä omat virheet tulee kärsiä, mutta slowdownin poistoa saa pyytää minkä tahansa tilanteen jälkeen. Jos poiston jälkeen tuomaristo katsoo, että slowdownilla oli peruste (kuljettajan oma ajovirhe tai ajolinjan valinta), seurauksena on viiden sekunnin aikasakko lopputuloksiin. Hyötymistarkoituksessa tehdystä oikomisesta tai radan ulkopuolisen alueen käytöstä voidaan rangaista erikseen.

Spassa emme seuraa incident-pisteitä. Pääsääntönä radan ulkopuolisen alueen käyttö hyötymistarkoituksessa on kielletty, mutta radan kanttarien ja levennysten kanssa sallittua rata-aluetta tarkennetaan seuraavasti (mutkanumerointi iRacingin ratakartan mukainen):

T2-T4 (Eau Rouge-Raidillon) lievä leikkaaminen sallitaan. iRacing antaa slowdown-rangaistuksen Raidillonin törkeästä leikkaamisesta.
T7 ulostulossa tulee auton olla turvallisesti vähintään kahden renkaan osalta valkoisten viivojen määrittämällä rata-alueella punavalkoisen kanttarin päättyessä.
T9 ulostulossa tulee auton olla kokonaisuudessaan turvallisesti rata-alueella punavalkoisen kanttarin päättyessä (nurmikkoalueen alkaessa).
T14 jälkeistä radan levennystä saa käyttää.

Rata-alueiden käyttöä voidaan tarkentaa, jos syytä ilmenee. Aika-ajossa pitää tavalliseen tapaan ajaa aikakierros ilman incident-pisteitä, jotta se hyväksytään, eikä aika-ajokierroksia tarkisteta muutoin ilman erityistä syytä (esim. ratabugin hyväksikäyttö).

Edit: Mainittakoon vielä, että kolarin välttämiseksi rata-alueen ulkopuolella saa sääntöjen mukaan käydä. Myös väistötilanteessa kilpailullisen hyödyn saavuttaminen radan ulkopuolisen alueen käytöstä on kielletty - tämä koskee lähinnä tilanteita, joissa voisi saada väistötilannetta hyödyntäen ajallista etua tai sijoituksia rataa normaalisti ajaviin verrattuna (varsinkin, koska kolarin väistötilanne on peruste slowdown-rangaistuksen poistoon).
eSM 2018 finaali la 4.8.
Kiitos upeasta kilpailusta, ja onnea uudelle mestarille! Tuomariston näkökulmasta kilpailu oli siistiä ja turhilta kontakteilta paria poikkeusta lukuunottamatta vältyttiin.

Tuomariston päätökset:

Alkuerä Montrealissa:

Tilanne: L14-15 pääsuora, Takanen kääntää suoralla Joni Heikkisen ympäri huonon tilannetajun vuoksi. Heikkinen keskeyttää kilpailun.
Päätös: 30 sekunnin aikasakko Takasen loppuaikaan.

Tilanne: L16, T13-14. Jonne Heikkinen ja Hietala osuvat shikaanissa, kun Heikkinen ei kykene jättämään riittävästi tilaa kilpakumppanille.
Päätös: Heikkiselle 5 sekunnin aikasakko.

Tilanne: L20, T2. Elomaa, Terho ja Ritvaniemi päätyvät mutkaan kolme rinnan ja tila loppuu kesken. Elomaa kääntää autonsa pyörähdyksen jälkeen huonosti ympäri ja päätyy ajolinjalle poikittain, jolloin Toikka osuu häneen.
Päätös: Kolme rinnan -tilanteen kontakti on kilpailutilanne. Elomaalle 5 sekunnin aikasakko huolimattomasta radalle paluusta (Toikka ei erityisesti menettänyt tilanteessa mitään).

Finaali Spassa:

Tilanne: L2, T4. Pihlaja ja Alander eivät mahdu rinnakkain Eau Rougesta läpi. Kontakti johtaa jälkitilanteessa useisiin keskeytyksiin.
Päätös:. Kilpailutilanne.

Tilanne: L7 T17. Tähtelä ohitti Valkeejärven Blanchimontissa ja ajautui tilanteessa selkeästi leveäksi radan ulkopuolelle.
Päätös:. Säännöissä kielletään radan ulkopuolisen alueen hyödyntäminen ohitustilanteessa. Tähtelää pyydettiin päästämään Valkeejärvi takaisin ohi, minkä Tähtelä teki.

Tilanne: L17, T1. Ritvaniemi syöksyy Toikan rinnalle myöhään, eikä kykene pitämään linjaansa vaan ajautuu selkeästi leveäksi.
Päätös:. 5 sekunnin aikasakko Ritvaniemelle.

Tilanne: L24, T9. Alatalo ja Eriksson taistelevat toisesta sijasta tiukasti. Alatalo ajautuu hieman Erikssonin kylkeen Erikssonin pyrkiessä ohi Alatalosta rinta rinnan -tilanteessa. Alatalo pitää sijansa.
Päätös:. Ei seuraamuksia.

Vetoomukset ja jälkiprotestit

Kilpailun jälkeen voi lähettää sähköpostitse protestin kisassa tapahtuneesta rikkeestä osoitteeseen sm-sarja@simracing.fi. Tuomariston päätöksistä voi halutessaan lähettää vetoomuksen rangaistuksen muuttamiseksi samaan osoitteeseen.

Jälkiprotestin tulee sisältää riittävät tiedot tilanteen käsittelyä varten: sessio, kierros, mutka, osalliset kuskit ja selventävät lisätiedot, kuten oma selvitys tilanteesta ja tarvittaessa myös oma replay-leike tilanteesta.

Vetoomukset tai jälkiprotestit tulee jättää pe 10.8. klo 23.59 mennessä. Lopulliset päätökset julkaistaan su 12.8. mennessä, jonka jälkeen eSM-finaalin lopputulokset ovat lopulliset.

eSM 2018 finaali la 4.8.
eSM-finaalin tulokset ovat lopulliset.